اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش مطالعات آبخیزداری استان زنجان خبر داد:

اجرای طرح آبخیزداری در 20 درصد از مساحت سد کینه‌ورس

خبرگزاری فارس: رئیس بخش مطالعات اداره آبخیزداری استان زنجان با اشاره به فعالیت‌های اداره آبخیزداری استان زنجان در حفظ پوشش گیاهی و مهار نزولات آسمانی گفت: طرح‌های آبخیزداری در 20 درصد از مساحت مطالعه شده اطراف سد کینه‌ورس اجرایی شده است.

اجرای طرح آبخیزداری در 20 درصد از مساحت سد کینه‌ورس
جعفر بیات امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه عملیات مکانیکی آبخیزداری شماره 2 سد کینه‌ورس در سال گذشته در مساحتی در حدود 7 هزار هکتار با اعتبار 250 میلیون تومان آغاز شده است، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی صورت گرفته این پروژه تا پایان 91 به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های اداره آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز استان زنجان افزود: استان زنجان همانند بسیاری از استان‌های دیگر کشور از حوادث و سوانح طبیعی و خسارت‌های آن بی تاثیر نیست و باید راهکارهای مناسب برای مهار سیل در این استان ارائه و اجرایی شود.
رئیس بخش مطالعات اداره آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه  تاکنون 10 دستگاه بند رسوب‌گیر در حوزه 2 احداث شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت انجام طرح‌های آبخیزداری در حوزه سدها و حفاظت از منابع‌ آب و خاک و نیز تلاش برای رفع مشکلات و محدودیت‌های حوزه‌نشین‌های این سد و با اهتمام به محدودیت اعتبارات و مساحت 37 هزار هکتاری کل حوزه سد این حوزه به چهار بخش تقسیم و در چهار فاز جداگانه مورد مطالعه و انجام طرح‌های عملیاتی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سد خاکی کینه‌ورس 80 متر ارتفاع و قابلیت ذخیره 16 میلیون مترمکعب آب را دارد، تصریح کرد: سد کینه‌ورس با هدف تأمین آب شرب بیش از 200 هزار نفر از مردم شهرهای ابهر، خرم‌دره و هیدج و آبیاری بیش از یکهزار و 600 هکتار از اراضی پایین‌ دست توسط وزارت نیرو احداث شده است.
رئیس بخش مطالعات اداره آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه سد کینه‌ورس برای 3 هزار نفر نیز اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، یادآور شد: مهم‌ترین، اقتصادی‌ترین و بهترین فعالیت در بخش آبخیزداری اقدامات بیولوژیک و احیای پوشش گیاهی حاشیه سدها است.
وی گفت: در سال‌جاری 100 هکتار از اراضی حاشیه سد کینه‌ورس در برنامه اجرای طرح بیولوژیک قرار گرفته است.
بیات با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری در دو بخش عملیات مکانیکی و اقدامات بیولوژیک صورت می‌گیرد، که بخش مکانیکی شامل احداث بندهای رسوب‌گیر بری کنترل رسوب وارده، کمک به تأمین آب زراعی منطقه، کنترل سیلاب و حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش کناره و بستر سد است.
رئیس بخش مطالعات اداره آبخیزداری استان زنجان خاطر نشان کرد: در زمینه اقدامات بیولوژیک نیز قرق کردن، بذرپاشی، کودپاشی و احیای مراتع از عمده اقدامات آبخیزداری است.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول