اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی اشنویه:

آغاز برداشت زالزالک در اشنویه

خبرگزاری فارس: با آغاز فصل پاییز و بارش نخستین باران پاییزی، محصولات جنگل‌های اشنویه از جمله گلابی وحشی، کله و زالزالک وحشی قابل برداشت می‌شوند.

آغاز برداشت زالزالک در اشنویه
به گزارش خبرگزاری فارس از اشنویه، منطقه اشنویه با داشتن گونه‌های وحشی سیب، آلبالو، گلابی، زالزالک و... از جمله خاستگاه‌های درختان میوه اهلی امروزی است.
این گونه‌ها از لحاظ ژنتیکی بسیار با ارزشمند و تنها در رویشگاه‌های خاصی مشاهده می‌شوند، بنابراین با گسترش فعالیت‌های انسانی، زنگ خطر انقراض آنها به صدا در آمده است.
زالزالک، یک گیاه تیغ‌دار معمول است که طول آن به پنج پا می‌رسد و در دامنه کوه‌ها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می‌روید.
گل‌های این گیاه در ماه می شکوفه می‌دهد اما با وجود اینکه زالزالک جزو تیره گیاهان طبی مانند انواع رز است لیکن گل‌های این گیاه معطر نیست.
گل‌های آن در بوته‌های کوچک رشد می‌کنند و به رنگ سفید، قرمز یا صورتی هستند.
دانه‌های کوچک این گیاه که به آنها زالزالک گفته می‌شود پس از شکوفایی گل‌ها رشد می‌کنند. میوه این گیاه معمولاً پس از رسیدن رنگ قرمز به خود می‌گیرند، اما رنگ سیاه آن نیز یافت می‌شود.
برگ‌های زالزالک درخشان است و به اشکال و اندازه های گوناگون رشد می‌کنند. درخت زالزالک به‌ صورت خودرو در ارومیه، اشنویه، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و کوهستان‌های البرز و زاگرس وجود دارد و در بهار، شکوفه‌‌های پرپر صورتی رنگ زیبایی دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی اشنویه گفت: اشنویه محل رویش این درخت خودرو به صورت انبوه و متراکم درمناطق جنگلی و تفرجگاه میرآباد و به صورت پراکنده روستاهای خالدآباد، کانی سرخ، قلاتیان و شیخان است که در مجموع 90 هکتار از عرصه‌های طبیعی را به خود اختصاص داده است.
ابراهیم حسین‌زاده با بیان اینکه میوه زالزالک دارای ارقام قرمز، زرد و سفید است، افزود: برداشت این میوه همه ساله پس از نخستین بارندگی فصل پاییز آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: به طور متوسط سالانه 30 تا 40 تن میوه از درختان زالزالک منطقه برداشت می‌شود.
خوردن زالزالک براى تقویت قلب و معده مفید بوده و برای رفع کم خونی توصیه شده است. مهم‌ترین فایده زالزالک برای قلب، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می‏کند. در اروپا به ویژه در کشور آلمان برای درمان بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) از گیاه زالزالک استفاده می‏شود. زالزالک در درمان آنژین، تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‏ها) نیز مؤثر است.
انجمن فرآورده‌های گیاهان دارویی آمریکا، زالزالک را از نظر بی‌خطر بودن درجه یک ارزیابی کرده است.
زالزالک در دمان آنژین، سفتی رگ‌ها و برخی از انواع خفیف بی‌نظمی ضربان قلب نیز مؤثر است.
در اشنویه هر ساله اواسط ماه اول پاییز شاهد برداشت این نعمات الهی توسط روستاهای اطراف و شهروندان هستیم که تعداد این افراد هر ساله بیشتر می‌شود، ولی در این بین افرادی هستند که قدر این نعمت خدادادی را نمی‌دانند و با برداشت بی‌رویه و آسیب رساندن به این درختان لطمات جبران‌ناپذیری را به حیاط طبیعی و اکوسیستم این مناطق وارد می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد باید شاهد حذف این درختان از طبیعت منطقه باشیم.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول