اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محسن رضایی در همایش دفاع مقدس و بیداری:/1

انقلاب مردم مصر شبیه انقلاب ایران است

خبرگزاری فارس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انقلاب مردم مصر شبیه انقلاب اسلامی ایران است.

انقلاب مردم مصر شبیه انقلاب ایران است
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محسن رضایی ظهر امروز در همایش دفاع مقدس و بیداری اسلامی در جمع دانشجویان اظهار داشت: انقلاب اسلامی که در ایران آغاز شد بدون شک سرآغاز عصر جدیدی در دنیا بود.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب دو نظام بین‌المللی به نام شرق و غرب وجود داشت که محصول دو جنگ جهانی اول و دوم بودند، تصریح کرد: جنگ‌های جهانی اول و دوم که به پایان رسید دو محصول بیرون داد به نام غرب و شرق یا شوروی و آمریکا  که از دهه 50 تا زمان فروپاشی شوروی هر اتفاقی که در دنیا می‌افتاد در کنترل این دو قدرت بود، یعنی یا آمریکایی‌ها آن را اداره می‌کردند یا شوروی‌ها یا هر دو به توافق می‌رسیدند و آن را اداره می‌کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اختیار داشتن قدرت توسط این دو سبب شده بود هر ملتی که می‌خواست قیام کند باید مالیاتی به آمریکا یا شوروی پرداخت می‌کرد در این شرایط یک پدیده جدیدی در دنیا درست شد به نام انقلاب اسلامی ایران که هم نه به غرب گفت و هم نه به شرق، علیه آمریکا انقلاب کرد، ولی جلوی حمله شوروی و افغانستان هم ایستاد.
 
ایران به شعار  نه غرب نه شرق تکیه کرد

رضایی ادامه داد: انقلاب ایران نه دنباله‌رو شرق شد و نه غرب و این خیلی جرات می‌خواست چون این حرف یعنی اینکه کشوری که در دنیا حسابش نمی‌کردند و ملتی که کم‌کم نامش از تاریخ حذف کرده‌ و به گوشه‌ای انداخته شده بود آمده است بدون اینکه بخواهد به یکی از این قدرت‌ها علیه قدرت دیگر تکیه کند خودش هر دو قدرت را به چالش بکشد.
وی اظهار داشت: این حرکت خیلی جای تعجب داشت، لذا همه می‌گفتند این انقلاب دیر یا زود کارش تمام شده و واقعا" در دو سه سال اول از کودتا گرفته تا حرکت‌های ضد انقلاب، ترور و انفجارات، تمام عملیات‌هایی که در دهه‌های قبل علیه رژیم‌های مختلف را به کار گرفتند و در همه جا هم موفق شده بودند، تمام این آزمایش‌ها را علیه ایران پیاده کردند بعد که به نتیجه نرسیدند، آمدند جنگ را درست کردند و از پنج استان مرزی وارد ایران شدند، یک‌هزار و400 کیلومتر مرز را عبور کرده و سال اول هم دست بالا با آنها بود، چون ایران هرچه حمله می‌کرد به نتیجه نمی‌رسید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: در اینجا اتفاق مهمی که افتاد این بود که ایران دوباره برگشت روی پاشنه خودش، یعنی پاشنه ایستادگی، در حقیقت‌ به شعار  نه غرب نه شرق بلکه بر جوانان و توانایی‌های داخلی کشور تکیه کرد و در مقابل صدام ایستاد و در جنگ پیروز میدان شد و همه سرزمین‌ها را آزادکرد.
رضایی ادامه داد: حالا اینکه عده‌ای پیدا می‌شوند و جنگ بعد از آزادی خرمشهر یا پایان جنگ را زیر سوال می‌برند یا از ناآگاهی این افراد است یا ناشی از عقده آنهاست. عقده‌هایی که نسبت به این پیروزی‌ها به دل گرفتند زیرا نمی‌خواستند ایران پیروز شود، حالا که ایران پیروز شده عقده‌هایشان را باید به طریقی خالی کنند.
وی افزود: بعضی‌ها پایان جنگ را زیر سوال می‌برند که در شکل انقلابی و ارزشی و عده‌ای هم در قیافه لیبرالی ‌آمدند ادامه جنگ بعد از آزادی خرمشهر را زیر سئوال بردند که یا ناآگاه هستند و یا عقده دارند و به نوعی می‌خواهند عقده خود را خالی کنند.
 
ایران توانست بعد از قرن‌ها پا را از مرز خود فراتر بگذارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واقعیت این است که یک ملتی دست خالی در مقابل دو قدرت جهانی ایستاد و تمام سرزمین‌های خود را آزاد کرد و بعد از نظر مقررات بین‌المللی توانست قطعنامه‌هایی بگیرد که حقوق ملت در آن تامین شده بود، اما پایان جنگ، پایان جنگ ایستادگی ملت ایران و پایان دستاوردهای جنگ نبود.
رضایی اضافه کرد: سال 1361بعد از اینکه خرمشهر آزاد شد و رزمندگان به سمت بصره حمله ‌کردند، همزمان صهیونیسم به جنوب لبنان حمله کرد و  تمام جنوب لبنان را گرفت و تا بیروت پیش رفت، آن زمان من و شهید صیاد شیرازی مامور شدیم دو تیپ از ایران یکی از ارتش یکی از سپاه به سوریه ببریم، بعد از اینکه به سوریه رفتیم آقای حافظ اسد از ما تشکر کرد و اصرار داشت که ما نیروهای ایران را برگردانیم به ایران، بعدها فهمیدیم که حافظ اسد می‌خواست جنگ را به گونه‌ای اداره کند که بیش از حد موجب عصبانیت آمریکا نشود و رفتن ایران به آنجا یعنی یک امکان دادن به ایران و یعنی باز کردن فضای جدید برای ایران و ایران بعد از ده‌ها قرن می‌رفت پا را از مرز‌هایش بیرون بگذارد، این اولین‌بار بود که ایران خیز بلند برداشته بود و داشت وارد ماجرایی بین‌المللی می‌شد و این فرصتی برای ایران بود، بنابراین ما اصرار کردیم و در نهایت حافظ اسد موافقت کرد که نیروهای ما در آنجا بمانند.
 
از دل حضور ایران در لبنان حزب‌الله سر برآورد

وی با اشاره به حضور نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: از دل حضور ایران در لبنان حزب‌الله سربرآورد، حزب‌الله محصول تربیت نیروهای ایرانی است، ما آنجا بیمارستان احداث کردیم، آموزشگاه درست کردیم و شروع کردیم به تربیت‌ لبنانی‌ها، حزب‌الله به وجود آمد و حزب‌الله توانست صهیونیسم را تا صور و صیدا عقب بزند و بعد هم اسرائیل ناچار شد از صور و صیدا عقب‌نشینی کند چون مرتب تلفات می‌داد و لبنان به دست حزب‌الله آزاد شد.
وی با بیان اینکه لبنان نخستین سرزمین عربی است که توانست صهیونیست‌ها را عقب بزند، ادامه داد: نه مصر، نه سوریه، نه اردن و نه هیچ کشور اسلامی نتوانسته بود تا آن زمان پشت اسرائیل را به خاک بمالد و این زنگ یک بیدارباشی برای جهان اسلام بود و این اولین تلنگر بود که به کشورهای اسلامی وارد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: اسرائیل در تاریخ خود دست به یک اشتباه بسیار بزرگ زد و آن این بود که آمد 400 نفر از بزرگان فلسطینی اعم از استاد دانشگاه و افراد نخبه را به جنوب لبنان و اردوگاه‌های فلسطینی تبعید کرد، این افراد در آنجا با حزب‌الله ارتباط برقرار کردند، آموزش دیدند و بر اثر فشارهای افکار عمومی جهان اسرائیل ناچار شد آنها را بعد از چند ماه برگرداند به فلسطین در نتیجه حماس و جهاد اسلامی از درون اینها متولد شد.
رضایی اظهار کرد: سر منشاء حماس و جهاد اسلامی تاثیری بود که حزب‌الله بر آن 400 نفر گذاشت و آنها می‌رفتند حماس را درست کنند، حماس و جهاد اسلامی به وجود آمد، شروع کردند به مبارزه و بلایی به سر اسرائیل در آوردند که ناچار شد هم غزه را بدهد و هم انتخابات انجام دهند در نهایت دولت فلسطینی تشکیل شد و اسرائیلی‌ها که دیدند اوضاع بدتر شد آمدند علیه دولت با حماس برخورد کردند.
وی یادآور شد: در حقیقت فلسطین در اثر موج لبنانی درست شد، مقاومت غزه تبدیل شد به پیروزی دوم، یعنی بعد از اینکه حزب‌الله پیروز شد آمدند به غزه حمله کردند، از زمین و آسمان غزه را ‌کوبیدند، غزه سرزمین بسیار محدودی بود، اما مقاومت کرد و پیروز شد.
 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیروزی غزه بیداری دوم را ایجاد کرد، گفت: مصری‌ها نگاه می‌کردند، اردنی‌ها، بحرینی‌ها و یمنی‌ها نگاه می‌کردند، لبنان پیروز شده، چرا آنها پیروز نشوند و تا چه زمانی باید تحقیر آمریکا‌یی‌ها را ببینند.
رضایی اضافه کرد: این موج از فلسطین آمد به سمت مصر و این حادثه سوم که الان شما می‌بینید متاثر از ایستادگی لبنان و فلسطین است که این موج بیداری شکل گرفته اینها زنجیروارند، بیداری‌ها زنجیروارند و باید گفت که زنجیره‌ همه این بیداری‌ها از دل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیرون آمده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ چشمداشتی ندارد، خاطر نشان کرد: ما رفتاری مثل ترکیه را دنبال نمی‌کنیم که شتابزده راه افتاده و فکر می‌کنند می‌خواهند عثمانی‌ها را دوباره زنده کنند، آن‌ هم عثمانی دموکراتیک.
 
ملت ایران کم‌ترین ادعاها را دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این ملت‌ها خودشان قیام کردند نباید کسی از خارج دخالت کند، امروز آمریکا در صحنه آمده و می‌خواهد این جریان را به سمت یک نوع جنبش دموکراسی خواهی جهت دهی کند،  ترکیه و آقای اردوغان می‌خواهند این را به سمت اسلام عثمانی‌صفت گرایش بدهند، اما ملت ایران بیشترین زحمت را برای این انقلاب‌ها کشیده و کم‌ترین ادعا را دارد.
رضایی تاکید کرد: ما می‌گوییم این ملت‌ها آزادی، استقلال و مردم‌سالاری شعارشان بوده و این شعارها را هم ادامه بدهند، آن آقایانی که دیرتر آمدند و می‌خواهند زودتر بروند قطعا" نمی‌توانند موفق شوند، زیرا ملت مصر یک ملت کوچکی نیست که کسی بخواهد به آنها خط بدهد، ملت مصر اگر خودش را بزرگتر از ترکیه نداند کمتر از آن نمی‌داند.
وی اظهار کرد: ملت مصر یک ملت تمدن‌ساز بزرگ است، بسیار ملت ارزشمندی است، ما خلاء مصر را به مدت 40 سال در صحنه بین‌المللی و در جهان اسلام می‌دیدیم و حالا که به صحنه آمده در جهان اسلام و روابط بین‌الملل نقش آفرین خواهد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: خوشبختانه اکثر ملت‌هایی که قیام کرده‌اند به صورت تاریخی با ملت ایران یک رابطه نزدیکی دارند، حتی اسلامی که در این کشورها است نسبت به شیعه و ایران یک اسلام بسیار معتدل است.
 
یک هزار استاد فارسی زبان در مصر فعالیت داشتند
 
رضایی با اشاره به اینکه در ده سال گذشته حدود یک هزار استاد فارسی زبان در مصر فعالیت داشتند، گفت: این نشان می‌دهد پیوند‌های بسیار عمیقی بین دو ملت وجود دارد، از طرف دیگر روش این بیداری‌ها شبیه انقلاب ایرانی‌ها است، مثلا" تظاهرات می‌کنند و بر خلاف انقلاب‌های آمریکا، چین و روسیه که مبارزه مسلحانه داشتند، انقلاب‌های این ملت‌ها از طریق تظاهرات و شعارهای الله اکبر است که شبیه روش انقلاب ایرانی‌ها است.
وی با بیان اینکه حادثه بزرگی رخ داده است که سر منشاء این حادثه ایستادگی ملت ایران است، ابراز داشت: ما در انقلاب و جنگ مقابل شرق و غرب ایستادیم و انقلاب و پیام ایستادگی را به دنیا صادر کردیم، ما نمی‌خواهیم متعصبانه با بیداری اسلامی برخورد کنیم، البته ممکن است آنها دنبال چیزی شبیه جمهوری اسلامی نباشد، اما مردم‌سالاری و استقلال را دنبال می‌کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: مردم سالاری که مسلمانان مصر رقم بزنند، آن‌هم نوعی مردم‌سالاری دینی است، لازم نیست کپی جمهوری اسلامی ایران باشد، مهم این است که مسلمان‌ها سرپای خود ایستاده و می‌خواهند با ایران رابطه دوستی  و برادری داشته باشند و این خیلی فرصت خوبی است. 
 انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول