اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور:

آثار باستانی ایران فاقد حریم قانونی است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: بخش زیادی از آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشور فاقد حریم مشخص و قانونی هستند.

آثار باستانی ایران فاقد حریم قانونی است
به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، محمود میر‌اسکندری بعد از ظهر امروز در جریان مراسم افتتاحیه نخستین همایش علمی گسکرشناسی در این شهرستان اظهار داشت: برپایی این همایش علمی یک حرکت جهت‌دار خوب و مناسب برای تاریخ کهن ایران است.
وی با اشاره به میزان آثار و بناهای تاریخی یافته شده در کشور، تصریح کرد: ایران دارای آثار مذهبی و فرهنگی تاریخی و باستانی زیادی است که در نقاط مختلف و با همکاری هیئت‌های متعددی از کاوشگران باستان‌شناسی مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی آثار تاریخی را عدم تعهد و پشتکار مسئولان برای حریم‌دار کردن آنها برشمرد و افزود: بخش زیادی از آثار و بناهای تاریخی در سراسر کشور به دلیل بی‌توجهی مسئولان فاقد حریم مشخص و قانونی هستند.
وی بارزترین مشکل پیش روی این بی توجهی‌ها را تخریب بخشی از آثار تاریخی و باستانی متعلق به عصرهای مختلف از طرف ارگان‌ها و سازمان‌های ملی برای احداث راه و جاده یا ساخت بناهای جدید عنوان کرد و اظهار داشت: اینها تنها به دلیل عدم تعیین حریم آثار تاریخی اتفاق می‌افتد.
میراسکندری با اشاره به آثار و بناهای تاریخی در گیلان گفت: بالغ بر 2 هزار و 300 اثر تاریخی در گیلان وجود دارد که در طول 100 سال از دل خاک با تلاش کاوشگران بیرون آمده است.
به گفته این مسئول، 925 آثار تاریخی گیلان مورد ثبت ملی قرار گرفته‌اند که تعداد اندکی از آنها دارای حریم قانونی و مشخص هستند.
وی، گیلان را از نظر تاریخ، آثار و سایت‌های باستانی بسیار غنی خواند و اذعان داشت: این سایت‌های ارزشمند باید با تعیین حریم برای کار کارشناسی آیندگان حفظ و حراست شود.
رئیس مرکز پژوهشکده باستان شناسی کشور، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌هایی با محوریت شناسایی آثار تاریخی را ضروری و با ارزش دانست.
وی تصریح کرد: اگر پس از برگزاری این همایش‌ها تغییر و تحولی در فلسفه آثار باستانی و ضرورت حراست از آنها مشخص و معین نشود در این صورت کاری عبث و بیهوده را در پیش گرفته‌ایم. 
میراسکندری خاطرنشان کرد: هدف از معنا و مفهوم برپایی همایش‌های باستانی و تاریخی باید از قبل برای همگان آشکار شود تا تاثیر خوبی در پاسداری از گذشته تاریخی خود داشته باشیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول