اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند؛

ضرورت بازسازی میل نادری فهرج

خبرگزاری فارس: میل نادری فهرج اثر به جا مانده از دوره سلجوقی نیاز مبرم به مرمت و بازسازی دارد.

ضرورت بازسازی میل نادری فهرج
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یکی از آثار تاریخی و دیدنی شهرستان فهرج میل قاوردی معروف به میل نادری است که در دل کویر و مسیر جاده ترانزیتی فهرج زاهدان قرار دارد.
این بنا یکی از کمیاب‌ترین برج‌های باقیمانده از دوران سلجوقیان است که در 35 کیلومتری فهرج و برای راهنمایی کاروان‌هایی که از دل کویر عبور می‌کردند، ساخته شده است.
ارتفاع این برج 40 متر و دارای بیش از 45 پله است، جنس این بنا از آجر بوده و تزئینات آجرکاری بسیار زیبایی دارد و گفته می‌شود در ساخت آن از شیر شتر به ‌عنوان مصالح استفاده شده است.
این بنا در زمان سلجوقیان احداث شده، اما به دلیل تعمیر و بازسازی در زمان نادرشاه، به میل نادی شهرت یافته، اطراف این برج ریگزار و کویر فرا گرفته و تا کیلومترها اثری از آبادی نیست.
میل نادری فهرج از آثار تاریخی و ملی و دارای شماره ثبتی 143، جزو آثار باستانی کشور به شمار می‌رود که سال گذشته به دلیل جاری شدن سیل خسارت دید.
تا کنون هیچ‌گونه اقدامی برای باز‌سازی و مرمت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت نگرفته است.

* احداث مجموعه تفریحی در کنار میل نادری ضروری است
فرماندار فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به جاری شدن سیلاب شدید در فهرج و آبگرفتگی گسترده اثر تاریخی میل نادری در سال گذشته بیان داشت: جریان آب در مجاورت برج میل نادری این اثر منحصر به فرد را در معرض تخریب قرار داده است. 
حسین زین‌‌الصالحین افزود: این بنا با توجه به ارزش فرهنگی آن نیازمند بازسازی و مرمت از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است در غیر این صورت به زودی تخریب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دیگر اثرهای تاریخی این شهرستان نیز نیاز به بازسازی دارند، متذکر شد: مسئولان شهرستان فهرج آماده هر گونه همکاری و مشارکت با سازمان‌های مربوطه در این زمینه هستند.
این مسئول تصریح کرد: برج نادری فهرج همواره مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و با توجه به فاصله زیاد این بنای تاریخی از مرکز شهرستان نیاز به احداث یک مجموعه تفریحی و رفاهی در کنار این اثر تاریخی احساس می‌شود.

* بازسازی پایه‌های تخریب شده میل نادری
سرپرست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این ارتباط بیان داشت: پایه‌های تخریب شده بنای تاریخی میل نادری فهرج در آینده نزدیک بازسازی می‌شود.
هادی ایرانمنش سال گذشته اعلام کرده بود که جاری سیلاب موجب تخریب پایه‌های بنای تاریخی میل نادری فهرج شده و کارشناسان این سازمان آسیب‌های وارد به این بنا را بررسی کردند که با بهبود شرایط  بازسازی آن آغاز می‌شود.
وی ایجاد سیل‌بند در اطراف میل نادری فهرج ‌را از دیگر اقدامات در دستور کار این سازمان برای پیشگیری از حوادث بعدی عنوان کرد.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول