اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

آغاز برداشت محصول انار از باغ‌های خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کار برداشت انار از باغ‌های این استان آغاز شد.

آغاز برداشت محصول انار از باغ‌های خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا هادربادی صبح امروز در جمع کشاورزان خراسان جنوبی اظهار داشت: سطح زیر کشت انار بارور 3 هزار و 473 هکتار و 200 هکتار غیر بارور است.
وی میانگین تولید انار در هر هکتار را 11 تن عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در مجموع 38 هزار و 203 تن  انار به ارزش اقتصادی 764 میلیارد ریال از باغات انار استان  برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شهرستان‌های فردوس، سرایان و بیرجند به ترتیب بیشترین میزان تولید انار استان را دارند، خاطرنشان کرد: درخت انار نیاز به تابستان گرم، طولانی و خشک و زمستان نسبتاً سرد دارد بنابراین بهترین نقاط کشت و پرورش انار استان شهرستان‌های فردوس، سرایان و بخش خوسف شهرستان بیرجند است و انار از جمله محصولاتی است که سازگاری کامل با شرایط آب و هوایی استان را دارد.
هادربادی تعداد خانوار بهره‌بردار از محصول انار در استان را 13 هزار خانوار عنوان کرد و ادامه داد: کرم گلوگاه انار از مهم‌ترین آفات این محصول است که بهترین راه مقابله با آن مبارزه تلفیقی است.
وی ادامه داد: یعنی استفاده از مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما و مبارزه مکانیکی که شامل جمع‌آوری انارهای آلوده و معدوم کردن آنها است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه سوم تولید انار کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: رقم شیشه کپ انار استان یکی از بهترین ارقام صادراتی کشور است.
هادربادی با توجه به اینکه هم‌اکنون تعداد دو کارخانه فرآوری و یک سردخانه انار در شهرستان فردوس فعال است در رابطه با صادرات انار استان افزود: این محصول به عنوان یک محصول سالم (تولید بدون سم) به صورت یک محصول صادراتی ارزشمند در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و سالیانه بیش از 30 درصد انار استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ژاپن، کره صادر و70 درصد باقیمانده آن ضمن تامین نیاز داخلی استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
وی انواع ارقام انار استان را حدود 20 رقم و تعدادی از مهم‌ترین آنها را شامل شیشه کپ، زاغ یزدی، شیرین پوست سفید، شیرین پوست قرمز و ملس یزدی برشمرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی برای انارکاران یادآور شد: در راستای حمایت باغداران انار ‪مقدار ۲۷۵ تن کودهای شیمیایی ماکرو و میکرو بین آنها توزیع شده است.
هادربادی ادامه داد: سال گذشته چندین باغ الگویی انار به منظور تعیین و معرفی رقم مقاوم در مقابل آفت کرم گلوگاه انار در سطح استان ایجاد شده است.
وی یادآور شد: به منظور مبارزه با کرم گلوگاه انار و در راستای اجرای پروژه دفع فیزیکی، مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه در سطح دو هکتار از باغ‌های انار انجام و 8 هزار تریکو کارت نصب و زنبور تریکوگراما نیز رهاسازی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امسال در سطح  ۱۰ هکتار از باغ‌های استان مبارزه بیولوژیکی ‪۵۰۰ هکتار، مبارزه مکانیکی (جمع‌آوری انارهای آلوده) و درسطح ‪ ۲۵۰هکتار مبارزه مکانیکی با علف هرز انجام شده است.همچنین در سال جاری حدود 20 هزار نهال انار به صورت یارانه‌ای بین انارکاران استان توزیع شده است.
وی در رابطه با فواید مصرف انار برای انسان گفت: از گل تا ریشه انار دارای خواص دارویی فراوانی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مصرف انار خون ساز است، خون را تصفیه می‌کند، برای سالمندان بهترین دارو است، رنگ صورت را شاداب می‌کند،  صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند، آب انار مقوی قلب و معده است، جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می‌برد، جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم دارد، برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و یا جوشانده برگ‌های انار استفاده می‌شود.
هادربادی از باغداران خواست با رعایت نکات فنی از قبیل عدم استفاده از کودهای شیمیایی، جمع‌آوری انارهای آلوده و معدوم کردن آنها، استفاده از کودهای حیوانی و آلی به صورت چالکود، یا نوار کود در زمستان و مبارزه تلفیقی با آفت کرم گلوگاه برای تولید محصول ارگانیک گام بردارند.
وی همچنین از برگزاری همایش ملی انار در روزهای 13 و 14 مهر ماه سال جاری در شهرستان فردوس خبر داد. 
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول