اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای تغییر اگوی کشت؛

سالیکورنیا در حاشیه دریاچه ارومیه کشت میشود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از کشت گیاه سالی کورنیا در حوزه دریاچه ارومیه در راستای تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی حاشیه این دریاچه خبر داد.

سالیکورنیا در حاشیه دریاچه ارومیه کشت میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جمع مدیران ارشد سازمان با بیان اینکه این گیاه با آب شور دریا قابل کشت است، اظهار داشت: گیاه سالی‌کورنیا دارای خصوصیات برجسته اقتصادی و زراعی از جمله وجود مقدار زیادی روغن به میزان حدود ‪28.5 درصد و پروتئین به میزان  38.2 درصد  است و میزان قابل توجهی علوفه با کشت این گیاه تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه این گیاه  در خاک غیرقابل کشاورزی قابل کشت  بوده و حتی با آب شور دریا نیز قابل آبیاری است، افزود: این گیاه در مناطقی که  باتلاقی و شور هستند مانند حاشیه دریاچه ارومیه رشد می‌کند، در واقع پراکنش این گیاه در مناطق شور و باتلاقی است.
ایوب ایرانی‌فام  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه این گیاه می‌تواند نمک بیش از ۵۰۰ میلی موس را به راحتی تحمل کند، ادامه داد : تحقیق در زمینه میزان حساسیت گیاه در زمان جوانه‌زنی نشان داده است که اگر آب دریا برای آبیاری این گیاه به میزان بسیار کمی رقیق شود، گیاه رشد بسیار خوبی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این گیاه توانایی پاکیزگی محیط از آلودگی نفتی را دارد یعنی به نوعی می‌تواند آلودگی نفتی موجود در خاک را تجزیه کند، ادامه داد: گیاه سالی‌کورنیا به عنوان گیاهی شورزی  و نمک خواه شناخته می‌شود، برگ‌‌های آبدار نمکین آن در گرمای بالا و خاک فقیر با مقداری بیشتر از آبیاری معمول آن هم آب شور رشد و نمو می‌کند و گیاهی  کارا برای بیابان‌زدایی است.
وی با بیان اینکه این گیاه توانایی بالایی در تولید دانه‌های سرشار از روغن دارد، افزود: عملکرد دانه این گیاه مناسب بوده و دانه این گیاه حاوی 28 درصد روغن است‌ که این گیاه را به عنوان گزینه مناسبی برای تولید دانه‌های روغنی مطرح می‌سازد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول