اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد:

هویت‌دار کردن جمعیت دامی کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از هویت‌دار کردن جمعیت دام سنگین در سطح استان کرمان خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری تمام دام‌های سنگین با پلاکاردهای بارکددار تأیید هویت می‌شوند.

هویت‌دار کردن جمعیت دامی کرمان
‌به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان،‌ غلامرضا زیدآبادی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: هویت‌دار کردن جمعیت دام سنگین طرحی کشوری است و تأثیر زیادی در کنترل قاچاق دام دارد.
وی با بیان اینکه پلاک‌گذاری جمعیت دامی در این زمینه کمک زیادی می‌کند، افزود: در حال حاضر منتظر تأمین اعتبار لازم برای خرید پلاک‌ها هستیم تا این طرح را عملیاتی کنیم.
زیدآبادی تصریح کرد: با اجرای این طرح دام‌ها در سیستم‌ نرم‌افزاری قابل رصد هستند و خروج و ورود هر تعداد دام مشخص می‌شود.
وی با اشاره به کاهش میزان قاچاق دام در استان کرمان گفت: مسیر تردد دام‌های قاچاق تغییر کرده و به سمت جنوب استان کشیده شده است.
زیدآبادی ابراز داشت: شمار دام سنگین موجود در استان کرمان 170 هزار رأس، دام سبک 3 میلیون و 700 رأس و 15 تا 18 میلیون قطعه طیور گوشتی است. 
وی خاطرنشان کرد: سالانه 400 هزار رأس دام سبک، 35 هزار رأس دام سنگین و 10 میلیون قطعه طیور در استان کرمان کشتار می‌شود.
 
*‌معدوم‌سازی 100 تن فرآورده خام دامی در کرمان
 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: به طور متوسط سالانه 100 تن از مجموع فرآورده‌های خام دامی ذبح شده در استان کرمان به دلیل مشکلات بهداشتی و ... ضبط و معدوم می‌شود.
زیدآبادی با اشاره به نظارت مستمر کارشناسان دامپزشکی استان کرمان بر مراکز عرضه مواد خام دامی عنوان کرد: مردم نیز باید همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل در زمینه عرضه این محصولات، مراتب را با شماره 1512 به اداره کل دامپزشکی استان کرمان اطلاع دهند.
وی با اشاره به فعالیت 34 کشتارگاه در استان کرمان و حضور مستمر 24 ناظر شرعی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در کشتارگاه‌ها اذعان داشت: 40 درصد از  نیروهای شاغل دامپزشکی در بخش نظارت فعالیت می‌کنند.
زیدآبادی بیان داشت: در استان کرمان 4 هزار مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی‌ مشغول به فعالیت هستند و تمام تلاش اداره کل دامپزشکی این است که مردم با اطمینان خاطر از مواد پروتئینی مورد نیاز خود استفاده کنند.
وی افزود: همیاری مردم در پوشش این میزان فعالیت بسیار ضروری است و به عنوان یکی از بازوهای دامپزشکی محسوب می‌شوند.
 
* تولید 300 هزار قطعه طیور بدون آنتی‌بیوتیک
زیدآبادی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دامپزشکی تلاش برای پرورش طیور بدون مصرف آنتی‌بیوتیک است، تصریح کرد: کرمان در زمینه پرورش مرغ سبز در میان سایر استان‌ها پیشتاز است.
وی ابرا‌ز داشت: تا کنون 12 دوره تقاضا برای تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان کرمان داشته‌ایم که هفت مورد آن عملیاتی شده است.
زیدآبادی با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی استان کرمان در صدد افزایش واحدهای پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است، گفت: تاکنون 300 هزار قطعه طیور بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در استان کرمان تولید شده است. 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: وجود مرغ سبز در بازار به معنای این نیست که سایر مرغ‌ها در زمان کشتار حاوی آنتی‌بیوتیک هستند، مرغ‌های معمولی نیز بعد از گذشتن مدت زمان مشخص از دریافت آنتی‌بیوتیک، کشتار و به بازار عرضه می‌شوند.
وی افزود: قیمت مرغ‌های سبز نسبت به سایر مرغ‌های معمولی تنها 14 درصد تفاوت دارد و این نیز به دلیل هزینه‌ها و مشکلاتی است که در پرورش آن‌ها ایجاد می‌شود.
زیدآبادی با اشاره به افتتاح درمانگاه مرجع و آزمایشگاه سم‌شناسی دامپزشکی با اعتبار 300 میلیون تومان در استان کرمان ابراز داشت: در حال حاضر امکان تشخیص مصرف آنتی‌بیوتیک و نوع آن در آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان کرمان وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ارائه محصولات خام دامی با بسته‌بندی‌های مجاز افزود: فله‌فروشی محصولات دامی در استان رو به پایان است.
زیدآبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت بسته‌بندی تمام محصولات دامی در استان کرمان فراهم نیست، صدور پروانه برای تأسیس واحدهای بسته‌بندی به سهولت انجام می‌شود.
 
* کاهش 35 هزار رأس دام در منطقه خاتون‌آباد  
وی در مورد تأثیر آلودگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد بر دام‌ها ابراز داشت: آلودگی این کارخانه مسئله مهمی است که باید به صورت قاطع با آن برخورد شود.
زیدآبادی با اشاره به اینکه گاو و گوسفند نسبت به آلودگی مس حیواناتی مقاوم هستند، تصریح کرد: 35 هزار رأس دام از ابتدای راه‌اندازی پروژه در منطقه خاتون‌آباد کاهش داشتیم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: میزان آلودگی 10 تا 15 برابر حد طبیعی است که موجب تلفات در دام‌ها شده است.
وی افزود: اما خطری در مورد انتقال این آلودگی به نسل‌های بعد و یا در فرآورده‌های بازار وجود ندارد و به طور کامل دام‌ها بررسی می‌شوند.
زیدآبادی افزود: شیر گوسفند جمع‌آوری شده از منطقه خاتون‌آباد نیز در حدی نیست که به بازار عرضه شود‌ و مشکلاتی را به وجود آورد.
وی خاطرنشان کرد: مشکل آلایندگی این کارخانه بیشتر در اقتصاد مردم و معیشت خانواده‌های منطقه اثر دارد.
 
* شرح وظایف دامپزشکی با نیرو و امکانات آن متناسب نیست
زیدآبادی گفت: خدمات‌رسانی و شرح وظایف دامپزشکی متناسب با نیرو و امکانات آن نیست، اما تمام سعی خود را برای انجام وظایف به نحو احسن به کار می‌بریم.
وی ابراز داشت: با توجه به افزایش جمعیت انسانی، نیاز به فرآورده‌های پروتئینی نیز بالا می‌رود، لذا این اداره کل به منظور تأمین مواد پروتئینی مردم به روش جلوگیری از تلفات دام با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و اجرای اقدامات مختلف برای جلوگیری از کاهش فرآورده‌های خام دامی اقدام کرده است.
زیدآبادی مصرف مواد لبنی را در سبد خانوارها نسبتأ زیاد دانست و گفت: افزایش کیفیت و تأمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی از جمله مواردی است که در کنار مسائل دیگر به آن توجه می‌شود.
وی با بیان اینکه 50 درصد بیماری‌هایی که انسان به آن‌ها مبتلا می‌شود از دام منتقل شده است، افزود: هاری، تب مالت، سیاه زخم، آنفلوآنزا و ... از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند.
زیدآبادی تصریح کرد: در این راستا مایه‌کوبی، قرنطینه دام، تست، کشتار و معدوم‌سازی دام‌های آلوده به عنوان نمونه‌ای از اقدامات این اداره کل در برابر مقابله با کاهش مواد پروتئینی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول