محمد طادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد ابعاد دولت ستیزانه فیلم آمریکایی اظهار داشت: موسیقی هرگز متوقف نمیشود، بر اساس یک داستان واقعی همراه با فیلمنامهای بسیار قوی است، قصه درباره پسری (گابریل) است که در نوجوانی به خاطر اختلاف با پدرش (هنری) از خانه فرار میکند.
وی افزود: در ظاهر داستان فیلم در رابطه با ارتباط موسیقی و تأثیر بر حافظه است، اما کارگردان این اختلاف خانوادگی را به سیاست پیوند زده، در چند جای فیلم کارگردان به شدت به سیاستهای جنگطلبانه آمریکا حمله کرده و این دیالوگها به مرور در فیلم آنقدر زیاد شده که بیننده متوجه میشود که موضوع اختلاف گابریل با پدرش در اصل همین مسائل سیاسی بوده است.
یکی از منتقدان و فیلمسازان در تلویزیون و سینما با اشاره به اینکه این فیلم سالهای 1990 تا 1968 را روایت میکند و فیلمساز مشکلات مردم آمریکا در این سالها را به گونهای به تصویر میکشد، که تماشاگر در ذهن خود این وقایع را با مسائل روز آمریکا مطابقت میدهند، بیان داشت: در چند جای فیلم نویسنده با دیالوگهای بسیار تند به نیکسون و سیاستهایش حمله میکند، ماجرای رسوایی و اتر گیت را مطرح میکند و اینکه مردم آمریکا تا چه اندازه فریب سیاست مداران آمریکایی را خوردهاند و از خیانت دولت سخن میگویند.
وی در بیان نشانههای دولت ستیزانه کارگردان در فیلم گفت: در جایی از فیلم گابریل و دوستانش با همکاری هم در اجرای کنسرتی که او نوازندهاش بود پرچم آمریکا را به آتش میکشند، پدر گابریل از این کار بسیار ناراحت میشود و بعد از برگشت گابریل به خانه درگیری لفظی تندی بین آنها روی میدهد، دیالوگهای بسیار مهمی در این درگیری لفظی بین پدر و پسر رد و بدل میشود، یکی طرفدار سیاستهای آمریکا (پدر) و دیگری منتقد به آن(گابریل).
طادی با اشاره به قسمتهایی از این فیلم اظهار داشت: در قسمتی از فیلم پدر بیان میکند، امروز با این کار روی من تف انداختی، من جنگیدم تا از این پرچم دفاع کنم و گابریل در جواب من پرچمی که آدمهایی مثل من رو به جنگ میفرستد، میسوزانم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم میتواند در آمریکا جایزهای کسب کند، تصریح کرد: موسیقی هرگز متوقف نمیشود، فیلم خوش ساخت و خوبی است، اما به خاطر دید انتقادی که به سیاستهای آمریکا دارد بعید میدانم، که موفق به دریافت جایزهای جدی به ویژه در آمریکا شود.
به گزارش فارس، همه این تأثیرگذاریها و تاثیرپذیریها از آن جایی است که این وسیله ارتباطی با عواطف، اخلاق، فرهنگ و اعتقادات مردم سروکار دارد و قادر است، افکار و اعتقادات خاصی را به مخاطبان خود القا کند و اینکه از آغاز پیدایش تا به امروز هر دم عرصههای تازهای را فتح کرده و در عرض یک سده توانسته به طور مداوم حوزههای نفوذ خود را گسترش دهد.
آنچه از تاریخ سینما بر میآید آن است که کشمکش بین سیستمهای اجتماعی و سیاسی، فرهنگها و جهان بینیها، نقش عمده و تعیین کنندهای در شکلگیری جنبشها و فرمهای سینمایی بازی میکنند.
از جمله تحول شگرفی که سینمای جهان را تحت تأثیر قرار میدهد، حوادث اخیر در جهان است که از آن به عنوان بیداری اسلامی یاد میشود، که برخی از کارگردانان ایران و همچنین جهان را به فکر این واداشته که فیلمهایی در این مورد بسازد و بسیاری از کشورهای اسلامی نیز از این امر استقبال کردهاند حتی این امر در کشورهای که دولتمردان آن برضد اسلام و مسلمانان اقدام میکنند، مشهود است.
به گزارش فارس، سینمای جوان پر رونقترین، پربارترین و جنجالیترین تاریخ را پشت سر گذاشته و به نحوی در کلیت تاریخ قرن بیستم جای گرفته و در واقع سینما تاریخ به معنای گستردهتری حضور دارد که البته همواره بر آن فشار اعمال میکند، تاریخی که دنیای جنگ و انقلاب، تحولات فرهنگی، جامع شناسی، سبک زندگی، ژئوپلتیک تأثیر عوامل جغرافیایی بر سیاست و اقتصاد جهانی را در بر دارد.
انتهای پیام/م20
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.