اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهزیستی خراسان جنوبی:

نرخ سالمندی خراسان جنوبی 9 درصد است

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: نرخ سالمندی در این استان 9 درصد است که 1.2 درصد از نرخ کشوری بالاتر است.

نرخ سالمندی خراسان جنوبی 9 درصد است
فاطمه رزاقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: طبق آخرین سرشماری‌ها 7.8 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ این ارقام نشان می‌دهد نیازمند پایه‌گذاری برنامه مدون و خاصی برای رفع مشکلات و مسائل سالمندان به ویژه در مسائل اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی درمانی هستیم.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از جمله این راهکار فعال ‌شدن شورای ملی سالمندان به منظور ساماندهی سلا‌مت و رفاه آنها است.
رزاقی ادامه داد: این شورا در استان پس از دو سال تعطیلی فعال شده که امید است با تلاش کلیه دستگاه‌های عضو و پشتیبانی مسئولان استانداری اقدامات ارزنده‌ای حاصل شود.
وی به کارگیری ساز و کارهایی برای حمایت از سالمندان و تبیین نقش، جایگاه و شان و منزلت افراد سالمند در ساختار جامعه را از دیگر وظایف و مسئولیت‌های مردم و مسئولان در برابر سالمندان دانست.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نهادینه کردن حمایت ویژه از سالمندان در مراکز درمانی را از دیگر مسئولیت‌های سازمان‌های درمانی در قبال سالمندان دانست.
رزاقی ارائه کارت‌های مخصوصی برای پذیرش خارج از نوبت بازنشستگان و سالمندان را با توجه به اینکه روزانه قریب 20 درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را سالمندان و بازنشستگان تشکیل می دهند از دیگر اقدامات در راستای رفع موانع و مشکلات سالمندان عنوان کرد.
وی افزود: در نظر گرفتن تسهیلات ایاب و ذهاب درون شهری برای مراجعه سالمندان به مراکز درمانی و بهره‌مندی از اماکن تفریحی کمک شایان توجهی در مراقبت‌های بهداشتی و تقویت روحیه سالمندان می‌کند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: حجم فضاهای مناسب‌سازی شده در استان خراسان جنوبی فقط در حد 30 درصد است
رزاقی ادامه داد: در حال حاضر 600 میلیون سالمند در جهان زندگی می‌کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس منابع علمی اگر در جامعه‌ای نرخ سالمندی بین 8 تا 12 درصد باشد در آن جامعه پدیده سالمندی مستقر است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی از فعالیت پنج مرکز نگهداری سالمندان در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد چهار مرکز شبانه‌روزی با پذیرش 90 نفر و یک مرکز روزانه با پذیرش 35 نفر در حال خدمت‌رسانی به سالمندان هستند.
رزاقی طرح توانمندسازی سالمندان در خانه، آموزش شیوه زندگی سالم و ارائه خدمات توانبخشی را از جمله اقدامات انجام شده در خانه سالمندان استان برشمرد.
وی با انتقاد از اینکه مشکلات سالمندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: سالمندان نیازهایی متفاوت از دیگر اقشار جامعه دارند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: به طور مثال طب سالمندی و کلینیک سالمندان از نیازهای ویژه سالمندان که به درستی برآورده نمی‌شود.
رزاقی خاطرنشان کرد: هدف بهزیستی گسترش مراکز حمایت از سالمندان نیست بلکه این نهاد تلاش می‌کند تا ارتباط عاطفی سالمندان با خانواده‌هایشان افزایش یابد.
وی با اشاره به بیمه تکمیلی سالمندان گفت: بیمه تکمیلی در سال گذشته 245 نفر و در سال جاری 310 نفر را زیر پوشش خود قرار داده است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول