اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل خبر داد:

تدوین طرح تکثیری عملیات آبخیزداری شهرستان گرمی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: برای 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان گرمی که از منطقه لنگان تا اینجیلو را شامل می‌شود طرح توجیهی تفصیلی اجرای عملیات آبخیزداری تهیه و تدوین شده است.

تدوین طرح تکثیری عملیات آبخیزداری شهرستان گرمی
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نایب‌علی رحیمی ظهر امروز در جلسه بررسی حوزه آبخیز گرمی اظهار داشت: 21 درصد حوضه‌های آبخیز استان اردبیل مربوط به شهرستان گرمی است. 
وی افزود: این شهرستان از نظر ضرورت اجرای بندهای آبخیزداری در اولویت نخست قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: برای 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان گرمی که منطقه لنگان تا اینجیلو را شامل می‌شود طرح توجیهی تفصیلی اجرای عملیات آبخیزداری تهیه و تدوین شده که به شرط تامین اعتبارات لازم، نسبت به اجرا و احداث آنها اقدام می‌شود.
عزیز صحرایی فرماندار گرمی هم با استقبال از برنامه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل برای توسعه طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان، نسبت به اختصاص اعتبار لازم در این رابطه قول مساعد داد و اظهار امیدواری کرد: با عملیاتی شدن این تصمیمات، از ورود خسارت‌های شدید به مزارع کشاورزان منطقه جلوگیری شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی نیز در این جلسه هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری را در این شهرستان کنترل سیل و رسوب، تقویت سفره های آب زیرزمینی و پوشش گیاهی بالادست ذکر کرد.
سیروس سرحدی با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی شهرستان گرمی تاکنون برای اجرا و احداث بیش از 20 بند آبخیزداری در کنترل سیلاب‌ها و رسوب آنها، نقش بسزایی داشته است، گفت: آب ذخیره شده در پشت بندها با جذب شدن در لایه‌های زمین، موجب تقویت سفره‌های زیرزمینی شده و در پایین دست‌ها به شکل چشمه و قنات یا کهریز ظاهر می‌ شود.
این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر شش بند آبخیزداری نیمه تمام گرمی نیاز به اعتبارات تکمیلی دارد، خاطرنشان کرد: در مناطق با شیب بالا، برخی از این پروژه‌ها به منظور کاهش سرعت جریان سیلاب و کنترل رسوبات مخرب آن به‌صورت دو بند پی در پی اجرا می‌شود و سیلاب جاری در مسیل‌ها ابتدا با برخورد به دیواره سنگی بند اول، آرام شده و در صورت طغیان از فراز دیواره بند اول در پشت بند دوم، کاملا مهار می‌شود و از ورود رسوبات آن به مزارع و کشتزارها جلوگیری به‌عمل می‌آید.
این مسئول آبخیزداری را یکی از مهمترین راه‌های تولید آب دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر طرح‌های آبخیزداری شهرستان گرمی به علت خشکسالی و ضعف پوشش گیاهی بخش انگوت، در این بخش اجرا شده است.
انتهای پیام،/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول