اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه:

اکسپو 2011 ترکیه در حد و توان تجار ایران نبود

خبرگزاری فارس: دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 در استانبول ترکیه در حد و توان تجار و بخش خصوصی ایران نبود.

اکسپو 2011 ترکیه در حد و توان تجار ایران نبود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروزه حضور در عرصه اقتصاد بین‌الملل با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از این روش‌ها حضور در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف و عرضه توان شرکت‌ها و موسسات تجاری و علمی است.
ایران نیز در سال‌های اخیر با تبعیت از اقتصاد جهانی حضور در نمایشگاه‌های معتبر را مورد توجه قرار داده که در این زمینه باید گفت در ابتدای راه قرار داریم.
نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 که در آن توانمندی‌های تولیدات صنعتی، علمی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری و امکانات مناطق آزاد کشورمان در فضایی به مساحت یک هزارمترمربع در معرض دید علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار گرفت به اذعان بازدید کنندگان و نیز شرکت کنندگان نتوانست در جذب مخاطب و عرضه توانمندی‌ها موفق عمل کند.
در این نمایشگاه اختصاصی در کنار عرضه نمونه‌هایی از تولیدات کشورمان در صنایع غذایی، خشکبار، صنایع دستی و فرش، امکانات و توانایی‌های علمی و دانشگاهی نیز وجود داشت که همین موضع تقارنی نامناسب را در ذهن متبادر می‌کرد.
دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شیراز، یزد، زنجان، شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد، بوعلی همدان، تبریز، صنعتی شریف تهران و تعدادی دیگر از مراکز علمی کشورمان، از جمله دانشگاه‌هایی بودند که در این نمایشگاه توانمندی‌های علمی خود را عرضه کرده‌اند.
 
*نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 نماینده اقتصاد و توانمندی ایران نبود
رضا کامی‌، دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی فارس به ترکیه با اظهار تاسف از سطح برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در حد و توان تجار و بخش خصوصی ایران نبود.
وی ادامه داد: نباید این نمایشگاه به نام نمایشگاه ایران مطرح می‌شد بلکه این نمایشگاه با حضور استان آذربایجان‌‌غربی برگزار شده بود.
دبیر‌ کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: ایران سابقه مکرر حضور نمایشگاهی در ترکیه را دارد و توانسته است نمایشگاه‌های خوبی برگزار کند.
کامی عدم استقبال تجار و دیگر گروه‌ها را از این نمایشگاه مورد اشاره قرار داد و افزود: می‌توانستیم این نمایشگاه را در سطح کیفی مناسب‌تری برگزار کنیم.

*97 شرکت در نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 حضور یافتند
استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 یک نمایشگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود و 97 شرکت در نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011حضور یافته بودند.
جلال‌زاده با اذعان به توانمندی‌های این استان در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی گفت: این نخستین باری است که نمایشگاه اقتصادی و بازرگانی استان آذربایجان‌‌غربی را در استانبول ترکیه برگزار می‌کنند که موید توانایی و استعداد ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی استان برای حضور در بازارهای جهانی است.
وی گفت: ‌این نمایشگاه‌ تا سوم مهر برپا بوده و 97 شرکت ایرانی و نهاد علمی فرهنگی در پنج گروه مواد غذایی، صنایع پلاستیک، حبوبات، خشکبار، حوزه دانشگاهی و فناوری و بخش گردشگری، تولیدات و خدمات خود را عرضه کرده‌اند.
‌جلال‌زاده‌ با اشاره به هدف 30 میلیارد دلاری مقامات بلندپایه دو کشور برای ارتقای سطح مبادلات بازرگانی در میان مدت گفت: برگزاری این نمایشگاه را می‌توان برای کمک به تحقق این هدف مورد ارزیابی قرار داد.
استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 یک نمایشگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و 40 درصد واحدهای مشارکت‌کننده در این نمایشگاه را واحدهای آذربایجان ‌غربی تشکیل می‌دهد.
وی اضافه کرد: تهران، مازندران، خراسان ‌رضوی، آذربایجان‌ شرقی، اصفهان، البرز، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، فارس، یزد، گیلان، همدان و سمنان دیگر استان‌های شرکت‌کننده به ترتیب تعداد واحدهای مشارکت‌کننده در این نمایشگاه بودند.
وی گفت: این نخستین باری است که نمایشگاه اقتصادی و بازرگانی استان آذربایجان‌ غربی را در استانبول ترکیه برگزار می‌کنند که موید توانایی و استعداد ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی استان برای حضور در بازارهای جهانی است.
  
*معرفی توانمندی‌های علمی یک ضرورت است
رئیس دانشگاه تبریز گفت:‌ معرفی توانمندی‌های علمی یک ضرورت است تا تعامل علمی رو به افزایش داشته باشد.
سید محمدتقی علوی که دانشگاه زیر نظر وی در این نمایشگاه و البته در گوشه انتهایی این نمایشگاه و شاید در مکانی نامناسب قرارگرفته با اشاره به اهداف حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: ‌امروز حضور در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی راهکاری برای معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌ها بوده و دانشگاه تبریز نیز از این فرصت بهره جسته است.
وی تعامل علمی را مهم‌ترین راهکار تعامل میان ملت‌ها و دولت‌ها دانست و گفت: ‌دانشگاه تبریز تلاش دارد تا از این ظرفیت نهایت استفاده را برده و سهم خود را در تعامل علمی افزایش دهد.
رئیس دانشگاه تبریز گفت:‌ معرفی توانمندی‌های علمی یک ضرورت است تا تعامل علمی رو به افزایش داشته باشد و دانشگاه تبریز نیز در این نمایشگاه از طریق بروشورهایی به زبان انگلیسی و ارائه معرفی‌ها به طرق مختلف حاضر شده است.
علوی با اشاره به تمایل دانشجویان محجبه برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران اسلامی گفت:‌ دانشجویانی که مایل به حفظ حجاب خود در کنار تحصیل هستند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
  
*حضور دانشگاه‌ها در نمایشگاه بدون اطلاع‌رسانی بود
عیسی اوزکان از دانشجویان ترکیه‌ای که به صورت اتفاقی از این نمایشگاه دیدن کرده با اظهار تعجب از حجم حضور دانشگاه‌های کشور ایران در این نمایشگاه گفت: متاسفانه در سطح دانشگاه‌های استانبول در این زمینه هیچ تبلیغی صورت نگرفته بود و ما از این موضوع بی‌اطلاع بودیم.
وی ادامه داد: ‌در حال حاضر دانشجویان محجبه ترکیه علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند و برگزاری چنین نمایشگاه‌های در افزایش این اشتیاق و راهنمایی آنان میسر است.
 اوزکان ادامه داد: ‌دانشگاه‌های که من با نماینده آنها صحبت کردم از عدم حضور مخاطبان گلایه داشتند و این موضوع در شان یک مجمع علمی نیست.
وی اظهار امیدواری کرد: ‌در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر و موثرتر دانشگاه‌های ایران در چنین نمایشگاه‌هایی باشیم.
 با وجود  برپایی سالن اختصاصی برای جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه و حضور بخش‌های متنوع در نمایشگاه اکسپو ترکیه 2011 ایران حضوری ضعیف در این نمایشگاه داشته و نتوانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند.
این نمایشگاه با عدم استقبال شرکت‌کنندگان خارجی و حتی ایرانیان حاضر در نمایشگاه نیز مواجه بوده و سالن‌های دیگر نمایشگاه به مراتب شاهد حضور بیشتر بازدید‌کنندگان بود.
عدم ارائه توضیحات کافی از سوی برخی غرفه‌داران و نیز عدم توانایی در جذب مخاطبان از سوی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز از دیگر انتقادات وارد بر این نمایشگاه بود.
عدم اطلاع‌رسانی به خبرنگاران ایرانی و تبریزی حاضر در نمایشگاه، ‌عدم اطلاع رسانی به هیئت تجاری پوشاک ایران و مسئولان اتاق بازرگانی ایران و شخصیت‌های تجاری حاضر نیز از جمله ایرادهای وارد بر این نمایشگاه بود.
بی‌اعتنایی تاسف برانگیز مسئولان ترکیه نیز به این نمایشگاه را نیز نباید از ذهن دور داشت به نحوی که تنها معاون استاندار استانبول در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حاضر شده بود.
انتهای پیام،/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول