اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آب دریاچه زریوار کاهش یافت

کاهش آب دریاچه زریوار مریوان یک زنگ خطر است

خبرگزاری فارس: عضو کارگروه زیست محیطی منابع آب استان کردستان گفت: ذخیره آب دریاچه زریوار در بهار سال جاری حدود 40 میلیون مترمکعب بود اما در حال حاضر این میزان به 75/28 میلیون مترمکعب کاهش یافته است و این یک خط قرمز و هشدار زیست‌محیطی است.

کاهش آب دریاچه زریوار مریوان یک زنگ خطر است
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی‌اکبر عامری‌فر ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی در سنندج، اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از تالاب زریوار نسبت به 10 سال گذشته، خشکسالی، کمبود بارندگی، تغییرات اقلیمی، برداشت بی‌رویه و عدم کنترل و یک سری موارد دیگر از عوامل کاهش آب زریوار است.
عضو کارگروه زیست محیطی منابع آب استان کردستان گفت: دریاچه زریوار نسبت به سایر تالاب‌های کشور از موقعیت خوبی برخوردار است.
وی با اشاره به خطر خشک شدن تالاب ارومیه، گفت: این امر می‌تواند زنگ خطری باشد تا مسئولان و مدیران استان در راستای حفاظت از تالاب مریوان اقدامات اساسی انجام دهند و چشم‌اندازها و راهکارهای ویژه‌ای تعریف کنند.
عامری‌فر اظهار کرد: در همین راستا کارگروهی به منظور پیشگیری از نفوذ ساخت و ساز به داخل دریاچه، محدوده دریاچه تعیین وعلامت‌گذاری شده، ایجاد 3 هزار و 900 هکتار پناهگاه حیات وحش در اطراف دریاچه و ایجاد قوانین سخت، خارج کردن فاضلاب از مناطق مسکونی در حاشیه دریاچه، خارج کردن فضولات داخلی در آبراهه‌های دریاچه که منجر به رشد نیزار دراطراف زریوارگردیده، ساماندهی اسکله‌ها که عامل اصلی آلودگی زریوار و منشا جمع‌آوری زباله است، را مورد توجه قرار دهد.
عضو کارگروه زیست محیطی منابع آب استان کردستان در ادامه تصریح کرد: کردستان سرچشمه 5 رودخانه مهم کشور است که 7 درصد آب‌های سطحی کشور از منابع آبی این استان تامین می‌شود.
وی افزود: 16 رودخانه دائمی، ده‌ها رودخانه فصلی، 12 هزار چاه عمیق و نیمه عمیق، 16 هزارکانی و 385 رشته قنات در استان کردستان وجود دارد که سالانه یک میلیون 130 هزار مترمکعب آب از این منابع استحصال و بهره‌برداری می‌شود.
عضو کارگروه زیست محیطی منابع آب استان کردستان یادآور شد: در تمام دنیا مدیریت اکوسیستم بصورت یک دیدگاه فرابخشی است و دولت باید در راستای پیشگیری از صدمه به اکوسیستم( رودخانه، حیات وحش ودام‌ها ) سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه تدوین کند.
عضو کارگروه زیست محیطی منابع آب استان کردستان عنوان کرد: در حال حاضر به علت سوءمدیریت و عدم نظارت بر منابع آب 16رودخانه دائمی به رودخانه فصلی مبدل شده است.
وی ابراز نگرانی کرد: اگر بهره‌برداری از منابع آب در شرایط نرمال به صورت کارشناسی و تخصصی مدیریت نشود در شرایط  بحرانی و خشکسالی با فاجعه مواجه خواهیم شد.
عامری‌فر خاطرنشان کرد: با وجود اینکه  دشت‌های قروه، دهگلان و بخش چهاردولی به عنوان دشت ممنوعه معرفی شده اما در سال‌های اخیر بهره‌برداری از این منابع 53 درصد افزایش داشته است در حالی‌که آب این مناطق به شدت بحرانی شور وهمراه با گاز است.
به گفته وی، برداشت بی‌رویه، عدم کنترل و نظارت مستمر از منابع آب از عواملی است که می‌تواند در آینده استان را با کمبود آب و دشت‌های شرقی را به کویر مبدل کند.
عضو کارگروه زیست محیطی منابع آب استان کردستان در پایان مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب همچنین دو مقوله فرهنگ‌سازی و آموزش به کشاورزان در زمینه ذخیره آب را از راهکارهای پیشگیری صدمه به منابع آب برشمرد.
انتهای پیام،/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول