اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول گروه بیماری‌های غیر واگیر همدان:

عدم وجود بیماری وبا مرهون مشارکت مردمی است‌

خبرگزاری فارس: مسئول گروه بیماری‌های غیر واگیر همدان گفت: عدم مشاهده بیماری وبا در استان همدان مرهون مشارکت مردمی در این زمینه است.

عدم وجود بیماری وبا مرهون مشارکت مردمی است‌
سیدجلال‌ بطحایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های موجود مبنی بر مشاهده و بروز بیماری وبا در بعضی از استان‌ها در فصل تابستان، جابه‌جایی مسافران و افزایش گرایش به مصرف سبریجات و میوه‌ها، ما سیستم نظام مراقبتی را فعال‌تر از گذشته کردیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر همکاران ما در بهداشت محیط مرکز بهداشت، عرضه سبزی و سالاد در رستوران‌ها را ممنوع کرده‌اند، تصریح کرد: این ممنوعیت عرضه به این دلیل است که نمی‌توان اطمینان کامل داشت که آیا رستوران‌ها مراحل چهارگانه سم‌زدایی سبزیجات را به درستی انجام می‌دهند.
مسئول گروه بیماری‌های غیر واگیر استان همدان متذکر شد: با توجه به تشدید نظام مراقبتی بهداشتی در همدان، تا کنون، ما هیچگونه موردی از بیماری التور و وبا در سطح استان نداشته‌ایم.
وی با تأکید بر اهمیت همکاری مردم در هر زمینه‌ای، تصریح کرد: هر جا مشاهده شود که بیماری خاصی کاهش پیدا کرده، نشانه همکاری مردم با سیستم نظام مراقبت است یعنی اگر ما در بحثی موفق می‌شویم نتیجه بالا رفتن سطح آگاهی مردم است که این مهم باید مورد توجه باشد.
بطحایی افزود: زمانی که مردم هشدارهای بهداشتی را جدی می‌گیرند و نکات ارائه شده را به درستی رعایت می‌کنند، مطمئناً کنترل موارد در تعارض با سلامتی انسان یا حتی بروز هر گونه بیماری‌ به خوبی از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه علایم بیماری وبا شامل اسهال آبکی با حجم زیاد، گرفتگی عضلانی، استفراغ، اسهال شبیه به لعاب برنج که دردهای شکمی ایجاد نمی‌کند، است، گفت: 20 تا 25 درصد بیماران دچار اسهال آبکی خفیف و کمتر از پنج درصد دچار اسهال شدید می‌شوند که اگر این بیماری کودکان زیر پنج سال، افراد مسن بالای 65 سال و زنان باردار را درگیر کند بیش از سایر افراد خطر مرگ دارد.
مسئول گروه بیماری‌های غیر واگیر استان همدان با تأکید بر لزوم ضد عفونی کردن سبزیجات و نیز دقت در امر شست و شو در منزل، عنوان کرد: در رابطه با نکات بهداشتی در مراکز عرضه مواد غذایی به ویژه در رستوران‌های بین شهری باید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی تا اطلاع ثانوی از مصرف سبزیجات و کاهو  نیز خودداری شود که البته این مهم در حال انجام است.
وی متذکر شد: در زمینه استفاده از سبزیجات و تره‌بار در منازل هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد، چرا که در صورت شست‌و‌شوی صحیح و امر ضد عفونی این مواد غذایی هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.
به گفته بطحایی، سبزی‌هایی که با آب آلوده آبیاری شده و به صورت خام مصرف می‌شود از جمله راه‌های انتقال بیماری وبا است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول