اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول برنامه سالمندان و میانسالان همدان خبر داد:

استانداردسازی مکان و غذای سالمندان در همدان

خبرگزاری فارس: مسئول برنامه سالمندان و میانسالان همدان از استانداردسازی مکان و غذای سالمندان در استان خبر داد.

استانداردسازی مکان و غذای سالمندان در همدان
مهتا سنگستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان به مناسبت روز جهانی سالمند، با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع سلامت سالمندان در مراکز بهداشتی ـ درمانی و خانه‌های بهداشت استان اظهار کرد: به دلیل همزمان شدن هفته سالمند با هفته قلب و عروق، موضوع بیشتر این کلاس‌های آموزشی در زمینه سلامت قلب و عروق خواهد بود.
به گفته وی، کلاس‌های آموزشی سالمندان با موضوع قلب و عروق، علاوه بر خانه‌های بهداشت، در مراکز سالمندان زیر پوشش کمیته امداد هم با هماهنگی این دستگاه برگزار می‌شود.
مسئول برنامه سالمندان و میانسالان استان همدان با بیان اشاره به فعالیت اداراتی که با عنوان رابط سالمند با مراکز بهداشتی همکاری می‌کنند، عنوان کرد: کلاس‌های آموزشی با موضوع سلامت قلب و عروق را برای ادارات رابطان سالمند نیز برگزار می‌شود.
وی افزود: مقرر شده که در هفته سالمند، در مقاطع مدارس دبیرستان و راهنمایی هم در زمینه اهمیت تکریم سالمندان و ارزش سلامت این قشر با دانش‌آموزان صحبت شود البته یک فیلم آموزشی در مورد شیوه زندگی سالمندی نیز تهیه شده که برای پخش آن با صدا و سیمای مرکز استان هماهنگ شده است.
سنگستانی با اشاره به برنامه‌های هفته سالمند در سال جاری، برگزاری مسابقات خاطره‌نویسی و نقاشی با موضوع "سلامت سالمند" را از جمله برنامه های اجرایی در سطح مدارس دانست و گفت: به دلیل اینکه روز کودک نیز در مهر ماه قرار دارد قرار بر این شده که آلبومی از نقاشی‌های دانش‌آموزان در مورد هر دو موضوع کودک و سالمند، طراحی شود که با هماهنگی برنامه کودک از طریق تلویزیون نیز پخش می‌شود.
وی با بیان اینکه مقرر شده که از نهم تا شانزدهم مهر ماه جاری نیز از طریق کارشناسان سالمندان، پیام رادیویی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با بهزیستی نیز هماهنگ شده که در این هفته از یکی از مراکز شبانه‌روزی سالمندان بازدید به عمل بیاید.
مسئول برنامه سالمندان و میانسالان استان همدان عنوان کرد: مقرر شده در نهم مهر ماه جاری (روز سالمند) تعدادی از مراکز بهداشتی مراقبت رایگان سالمندان را انجام دهند که این مراقبت‌ها بیشتر شامل قلب و عروق، فشارخون، دیابت، سل واکسیناسیون و پوکی استخوان است.
وی موضوع سلامت سالمندان را مهم‌ترین دغدغه این قشر دانست و تصریح کرد: در راستای توجه به این مهم، دو فعالیت را مورد توجه قرار داده‌ایم، که یکی از آن دو، امر آموزش این قشر است چرا که مهم‌ترین کاری که باید در قبال سالمندان انجام شود ارائه آموزش در زمینه زندگی سالم آنها است که این دور کلاس‌ها در حال حاضر در سراسر استان در حال برگزاری است.
سنگستانی با بیان اینکه مهمترین مشکل ما در زمینه برنامه های اجرایی برای قشر سالمند استان، عدم همکاری خود سالمندان است، گفت: سالمندان حتی گاهاً برای شرکت در کلاس‌های آموزشی که برای سلامت آنان ترتیب داده شده، به پرسنل ما معترض می‌شوند.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات ما به ویژه در دو شهرستان رزن و بهار که در حال برگزاری کلاس‌های آموزشی سالمندان نیز هستند، مشکل فضای فیزیکی است چرا که مراکز فیزیکی برای استفاده سالمندان از این کلاس‌ها باید دارای استانداردهایی باشد که متأسفانه ما در اکثر شهرستان‌ها چنین فضایی نداریم.
به گفته مسئول برنامه سالمندان و میانسالان استان همدان، برنامه‌های هفته سالمند حالت نمادین داشته و در کل سال به صورت مستمر اجرا می‌شود.
وی با اشاره به برنامه "مراقبت سالمندان" نیز عنوان کرد: همه سالمندان 60 سال و بالاتر می‌توانند به تمام مراکز بهداشتی ـ درمانی و خانه‌های بهداشت شهرستان کبودراهنگ مراجعه کرده و طبق استاندارد وزارتخانه مورد مراقبت قرار گیرند.
سنگستانی ابراز کرد: مشکل موجود در زمینه نیز مراقبت سالمندان نیز عدم توجه این قشر در مراکز شهری به  مراجعه به مراکز بهداشتی با وجود فراخوان‌هایی است که دائماً اعلام می‌شود.
وی با اشاره به تهیه منوی غذای سالم برای سالمندان توسط کارشناسان تغذیه نیز خاطرنشان کرد: در صدد هستیم با همکاری بهزیستی، برنامه غذایی استانداردی برای سالمندان ارائه کنیم تا بر این اساس هم محیط استاندارد و غذای سالم برای سالمندان در اختیار بهزیستی قرار بگیرد.
مسئول برنامه سالمندان و میانسالان استان همدان با اشاره به طرح فضای سالم سالمندان نیز با بیان اینکه مکان‌های ورود و خروج سالمندان نباید پله داشته باشد و چراغ حتماً در محل عبور و مرورشان باشد، افزود: نباید روشن کردن وسائل برقی و گازی به عهده سالمند گذاشته شود و حتی در محیط حمام نیز باید دستگیره‌هایی نصب شود که از لیز خوردن سالمند جلوگیری کند.
وی در پایان با بیان اینکه اگر دارویی برای سالمند استفاده می‌شود باید به اندازه همان وعده باشد و داروها را نباید به صورت بسته در اختیار سالمند گذاشت، تصریح کرد: امر استاندارسازی مکان و غذای سالمندان برای نخستین باری است که در استان همدان به اجرا در می‌آید.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول