اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک فیلمساز ایرانی:

سینمای ایران نیازمند تحول و تعالی است

خبرگزاری فارس: سینما، جادوی قرن 21 زبان تأثیرگذاری دارد، که می‌تواند در درون و شخصیت‎ انسان‌ها تأثیر به‌سزایی داشته باشد، که این هنر باید به سمت تعالی انسان‎ها پیش رود.

سینمای ایران نیازمند تحول و تعالی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سینما این عُجوبه و آیینه جادویی قرن، با تکنیک‎های منحصر به فرد توانسته است، در بین هنرهای دیگر و با وام گیری از بیشتر آنها جای پایی برای خود باز نماید و هر روز که می‎گذرد، با ابداعات دیگر، بر جذابیت‎هایش افزوده می‎شود.
یکی از فیلم‌سازان برجسته کشوری در مورد سینما و سیر تحولات آن معتقد است: سینما، زمانی در مسیر تکامل هنری قرار گرفت که با هنر تدوین عجین شد، چرا که فیلم‎های اولیه تاریخ سینما که از هنر تدوین بی‎بهره بودند را نمی‎توان،  آثار هنری و شاخصی برشمرد بلکه فقط از جنبه ثبت و ضبط یک رویداد روزمره و مستندگونه قابل نقد و بررسی هستند، این فیلم‎ها از لحاظ نمایشی و به طور کلی از جنبه میزانسن، تقلیدهایی از تئاتر به‌شمار می‎‎روند و تنها وجه مشترکشان با عکاسی تصویر متحرک آنان است.
وی افزود: در ابتدای اختراع سینمای اولیه، دیدن تصاویر زنده از وقایع روزمره برای مردم به قدر کافی هیجان‌انگیز بود و لذت آن مختص موضوع آن بود که با گذشت زمان و عادی شدن آن  به سمتی می‌‌رفت تا از جذابیت آن کاسته شود که تدوین اولیه ابداع و آن را به هنر تبدیل کرده و به سطح کیفی ارتقاء دهد.
علی کاظم‌نادری با اشاره به نقش اساسی تدوین در سینما، تصریح کرد: آثاری چون تولد یک ملت، رزمناو پوتمکین به ویژه در سکانس پلکان اودسا، اکتبر، سرقت بزرگ قطار، زندگی یک آتش‌نشان  از جمله آثاری هستند که با هنر تدوین تا به امروز ماندگار شده‎اند.
وی همچنین در مورد پرداخت به درون و شخصیت‌پردازی در سینما ادامه داد: سینما رفته رفته، این قدرت را یافت تا به مدد اختراع لنزها و تلفیق آنها از لحاظ احساسی وارد بطن کاراکترها و شخصیت آنان شود و تماشاچی را در افکارشان شریک کرده و این قرابت و نزدیکی سبب شد تا شخصیت آنها برای بیننده قابل قبول باشد و احساس همدردی تماشاچی را برانگیزد و همزاد پنداری کنند.
این فیلم‌ساز برجسته، گفت: این هنر نو پا با شناخت و آگاهی از قدرت بیان به عنوان یک رسانه پویا و تأثیرگذار هنر هفتم نام گرفت و متولیان اولیه آن مانند ادیسون، ژرژ ملیس، ادوین اسپورتر، گریفیث، آلبرت اسمیت، ایزنشتاین، کولوشف، پدوفکین برای بیان افکار ذهنی خود و تأثیر بر مخاطب آن را بهترین وسیله‎ای یافتند که تاکنون اختراع شده بود.
وی همچنین از تأثیرات دکوپاژ در سینما گفت: با گذشت زمان به همت این پیشگامان بر جذابیت فیلم‎ها افزوده شد و ایده‎ها و نوآوری‎هایی برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت که با این فناوری‎ها سینما از حالت تئاتری فاصله گرفت که در این مورد می‎توان به ابداع دکوپاژ و تقطیع نماها با حفظ تداوم و برش در حرکت مونتاژ موازی، استفاده از زوایای دید و دید بازیگر، رعایت خط فرضی، نزدیکی به کاراکتر و استفاده از نمای بسته یا کلوزآپ اشاره کرد.
نادری این تکنیک‎ها را به کمک تجهیزات دیگر مسبب تحولی نوین در صنعت سینما دانست و گفت: سینما پس از این تحولات دیگر همچون تئاتر در درون قاب به عنوان حرکت درونی مطرح نبود، بلکه با کمک تدوین هنرمند می‎توانست در زمان و مکان دخل و تصرف کرده و ریتم و تمپو و ضرباهنگ نماها را بر اساس داستان فیلم کاهش یا افزایش دهد.
انتهای پیام؛/20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول