اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی گیلان:

گوشت‌های وارداتی نظارت شرعی و بهداشتی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: گوشت‌های وارداتی نظارت شرعی و بهداشتی می‌شود.

گوشت‌های وارداتی نظارت شرعی و بهداشتی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی بشری معافی در حاشیه بازدید از مجتمع کشتارگاهی تمام اتوماتیک دام نمونه گیلان به خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار راس گوسفند و بز و همچنین 550 هزار راس گاو و گوساله در گیلان وجود دارد.
وی 95 درصد کشتار دام در گیلان را به صورت صنعتی عنوان کرد و افزود: بیشتر کشتار دام در استان گاوی بوده و رغبت مردم به استفاده از گوشت گاو بیش از گوسفند است.
بشری معافی نوع فرهنگ و آشنایی مردم گیلان با گاو را از دلایل استفاده بیشتر از گوشت گاو دانست و تصریح کرد: در مدت شش ماه سال جاری تعداد 40 هزار و 250 راس گاو و گوساله کشتار داشتیم ضمن اینکه 52 هزار راس گوسفند و بز نیز در این مدت برای مصرف مردم کشتار شد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان ظرفیت روزانه کشتارگاه‌های صنعتی استان را یک هزار و 800 راس گاو، گوساله، گوسفند و بز ذکر کرد و گفت: از این ظرفیت برای کشتار دام سبک و سنگین به طور کامل استفاده نمی‌شود.
وی یک چهارم ظرفیت کشتارهای صنعتی دام گیلان را خالی خواند و ابراز داشت: روزانه تعداد 450 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه دام اسالم تالش کشتار می‌شود.
بشری معافی کشتار روزانه کشتارگاه نمونه رشت را یک‌ هزار و 350 راس دام سبک و سنگین برشمرد و خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های صنعتی استان با ظرفیت کامل کار نمی‌کند و به این دلیل ظرفیت کامل کشتار صنعتی در گیلان وجود دارد.

* وجود کشتارگاه‌های سنتی در گیلان زائد است

مدیرکل دامپزشکی گیلان وجود کشتارگاه‌های سنتی در استان را زائد معرفی کرد و بیان داشت: با توجه به ظرفیت موجود کشتارگاه‌های صنعتی دیگر نیازی به کشتارگاه‌های سنتی در گیلان نیست.
وی با اشاره به برنامه 20 ساله دامپزشکی گیلان برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی، یادآور شد: سال 71 تعداد 45 واحد کشتارگاه سنتی در استان وجود داشته و تعداد 41 واحد این کشتارگاه‌ها تعطیل شدند.
بشری معافی چهار کشتارگاه سنتی باقی مانده در گیلان را در شهرهای رودسر، کلاچای، لنگرود و املش دانست و اظهار امیدواری کرد که این کشتارگاه‌های سنتی نیز تبدیل به صنعتی شوند و تمام گوشت استان به صورت صنعتی و بهداشتی استحصال شود.

* بسته‌بندی بهترین راه مناسب برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز است

مدیرکل دامپزشکی گیلان به کشتار غیرمجاز توسط بعضی از افراد اشاره کرد و متذکر شد: کشتار غیرمجاز دارای مجازت بوده و قانون‌گذار مجازات آن را تعیین کرده است.
وی با بیان اینکه پرونده‌های متعددی از تخلف کشتار غیرمجاز به دادگستری ارجاع شده است، تصریح کرد: دام‌ها از سه طریق در کشتارگاه‌های صنعتی کنترل می‌شوند.
بشری معافی توزیع گوشت بسته‌بندی شده را بهترین راه مناسب برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز معرفی کرد و افزود: کنترل گوشت‌های بسته‌بندی شده سهل و آسان است.
مدیرکل دامپزشکی گیلان گوشت‌های بسته‌بندی شده را دارای شناسنامه و هویت توصیف کرد و اظهار داشت: تاریخ تولید و انقضای گوشت‌های بسته‌بندی شده مشخص است و وزن، قیمت و محل استحصال گوشت نیز روی کالا درج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه لاشه گوشت در بسته‌بندی مشخص است، تاکید کرد: از سیستم کشتار سنتی باید به طرف کشتار صنعتی برویم.
بشری معافی توزیع گوشت بسته‌بندی شده را سبب برطرف شدن بسیاری از مسائل بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی دانست و ابراز داشت: فرهنگ تغذیه‌ای جامعه باید به طرف استفاده از گوشت بسته‌بندی شده تغییر کند.

* صادرات فرآورده‌های گوشتی از گیلان به خارج از کشور

مدیرکل دامپزشکی گیلان مصرف روزانه گوشت قرمز استان را 45 تن عنوان کرد و گفت: اندام‌های حرام دام عمل‌آوری و منجمد شده و به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون عرضه گوشت خوک در بازارهای گیلان مشاهده نشده است، اضافه کرد: نوع گوشت در آزمایشگاه‌ها با استفاده از روش DNA مشخص می‌شود و نمونه‌گیری‌های متعددی در این زمینه انجام شده است.
به گفته بشری معافی، موارد مشکوک ارائه شده توسط اداره اطلاعات و نیروی انتظامی به دامپزشکی گیلان آزمایش شدند و تمام آنها گوشت گاو بودند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان وجود چند مورد گوشت خوک در سال گذشته را تایید کرد و یادآور شد: جزو معدود استان‌های کشور هستیم که به روش DNA گوشت را آزمایش می‌کنیم.

* گوشت‌های وارداتی نظارت شرعی و بهداشتی می‌شود
وی با اشاره به واردات گوشت از خارج از کشور، ابراز داشت: گوشت تولید شده در برزیل به دلیل وجود مزارع سرسبز با کیفیت و ارزان است و ناظران شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌های این کشور حضور دارند.

* نیمی از پست‌های دامپزشکی گیلان خالی است
بشری معافی با بیان اینکه نیمی از پست‌های دامپزشکی گیلان خالی است، گفت: دامپزشکی گیلان بیش از 140 پست بلا تصدی دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با تاکید براینکه این اداره کمبود شدید نیروی انسانی دارد، اذعان داشت: برنامه‌های توسعه کشور هر کدام قید و بندهایی برای استخدام نیروی انسانی ایجاد کردند و از 290 پست دامپزشکی استان تعداد 140 نفر کارمند رسمی هستند و بقیه به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول