اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی گلپایگان خبر داد:

افزایش 55 درصدی اعتبارات میراث فرهنگی گلپایگان

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی گلپایگان گفت: اعتبارات گلپایگان در حوزه میراث فرهنگی افزایش 55درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

افزایش 55 درصدی اعتبارات میراث فرهنگی گلپایگان
به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، مهدی نوبخت صبح امروز در جمع اصحاب رسانه در گلپایگان بیان داشت: مشکلاتی از قبیل رکود بازار، کهولت سن هنرمندان و کمبود تسهیلات برای هنرمندان صنایع دستی موجب شده بود که صنایع دستی در چند سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار نباشد.
وی افزود: با توجه به درایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان، این هنرمندان از ابتدای سال گذشته در شهرستان گلپایگان شناسایی شدند و برای 20 نفر از آنان کارت شناسایی صادر شد.
سرپرست میراث فرهنگی گلپایگان تصریح کرد: در سال جاری نیز پنج کارت شناسایی صنایع دستی و هشت پروانه تولید کارگاهی در زمینه فرش، منبت، معرق و چرم دوزی جهت تمدید و صدور، توسط نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان به سازمان میراث فرهنگی اصفهان تحویل شده است.
وی در ادامه به بیمه هفت درصدی دولت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعدادی از هنرمندان صنایع دستی گلپایگان زیر پوشش بیمه هفت درصدی دولت قرار گرفتند.

* غرقاب در انتظار توجه مسئولان
نوبخت بیان داشت: منطقه غرقاب و سنگ نگاره‌های آن یکی از بهترین مناطق گردشگری شهرستان گلپایگان محسوب می‌شود. 
وی افزود: مسیر انتقال آب از رودخانه انار آباد می‌گذرد و بعد از سد گلپایگان به منطقه غرقاب منتهی می‌شود و مکان مناسبی برای احداث جاده ساحلی و گردشگری است و امید است مسئولان عنایت ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند و این امر محقق شود.
 
* محوطه پای مناره گلپایگان بهسازی می‌شود
سرپرست میراث فرهنگی گلپایگان ادامه داد: محوطه پای مناره گلپایگان پس از تایید طرح نهایی توسط سازمان میراث فرهنگی در اوایل سال 89 جهت اجرای پروژه به شهرداری گلپایگان سپرده شد که پیشرفت کندی داشت و به زودی و طبق طراحی مصوب سال گذشته ، محوطه پای مناره بهسازی می‌شود.

* تاج مناره گلپایگان کاشی کاری و بندکشی شد
وی اظهار داشت: در سنوات گذشته مناره سلجوقی در مراحل مختلف مرمت شد و در سال جاری تاج مناره در 12 کتیبه کاشی‌کاری و بندکشی شد و تنها بخشی از پایه‌های مناره نیاز به مرمت دارد که به زودی مرمت این قسمت هم انجام می‌شود.
نوبخت افزود: مناره گلپایگان در دوره سلجوقیان ساخته شده است و در سال 1315 به شماره ثبت 250 جز آثار ملی شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده است.

* درب‌های مسجد جامع گلپایگان مرمت شد
وی ادامه داد: با اعتباری بالغ بر200  میلیون ریال درب‌های مسجد جامع گلپایگان مرمت شد.
سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گلپایگان اظهار داشت: گنبد خانه مسجد جامع گلپایگان در زمان حکومت ابو شجاع محمد ابن ملکشاه سلجوقی طی سال‌های 497 الی 512 هجری ساخته شده است.
وی افزود: کتیبه دور گنبد از سه قسمت تشکیل شده است در قسمت اول کتیبه خط کوفی و آیه 18 سوره توبه و در قسمت دوم نام ابو شجاع محمد بن ملکشاه و در قسمت سوم نام بانی دیده می‌شود.
نوبخت ادامه داد: ارتفاع گنبد از کف 22 متر و گنبد دو پو و ضخامت آن در تمام نقاط به 160 سانتی‌متر می‌رسد.
وی یادآور شد: شبستان‌های شمالی و جنوبی مسجد جامع این مسجد در زمان فتح علی شاه قاجار و توسط یکی از همسران وی ساخته شده و شبستان شرقی حالت زیر زمینی دارد و دارای ستون‌های متعدد بوده و در زمان پهلوی تخریب شد و به جای آن شبستان فعلی بدست آیت الله محمدی گلپایگانی (ره) ساخته شده است.
سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گلپایگان با اشاره به قدمت اقامه نماز جمعه و جماعت در مسجد جامع گلپایگان گفت: در حدود چهل سال قبل از انقلاب اسلامی مرحوم آیت الله محمدی (ره) در مسجد جامع، نماز جمعه و جماعت را اقامه می‌کرده و همچنان نماز جمعه و جماعت در این مسجد برقرار است.
وی تصریح کرد: مسجد جامع گلپایگان در تاریخ نهم مردادماه 1312 به شماره ثبتی 191 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نوبخت یادآور شد: درب‌های چوبی مسجد جامع گلپایگان حدود 60 سال قدمت دارد که پس از مرمت، مجدد در محل‌های خود نصب و تنظیم شد و برای جلوگیری از آسیب‌های طبیعی مانند موریانه و رطوبت با روغن بزرگ گیاهی پوشانده شد.
وی بیان داشت: یکی از نکات قابل تأمل در خصوص تعمیر و مرمت درهای چوبی مسجد جامع این است که درب‌ها به صورت یکنواخت و بدون استفاده از هیچ میخی ساخته شده و نصب و اتصال قطعات چوبی فقط با تکنیک‌های نجاری صورت گرفته است.

* پایگاه حفاظتی، حفاظت بناهای تاریخی گلپایگان را به عهده دارند
سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گلپایگان با اشاره به اهمیت و حفظ بناهای تاریخی و گردشگری گلپایگان بیان داشت: بررسی و بازدید آثار تاریخی توسط پایگاه حفاظتی گلپایگان به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی دقیق همه روزه و حتی روزهای تعطیل انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: پایگاه حفاظت این اداره با لباس و پوشش رسمی جدید، آسیب‌های احتمالی و مشکلات پیش روی آثار باستانی را دقیق بررسی و به نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان اعلام می‌کنند.

* انجمن وردپاتکان یک ساله شد
نوبخت خاطرنشان کرد: سال گذشته انجمن دوستداران و حافظان میراث فرهنگی با نام وردپاتکان به صورت رسمی و پس از اخذ مجوز مشغول به فعالیت شده است.
وی گفت: در این مدت طراحی سایت مجازی با نام وردپاتکان به پیشنهاد میراث فرهنگی شهرستان انجام شد و همچنین تحقیقات تخصصی در مورد سنگ نگاره‌های گلپایگان و بناهای تاریخی توسط این انجمن صورت گرفته است.
سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گلپایگان با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجمن دوستداران میراث فرهنگی گلپایگان بیان داشت: ثبت اطلاعات علمی و قابل بررسی و تهیه مولاژ و قالب از سنگ نگاره‌های گلپایگان، برپایی نمایشگاه عکس سنگ نگاره‌ها و طراحی نرم افزار گردشگری به پیشنهاد میراث فرهنگی گلپایگان می‌توان اشاره کرد.
وی گفت: در صورت اعتبار لازم و مجوز چاپ «کتاب سنگ نگاره‌های گلپایگان» که مراحل گردآوری مطالب و عکس‌های آماده شده است، به چاپ خواهد رسید.

* ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری گلپایگان ضروری است
نوبخت بیان داشت: در حوزه گردشگری پیشنهادهای مناسبی توسط بخش خصوصی به میراث فرهنگی گلپایگان داده شده است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد احداث هتل چهار ستاره، کمپ گردشگری ماکوله، کمپ گردشگری کوچری تا غرقاب، مرمت بنای تاریخی کاروان سرای دُر(dor ) از جمله موارد پیشنهادی بخش خصوصی بوده است.

* سه اثر تاریخی در گلپایگان مرمت و بازسازی شد
سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری گلپایگان ادامه داد: درب‌های مسجد جامع، سر در امام‌زاده هفده تن و برج علی اکبری از بناهای تاریخی گلپایگان است که مرمت و بازسازی شد.
وی یادآور شد: مرمت و بازسازی بقعه امام‌زاده ابوالفتوح روستای وانشان و کاروانسرای آن نیز در دست اجرا است و به زودی به پایان می‌رسد.
 
* طرح جامع گردشگری در وانشان
نوبخت ادامه داد: با توجه به فعالیت بنیاد مسکن و سایر ادارات در دو روستای در و وانشان، امید است هرچه سریع‌تر طرح جامع گردشگری آنها را آماده و به نهادها و ادارات مرتبط ارائه کنیم.

* افزایش 55 درصدی اعتبارات استانی
وی یادآور شد: در سال جاری اعتبارات استانی شهرستان گلپایگان در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری حدود 55درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
 
* مرمت آثار باستانی در سال جاری ادامه دارد
سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گلپایگان به دیگر برنامه‌های سال جاری میراث فرهنگی گلپایگان اشاره کرد و بیان داشت: مرمت امام‌زاده هفده تن، مرمت گنبد بابامصری، مرمت بازار گلپایگان، مرمت خانه معظمی، باستان شناسی تپه لهرامش و آموزش و ترویج صنایع دستی از جمله اقداماتی است که در سال جاری توسط میراث فرهنگی گلپایگان انجام می‌شود.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول