اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر نخستین موزه خصوصی شمال‌غرب کشور خبر داد:

نگهداری 600 قلم اشیای تاریخی در خوی

خبرگزاری فارس: مدیرموسس نخستین موزه خصوصی شمالغرب کشور گفت: بیش از 600 قلم اشیای تاریخی در نخستین موزه خصوصی شمالغرب کشور نگهدای می‌شود.

نگهداری 600 قلم اشیای تاریخی در خوی
قنبر اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوی اظهار داشت: این تعداد اشیای تاریخی از هزاره اول قبل از میلاد تا دوره معاصر توسط یک مجموعه‌دار خصوصی در خانه کبیری خوی نگهداری می‌شود. 
وی، هدف از راه‌اندازی این موزه را آشنایی بیشتر مردم با اشیای تاریخی ـ فرهنگی و حمایت از مجموعه‌داران و مالکان اموال فرهنگی و تاریخی عنوان کرد و افزود: موزه‌داری را از روی علاقه و به صورت تجربی یاد گرفته‌ام و 15 سال است که در این زمینه فعالیت دارم.
اکبری، سفال‌های بسیار قدیمی، انواع شیشه‌های ساسانی و تابلوی مفرغی شکارگاه ساسانی را از جمله آثار بی‌نظیر این موزه برشمرد و تصریح کرد: در این موزه اشیای ارزشمند دیگری از حدود 200 سال تا 2 هزار سال قبل مثل سکه‌های ضرب خوی از دوره قاجاریه و جام تپه زیویه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
وی، جام مفرغی تپه زیویه را در ردیف جام‌های حسنلو و مارلیک معرفی کرد و گفت: این جام استوان‌های شکل، به قطر هفت و ارتفاع 17.4 سانتی‌متر است که در قسمت میانی آن خطوط منحنی حلزونی شکل قلم‌زنی شده و نمونه‌هایی از این خطوط در جام‌های مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مانند جام حسنلو نیز دیده می‌شود. 
اکبری، لباس‌های موجود در بخش مردم‌شناسی موزه را نشان‌دهنده فاصله طبقاتی در جامعه دانست و افزود: مردم در زمان‌های گذشته بر اساس طبقات اجتماعی، لباس‌های متفاوتی بر تن می‌کردند که این لباس‌ها فاصله طبقاتی در جامعه را در هر دوره نشان می‌دهد.
وی، استقبال مردم از این موزه را خوب توصیف کرد و اذعان داشت: حضور مردم نشان می‌دهد که آنها به تاریخ و تمدن خود علاقمند هستند.
مدیرموزه خصوصی خوی از تلاش کارشناسان امر برای شناسنامه‌دار کردن آثار این موزه خبر داد و گفت: تعداد اندکی از موزه‌های خصوصی کشور شناسنامه‌دار بوده و دارای مجوز خرید و فروش اشیای قدیمی هستند که با داشتن این مجوز می‌توان اشیای تاریخی را خریداری و به موزه یا سایر افراد دارای مجوز فروخت و یا امانت داد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول