اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد:

حل آلودگی هوای اهواز توسط گروه ملی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بر حل آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران تاکید کرد و گفت: غبارگیرهای این شرکت فاقد کارآیی لازم است.

حل آلودگی هوای اهواز توسط گروه ملی
 تورج همتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز از بازدیدهای سرزده از صنایع استان خبر داد و اظهار داشت: به منظور بررسی زیست محیطی صنایع و کارخانجات تولیدکننده آلودگی‌های هوا، صوت و پساب برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا بازدیدهای مستمر به صورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی انجام شود.
وی تاکید کرد: بر اساس بند ج ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه به‌منظور کاهش عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط زیست تمام واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند مشخصات فنی خود را به نحوی ارتقا دهند که با ضوابط و استانداردهای محیط زیست و کاهش آلودگی و تخریب منابع پایه بالاخص منابع طبیعی و آب تطبیق یابد؛ در همین راستا روز گذشته نخستین بازدید از گروه ملی صنعتی فولاد ایران به صورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی صورت گرفت.
همتی اظهار داشت: گروه ملی صنعتی فولاد ایران یکی از بزرگ‌ترین صنایع فلزی استان در کیلومتر ۹ جاده خرمشهر، در حریم شهر قرار دارد و در اطراف آن منازل مسکونی واقع شده‌اند.
وی با بیان اینکه از پنج واحد این شرکت شامل ذوب و ریخته‌گری، نورد می‌له گرد، نورد تیرآهن، لوله سازی و ماشین سازی و فرآیند تولید محصولات بازدید شد، تصریح کرد: از مهم‌ترین مشکلات گروه ملی واحد ذوب و ریخته‌گری است؛ این واحد آلوده است و باید مدیریت زیست محیطی روی آن اعمال شود.
همتی ادامه داد: در واحد ذوب و ریخته‌گری، آلایندگی هوا از طریق پخش ذرات و غبار حاصله از قراضه‌ها در هنگام شارژ و تخلیه به کوره الکتریکی ایجاد می‌شود که اکسیدهای نیتروژن (NOX) و ذرات غبار غلیظ متصاعد می‌کند.
وی گفت: هر چند این شرکت برای عملیات ذوب و ریخته‌گری سیستم غبارگیر استفاده می‌کند، اما این سیستم پاسخگوی آلاینده‌های ناشی از فرآیند ذوب نیست و نیاز به اصلاح و ترمیم دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر اینکه منازل مسکونی در اطراف این کارخانه قرار دارند، مجاور سایر کارخانجات مانند شرکت‌های فولاد کاویان، نوردلوله، سپنتا و فارسیت است که این کارخانجات هم تحت تاثیر این آلایندگی قرار می‌گیرند و باید تمهیدات لازم به منظور ساماندهی غبارگیر‌ها و گازهای خروجی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: سایر واحدهای این شرکت نیز مورد بررسی قرار گرفتند و رهنمودهای لازم به منظور انجام تمهیدات زیست محیطی به دست اندرکاران داده شد.
همتی گفت: این واحد‌ها به نوعی تحت تمهیدات زیست محیطی قرار دارند و باید سایر آلاینده‌ها اعم از پسماند‌ها و لجن‌های حاصل از عملیات را مدیریت و طبق قانون مدیریت پسماند رفتار شود.
وی با اشاره به اینکه این کارخانه ۳. ۵ میلیون مترمکعب آب در سال از کارون برداشت و تحت عنوان طرح جامع آبرسانی مصرف می‌کند، بیان کرد: شرکت گروه ملی سیستم تصفیه خانه پساب صنعتی ندارد و طی قراردادی با شرکت آب و فاضلاب اهواز موظف شده برای احداث سیستم جمع آوری هدایت و دفع اصولی پساب مشارکت کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه این صنعت از منابع آلوده کننده زیست محیطی اهواز است و باید برنامه منظم ارائه کند، تصریح کرد: به صورت دوره‌ای و منظم نمونه گیری از پساب خروجی آن انجام و در صورت بالا بودن میزان آلایندگی به صنعت هشدار داده می‌شود.
وی افزود: این شرکت همچنین باید بر اساس بند ب ۱۹۲ قانون برنامه توسعه پنجم برای رفع آلودگی و تخریب محیط زیست در چارچوب خود اظهاری اقدام کند.
همتی با تاکید بر بازدید سرزده از صنایع خوزستان در آینده، تاکید کرد: برای صنایعی که استانداردهای مدون زیست محیطی را رعایت نکنند هشدار، اخطار کتبی مهلت دار و در صورت رفع نشدن مشکل، طرح در مجامع قضایی از سوی محیط زیست صورت می‌گیرد و اگر تمکین نشد نسبت به تعطیلی واحد اقدام می‌شود.
بر اساس ماده۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه، به‌منظور کاهش عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط زیست کلیه واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند: الف ـ طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی خود را پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی براساس ضوابط مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی اثرات زیست محیطی قراردهند.
ب ـ نسبت به نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی خود اقدام و نتیجه را در چهارچوب خوداظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نمایند.،واحدهایی که قابلیت و ضرورت نصب و راه‌اندازی سامانه (سیستم) پایش لحظه‌ای و مداوم را دارند باید تا پایان سال سوم برنامه، نسبت به نصب و راه‌اندازی سامانه (سیستم)‌های مذکور اقدام نمایند. متخلفان مشمول ماده (۳۰) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۳ اردیبهشت۷۴ می‌شوند.
ج ـ مشخصات فنی خود را به نحوی ارتقا دهند که با ضوابط و استانداردهای محیط زیست و کاهش آلودگی و تخریب منابع پایه بالاخص منابع طبیعی و آب تطبیق یابد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول