اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

کنار گذاشتن نخبگان حاصلی جز اختلاس به دنبال ندارد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت:‌ در جامعه‌ای که نخبگان و برجستگان بر اساس نگرش‌های جناحی و سیاسی کنار گذاشته شوند حاصلی جز اختلاس و رانت اقتصادی به دنبال ندارد.

کنار گذاشتن نخبگان حاصلی جز اختلاس به دنبال ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: نظام اسلامی که ادعای نمایندگی و برقراری اندیشه و مکتب متعالی را دارد و نماینده فرهنگ عاشورا، غدیر و انتظار است که در آن باید جامعه آرمانی نبوی شکل بگیرد تا الگوی دیگران باشد شایسته نیست بی‌عدالتی اجتماعی رخ دهد.
وی با اشاره به موضوع اختلاس اخیر گفت:‌ اختلاس اخیر به باور مردم، به نظام و اندیشه‌های بلند انقلاب اسلامی صدمه زد و اگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دولتمردان به توصیه 10 سال پیش معظم‌له توجه می‌کردند هرگز چنین خلا اقتصادی در کشور به وجود نمی‌آمد.
خطیب جمعه اردبیل با اشاره به حساسیت نظام اسلامی و عزم راسخ مسئولان در پیگیری این موضوع بیان داشت:‌ این خود نشانه سلامت نظام اسلامی است که هرگز با این آلودگی‌ها سنخیت نداشته و درصدد قطع دست مجرمان و نامحرمان است.
عاملی با طرح این سوال که باید چکار کنیم که این اتفاق نیفتد به کارهای زیربنایی به جای تفکرات روبنایی اشاره کرد و افزود: در وهله اول مدیریت صحیح منابع انسانی با اهمیت است چرا که اگر با تغییر دولت‌ها و چرخش کابینه‌ها عزل و نصب‌ها با نگرش سیاسی و حزبی انجام شود و افراد نخبه و کارآزموده کنار گذاشته شود وقوع چنین  اتفاقاتی دور از انتظار نیست.
وی با انتقاد از برخی رویه‌ها در صحنه انتخابات خاطرنشان کرد: ما نباید هزینه انتخابات را به شکلی بالا بریم که افراد نخبه و توانمند از آمدن به صحنه ابا کنند چرا که عده‌ای با توزیع شب‌نامه‌ها در یک شب قدرت آبروریزی افرادی را پیدا می‌کنند که تجربه و توانمندی آنها ثابت شده است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری کنار گذاشتن نخبگان جامعه را در عرصه مدیریت برای یک نظام فاجعه توصیف کرد و افزود: در اختلاس اخیر مشخص شد که پیوند ناگسستنی قدرت و ثروت و سوءاستفاده از موقعیت‌ها به واسطه انسان‌های نابالغ اختلاسی را رقم زد که احساس می‌شود این ثروت در عرصه قدرت در انتخابات نقش اساسی را ایفا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عاملی ضرورت توجه به مدیریت صحیح منابع انسانی را یادآور شد و اضافه کرد:‌ اگر به اختلاس اخیر نگاهی واقع‌بینانه بیندازیم این بی‌آبرویی به دست افراد ناصالحی اتفاق افتاده است که از حوزه مدیریت جز رانت و ویژه‌خواری چیز دیگری را بلد نیستند.
وی با یادآوری این مطلب که سیاست ما عین دیانت ماست گفت: اگر در کار سیاست اخلاق اسلامی و باورهای دینی و معنوی نباشد خطا رخ می‌دهد و ما باید بنیانگذار مکتبی باشیم که در مسیر مدیریت جهانی همه این خطاها را به کنار بگذاریم.
امام جمعه اردبیل گفت: ‌در نظام اسلامی باید بر اساس تعهد افراد مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند و ما مامور به نتیجه نیستیم و این تعهد و تخصص ماست که می‌تواند ثمرات خوبی را به همراه داشته باشد.
عاملی در ادامه سخنان خود موضوع اساسی دیگر را در این زمینه سیستم‌سازی صحیح و درست اعلام کرد و افزود: در عصر حاضر اتخاذ یک سیستم کارآمد و سالم بسیار ضروری است چرا که این کار حفره‌ها و جلوی برخی ویژه‌خورای‌ها، راه‌های دررو، ثروت‌های باد آورده و نقاط کور را می‌گیرد و امکان آن را نمی‌دهد که فرودگاه پیام دیگری درست شود.
امام جمعه اردبیل به دیدار اخیر خود با تعدادی از مسئولان بازرسی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این دیدار مسئولان ادعا می‌کردند که با وجود 20 هزار شعبه بانکی در کشور امکان گماردن بازرس برای تک تک آنها وجود ندارد در حالی که این شیوه اندیشه کردن درست نیست چرا که امروز بالاترین بهداشت قضایی و نرم‌افزارهای نظارتی و حقوقی از طریق سیستم‌های یکپارچه برقرار می‌شود که غرب امروز به چنین فرآیندی دست یافته است.
عاملی گفت: دیگر قرن گذشته نیست که سیستم‌های فیزیکی و به کارگیری ناظران در بانک‌ها پاسخگو باشد چرا که امروز با به کارگیری سیستم‌های یکپارچه به ویژه در بانک‌ها و موسسات مالی به گونه‌ای نظارت می‌کنند که کمترین تخلف رخ ندهد.
وی اضافه کرد: معلوم نیست بانک مرکزی ما چگونه نتوانسته است بر این موضوع که یک فرد در پنج سال گذشته در یک شعبه گشایش اعتبار داخلی کرده و در هفت بانک دیگر آن را جابه جا کرده است نظارت داشته باشد و نتواند افراد تبانی‌کننده و اختلاس‌گر را شناسایی کند که این عیب یا از سیستم ماست و یا از فاسد بودن مسئولان بانکی که قادر نشدند چنین اختلاسی را به درستی رصد کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خطیب جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌های نماز هفته نیروی انتظامی را گرامی داشت و از این نیرو به عنوان ذوالحقوق اصلی جامعه یاد کرد و بیان داشت: کشور ما در مقوله امنیت با تهدید‌های مختلف روبه‌روست که نیروی انتظامی توانسته است به خوبی این تهدید‌ها و بحران‌ها را مهار کند.
عاملی با ابراز خرسندی از برگزاری دو کنفرانس بیداری اسلامی و حمایت از آزادی فلسطین در تهران اظهار داشت: این کنفرانس‌ها با ابتکار مقام معظم رهبری و با هدف ایفای نقش کشورمان در حوزه‌های دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی تحولات جهان اسلام رخ داد تا سد بزرگی  مقابل توطئه‌های استکبار علیه مسلمانان باشد.
وی سخنان مقام معظم رهبری را در این اجلاس فصل‌الخطاب برای تحولات منطقه اعلام کرد و بیان داشت: با حضور بسیاری از متفکران جهان اسلام در این دو اجلاس سعی شد اهداف و آرمان نظام اسلامی ما در قبال تحولات اخیر به صورت روشن تبیین شده و موضع گیری‌ها مشخص باشد.
امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود با قدردانی از حضور پزشکان متخصص موسسه ریحانه اردبیل در ویزیت رایگان افراد ساکن در مناطق سنی‌نشین استان اردبیل گفت: با حضور اکیپ‌های مجهز پزشکی در عنبران نمین و هشتجین خلخال بیش از 300 نفر مورد معالجه و مداوا قرار گرفته‌اند که این کار علاوه بر تقویت عواطف انسانی و نزدیکی قلوب شیعیان و سنی‌ها به یکدیگر به وحدت آنها کمک کرده است.
عاملی اظهار داشت: آرزوی ما این است که پای وهابیت به این مناطق باز نشود به طوری که ما از بابت منطقه عنبران در این زمینه دغدغه و نگرانی نداریم اما در هشتجین خلخال در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد که امیدواریم با نکته‌سنجی اهالی این منطقه زمزمه برخی سخنان تفرقه‌آمیز به گوش نرسد.
 وی در پایان سخنان خود گفت:‌ وهابیت امروز با دو طریق ترور و پول‌های کلان خرج کردن تلاش می‌کند علیه شیعیان تهمت و افتراهای مختلفی را وارد کند در حالی که رسول گرامی اسلام اعلام کردند که همه امت من به بهشت می‌روند جز کسانی که ابا از سیره من داشته باشند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول