اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار مرکزی سمیرم:

جاده عشایری اسفراهان سریع‌تر احداث شود

خبرگزاری فارس: بخشدار مرکزی سمیرم گفت: مسئولان امور عشایری استان باید نسبت به تعطیل شدن احداث جاده عشایری قزلرخانی منطقه اسفراهان سمیرم که از نیازهای ضروری عشایر منطقه است، جوابگو باشند.

جاده عشایری اسفراهان سریع‌تر احداث شود
به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، عشایر قزلرخانی با 160 خانوار عشایری از هفت طایفه شش ماه از سال را در منطقه اسفراهان شهر ونک سمیرم ساکن هستند و بیشتر این عشایر کشاورز و دامدار هستند و برای حمل و نقل محصولات دامی و کشاورزی خود باید پس از عبور از 18 کیلومتر گردنه‌های پرپیچ و خم خاکی و نیز طی 30 کیلومتر جاده آسفالت به جاده اصلی برسند.
در همین راستا طی بازدیدی که در مردادماه امسال مدیرکل امور عشایر استان اصفهان به همراه جمعی از مسئولان شهرستان و نیز کارشناسان امور عشایر و منابع طبیعی سمیرم از منطقه داشتند عشایر منطقه مهم‌ترین دغدغه و درخواست خود را احداث و تکمیل جاده بیان کردند.
در این نشست یک‌روزه اصغر مرادی مهم‌ترین محور پیشرفت یک جامعه را راه دانست و اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبار این طرح به زودی اجرا می‌شود.
در این زمینه بخشدار مرکزی سمیرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برای احداث این جاده یک دستگاه ماشین‌آلات در منطقه مستقر شد که متأسفانه پس از بازدید کارشناسان امور عشایری استان اجرای آن منتفی شد.
روح‌الله شهبازی از تعطیل شدن طرح احداث جاده قزلرخانی منطقه اسفراهان به شدت انتقاد کرد و گفت: عشایر برای تردد باید فاصله 50کیلومتر تا جاده اصلی را طی کنند و چنانچه این جاده احداث شود این مسافت از 50 کیلومتر به هشت کیلومتر کاهش می‌یابد.
وی اضافه کرد: با احداث این راه، عشایر منطقه می‌توانند با کم‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان محصولات دامی و کشاورزی خود را به خارج از منطقه صادر کنند.
این مسئول ادامه داد: در حالی که جامعه عشایری این منطقه از کم‌ترین امکانات برخوردار هستند ولی متأسفانه کارشناسان اداره کل امور عشایری استان اصفهان ضمن عدم حمایت از این عشایر اظهار داشتند که به این کار (احداث جاده در این منطقه) اعتقاد ندارند و عشایری در منطقه نیست.
وی افزود: آیا این 160 خانوار عشایری که در این منطقه ساکن هستند جزو جامعه عشایری نیستند، در حالی که در کمتر جای استان است که 160 خانوار عشایری یکجا ساکن باشند.
شهبازی با طرح این سئوال که پس چرا این کار آغاز و در اثر چه مسئله‌ای تعطیل شد، افزود: نگاه مسئولان شهرستان سمیرم به عشایر ویژه است و در تقسیم‌بندی اعتبارات این قشر از جامعه در اولویت هستند و مسئولان استان باید جوابگو این عشایر باشند.
وی تصریح کرد: ما برای کمک به عشایر با مسئولان امور عشایر استان اعلام همکاری کردیم و اعتبارات خوبی برای آنان گذاشتیم و مسئولان استان نیز باید به رسالت ذاتی خود عمل کرده، زیرا که عشایر چشم به یاری آنان دوخته‌اند و برای تأمین رفاه و رسیدگی به امور عشایر باید نهایت تلاش توسط مسئولان صورت گیرد.
به گزارش فارس، یکی از عشایر منطقه اسفراهان نیز از تعطیل شدن طرح به شدت گلایه کرد و اظهار داشت: عشایر این منطقه کشاورز هستند و برای صادر کردن محصولات خود باید ساعت‌ها مسافت طولانی از گردنه‌های صعب‌العبور را طی کنیم تا به جاده اصلی برسیم در حالی که اگر این جاده احداث شود تنها هشت کیلومتر آن را نیز بدون گردنه و با کم‌ترین هزینه طی می‌کنیم.
ابوالفتح امیری ادامه داد: در بازدید مدیرکل امور عشایری احداث جاده صورت‌جلسه شد و با وجود اینکه مدیرکل استان شاهد اوضاع بوده و با ما اظهار همدردی کردند، اما کار تعطیل شد و ما از برخورد آنان گلایه‌مند هستیم.
وی با بیان اینکه این جاده فقط نیاز به تعریض دارد، یادآور شد: پنج کیلومتر و 200 متر جاده ماشین رو است و تنها 2هزار و 800 متر آخر این جاده که به جاده اصلی متصل می‌شود، صعب‌العبور و بن‌بست است و نیاز به تعرض دارد.
این عشایر از پیگیری عشایر منطقه از اجرایی نشدن آن به استانداری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه به دلیل گردنه‌های پرپیچ و خم تاکنون تلفات جانی اتفاق افتاده و نیز در دو ماه نخست کوچ ما به این منطقه به دلیل وجود برف جاده بسته و احداث این جاده از مهم‌ترین درخواست‌های عشایر و یک نیاز ضروری است.
وی اظهار داشت: بسیاری از عشایر منطقه حتی به دلیل هزینه زیاد حمل و نقل به دلیل بعد طولانی مسافت، از فروش محصولات کشاورزی خود منصرف می‌شوند و آن را رها می‌کنند.
به گزارش فارس، شهرستان سمیرم با دارا بودن 31هزار عشایر از مهم‌ترین شهرستان‌های عشایرنشین کشور است که در فاصله 165 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول