اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان:

مزارع خوزستان با فاضلاب آبیاری نمی‌شود

خبرگزاری فارس: در پی اعلام وزارت بهداشت مبنی بر آبیاری بخشی از اراضی کشاورزی با فاضلاب، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هیچکدام از زمین‌های کشاورزی خوزستان با فاضلاب آبیاری نمی‌شود.

مزارع خوزستان با فاضلاب آبیاری نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور در شهرهای بزرگ با فاضلاب آبیاری می‌شود این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز این مسئله را رد کرده و اظهار داشت: هیچکدام از اراضی کشاورزی خوزستان با فاضلاب آبیاری نمی‌شود.
کیخسرو چنگلوایی با تاکید بر اینکه در استان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از فاضلاب استفاده نمی‌شود، افزود: با وجودی که ممانعت استفاده از فاضلاب در حیطه وظایف بهداشت است، اما با حساسیتی که نسبت به این مسئله وجود دارد اجازه استفاده از فاضلاب را نمی‌دهیم.
وی افزود: با توجه به مشکلات بهداشتی که آبیاری با فاضلاب می‌تواند داشته باشد، به ویژه وجود فلزات سنگین در این آب‌ها، برای کنترل، جلوگیری و آگاه‌سازی در این رابطه به کشاورزان آموزش‌هایی ارائه می‌شود.
چنگلوایی تاکید کرد: جهاد کشاورزی حتی به دنبال این است که مصرف کود شیمیایی و سموم را نیز در کشاورزی به حداقل برساند تا پساب مزارع که خطری به مراتب کمتر از فاضلاب دارد، نیز کیفیت بهتری پیدا کند.
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه در سال‌های گذشته نیز استفاده کشاورزان خوزستانی از فاضلاب برای آبیاری مزارع مطرح شده بود، گفت: آنچه پیش از این گفته شده بود، آمار دقیقی نبود و کار تحقیقاتی و بررسی می‌دانی در این مورد نشده بود، بلکه بر اساس حدس و گمان صحبت‌هایی شده بود.
وی استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع را نتیجه بحران آب دانست و افزود: تنبلی، ناآگاهی و عدم داشتن وجدان کاری کشاورز همچنین در برداشتن هزینه کمتر ممکن است باعث استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع شود.
با وجودی که پیک شیوع بیماری وبا در تابستان است، اما بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت خطر ابتلا به این بیماری همچنان ادامه دارد.
اخیرا حسین معصومی اصل، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت گفته در دو سوم استان‌های کشور بیماری وبا وجود داشته است؛ که هشت استان بیشترین تعداد مبتلایان را داشته‌اند.
اتباع بیگانه در شیوع این بیماری نقش دارند، اما آبیاری سبزیجات با آب آلوده در برخی نواحی در این زمینه نقش داشته است، طبق آخرین آمار موجود در نیمی از استان‌های کشور (با شدت و ضعف) هنوز از فاضلاب برای آبیاری استفاده می‌شود و قرار بر این است که با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هر چه زود‌تر این زمین‌ها ساماندهی و از ادامه آبیاری با فاضلاب در آن‌ها جلوگیری شود.
مطابق آخرین برآوردهای وزارت بهداشت که در سال ۱۳۸۸ انجام شده، حدود ۷ هزار و۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شوند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول