اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

آغاز دوباره واردات گوشت قرمز قزاقستان به مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: واردات گوشت قرمز از کشور قزاقستان به مازندران قطع نشده است.

آغاز دوباره واردات گوشت قرمز قزاقستان به مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مجید مختاری صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی (9 تا 14 مهر) در  جمع خبرنگاران سابقه فعالیت دامپزشکی کشور را حدود 40 سال برشمرد.
وی شرح فعالیت سازمان دامپزشکی را در امر سلامت حدود 60 نوع خدمت اعلام کرد و اظهار داشت: وجود 830 بیماری مشترک بین دام و انسان ضرورت توجه به دامپزشکی را بیشتر می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه طیور و آبزیان و مراکز فرآورده‌های تولید خامی را از جمله ماموریت‌های دامپزشکی دانست و بیان داشت: نظارت دقیق بر واحدهای مرغداری موجب شده که کیفیت مرغ‌های بسته‌بندی در مازندران از مرغوبیت برخوردار شود. 

* چهارمین کشتارگاه صنعتی مازندران 1.5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
وی با اشاره به فعالیت 26 کشتارگاه سنتی و غیر بهداشتی دام در مازندران در سال‌های گذشته ابراز داشت: تاکنون سه کشتارگاه صنعتی در مازندران به بهره‌برداری رسیده و چهارمین کشتارگاه صنعتی در نشتارود مازندران ظرف 1.5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
مختاری اعلام کرد: سه کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در مازندران به جمع چهار کشتارگاه قبلی اضافه می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: در صورت بهره‌برداری چهار کشتارگاه جدید، مازندران ارسال‌کننده گوشت قرمز و بهداشتی به استان‌های همجوار خواهد بود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران از استقلال شبکه دامپزشکی گلوگاه، نور و نوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال‌ جاری شبکه دامپزشکی عباس‌آباد، فریدونکنار و میاندرود راه‌اندازی می‌شود.
وی با اعلام اینکه 62 درصد بیماری‌های عفونی در استان‌ها از طریق دام منتقل می‌شود، گفت: نظارت بر واحدهای خام دامی از تاکیدات ویژه سازمان دامپزشکی است.
 
* صدور کد بهداشتی خودرو حمل مواد غذایی
مختاری با اشاره به وجود 800 دستگاه خودروی یخچال‌دار برای جابه‌جایی مواد غذایی در استان از صدور کد بهداشتی خودرو در استان خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت 3 هزار و 48 زنبورستان در مازندران از تولید سالانه یک هزار و 900 تن عسل در مازندران خبر داد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره نظارت دقیق بر حمل و نقل ییلاقی و قشلاقی زنبورداران و همچنین علت کاهش تولید عسل در مازندران تصریح کرد: برخی از زنبورداران برای مبارزه با بیماری‌های زنبورستان‌ها به شکل علمی و صحیح برخورد نمی‌کنند.
مختاری اضافه کرد: تغییرات جوی و استفاده از مواد شیمیایی در کاهش کلنی‌ و تولید عسل موثر است.
این مسئول از فعالیت 184 داروخانه دامپزشکی، 147 کلینیک دامپزشکی و 17 آزمایشگاه دامپزشکی در مازندران خبر داد و تصریح کرد: این تعداد مراکز توانستند اشتغال یک هزار و 200 نفر را فراهم کنند. 
 
* کمترین میزان تلفات مرغ نیز مربوط به مازندران است
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام فعالیت 2 هزار و 450 واحد مربوط به خانواده مرغ در استان اعلام کرد: بیشترین مرغداری‌های کشور در مازندران مشغول فعالیت هستند و این آمار در حالی اعلام می‌شود که کمترین میزان تلفات مرغ نیز مربوط به مازندران است.
وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس درباره ضرورت مدیریت تعاملی برای کم شدن تنش‌های سیاسی و اجتماعی در مسئله تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی خاطرنشان کرد: اگر اطلاع‌رسانی درست برای مردم انجام شود، مردم نیز در این زمینه همراهی می‌کنند.
مختاری در این باره ادامه داد: ممکن است در ابتدا این کار با اعتراض‌هایی همراه باشد، ولی بعد از بهره‌برداری تنش‌های اجتماعی به حداقل ممکن و صفر می‌رسد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران از همراهی مدیران ارشد استان در تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و جایگزینی کشتارگاه‌های صنعتی قدردانی کرد و بیان داشت: تا شهرستان نور مازندران در بخش فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی مشکلی ندارد و در آینده نزدیک تمام کشتارگاه‌های سنتی تعطیل می‌شود. 
 
* اعلام تغییر پالایشگاه دام به جای کشتارگاه

وی از همراهی سرمایه‌گذار چهارم احداث کشتارگاه صنعتی در مازندران خبر داد و گفت: اگر تسهیلات بانکی به موقع داده شود، در این بخش نیز موفق خواهیم بود.
مختاری با اعلام تغییر پالایشگاه دام به جای کشتارگاه اضافه کرد: در دو شهرستان بهشهر و نکا نیز برای جلوگیری از کشتارگاه‌های سنتی مقاومت‌های صورت گرفت که با وساطت فرمانداران به عنوان رئیس شورای بهداشت این مسئله نیز حل و فصل می‌شود.
این مسئول در پاسخ به سئوالی درباره عرضه دام زنده در برخی از مناطق مازندران به صورت مناسبتی و غیر مناسبتی یادآور شد: براساس قانون جدید باید عرضه دام زنده در مجاورت پالایشگاه دام صورت گیرد، چون در گذشته مجوز مکان عرضه دام داده شد، باید به مرور این مشکل برطرف شود. 
 
* مورد مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشتیم
مدیرکل دامپزشکی مازندران وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مازندران را یکی از مسائل پیش رو و در عین حال قابل تدبیر دانست و ابراز داشت: با آموزش و اطلاع‌رسانی به موقع کمترین مشکل را در این بخش داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: موارد مشکوکی در استان دیده شده که سعی کردیم با اقدامات پیشگیرانه معدوم سازی و پایش بیماری این مشکل را به حداقل برسانیم.
مختاری درباره مشاهده موارد مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مازندران متذکر شد: مورد مثبت نداشتیم ولی در مراکز طیور بومی چند شهرستان با تلفات غیرعادی مواجه بودیم.
این مسئول از کد گذاری پرندگان مهاجر با همکاری محیط زیست، جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران و دامپزشکی خبر داد و درباره ضرورت نظارت بر پرندگان مهاجر چند کشور دنیا به استان خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان شبانه‌روزی آماده کار نمونه برداری از موارد مشکوک است. 
 
* واردات گوشت قرمز از قزاقستان قطع نشده است
مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز درباره کیفیت گوشت وارداتی از کشور قزاقستان گفت: کیفیت این گوشت خوب بوده است.
مختاری با اعلام اینکه سرمایه‌گذار این پروژه تصمیم گرفت در ابتدا بسترهای عرضه در شهرهای استان را فراهم کند و سپس اقدام به ورود دوباره گوشت گرم کند، ادامه داد: واردات گوشت قرمز قزاقستان به مازندران قطع نشده است.
وی درباره آغاز اعزام زائران به سرزمین عربستان و قربانی کردن همراهان و خانواده‌ حاجی‌ها پس از برگشت حاجیان ابراز داشت: قربانی دام در زمان برگشت حاجیان نیز باید در کشتارگاه‌ها انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی از معدوم‌سازی 62 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در استان خبر داد و گفت: در حوزه سلامت دام با هیچ شخص و نهادی تعارف نداریم.
این مسئول از ضبط 7.5 تن کشتار غیر مجاز در شهرستان بهشهر خبر داد و عنوان کرد: این مقدار مواد دامی به علت بی کیفیتی ضبط شده است.
مختاری اعلام کرد: در یک سال اخیر 22 تن کنجاله کانولا (ماده غذایی دام، طیور و آبزیان) که بار میکروبی قارچی داشت نیز معدوم سازی شد.
وی از پلمب 32 قصابی در استان و ضبط 12 تن جوی دامی غیر بهداشتی در مازندران خبر داد و اذعان داشت: در طول یک سال اخیر 405 واحد عرضه کننده محصولات دامی غیر بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول