اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش تفصیلی فارس از میزبانی استهبان در همایش ملی انجیر؛

واسطه‌ها جیب‌بران انجیرداران استهبانی شده‌اند

خبرگزاری فارس: با نبود صنایع تبدیلی در شهرستان استهبان، واسطه‌ها حاصل زحمات انجیرداران استهبانی را به جیب خود می‌ریزند.

واسطه‌ها جیب‌بران انجیرداران استهبانی شده‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از استهبان، شهرستان قرآنی استهبان در جنوب شرقی شیراز و به فاصله 175 کیلومتری آن قرار گرفته و نزدیک به 80 درصد جمعیت آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم با انجیر مرتبط هستند و حدود 50 درصد از آن نیز صد درصد راه درآمدشان از تولید انجیر است.
استهبان از شهرستان‌هایی است که زمانی در فاصله پنج کیلومتری آن وارد می‌شوی انجیرستان‌های قد برافراشته از کنار جاده تا دل کوه، چشم هر رهگذری را به خود جذب می‌کند.
این انجیرستان‌ها حاصل تلاش بزرگان این شهرستان با سابقه بیش از 200 ساله است که با دستان خود را یکی یکی آنها را کاشته‌اند.
نه تنها در خود شهر استهبان بلکه در اطراف آن از جمله شهر رونیز و دهستان خیر نیز این درختان پرورش داده می‌شود و کشاورزان از آن محصول برداشت می‌کنند.
در همین راستا برای حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند که در عرصه جهانی خوش می‌درخشد، قرار است نخستین جشنواره ملی انجیر بیست و یکم مهر ماه امسال در استهبان برگزار شود.

* استهبان بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر دیم جهان
فرماندار شهرستان استهبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در استهبان گفت: شهرستان قرآنی استهبان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده انجیر دیم جهان محسوب شده و به همین مناسبت نخستین جشنواره ملی انجیر در این شهرستان برگزار می‌شود.
محمد اکبری‌نژاد افزود: این شهرستان با دارا بودن بیش از 2 میلیون و 500 هزار درخت انجیر دیم در سطح بیش از 22 هزار هکتار زمین باغی، نخستین و مهمترین منطقه انجیرخیز در ایران و جهان محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تولید انجیر دیم (خشک) در این منطقه بیش از 17 هزار تن است که بدین ترتیب بالاترین رقم تولید این نوع انجیر در جهان به شمار می‌رود.
اکبری‌نژاد با اشاره به کیفیت بی‌نظیر انجیر استهبان خاطرنشان کرد: از لحاظ نوع انجیر و کیفیت، انجیر استهبان در جهان بی‌نظیر بوده و به همین دلیل یکی از اقلام مهم صادرات در زمینه خشکبار کشور انجیر استهبان است.

* ایجاد صنایع تبدیلی انجیر و تحول در اقتصاد فارس
رئیس کمیته کشاورزی شهرستان استهبان ادامه داد: چنانچه صنایع تبدیلی و صنایع جانبی برای محصول انجیر در این شهرستان ایجاد ‌شود، می‌تواند اقتصاد فارس را متحول کند.
اکبری‌نژاد بیان کرد: با توجه به اینکه استهبان مقام نخست تولید انجیر دیم جهان را داراست چنانچه صنایع تبدیلی و صنایع جانبی برای محصول انجیر در شهرستان استهبان ایجاد ‌شود، می‌تواند اقتصاد فارس را  متحول کند چنانچه این امر در شهر رفسنجان صورت پذیرفته و محصول پسته اقتصاد رفسنجان و کرمان را متحول کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: انجیر در  زمینه‌های مختلف شغلی و تولیدی از موارد خوراکی گرفته تا صنایع داروسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و  سایر فرآورده‌های مرتبط با این محصول کاربرد دارد و در دنیا یک محصول با شاخصه‌های مثبت بالا شناخته شده است.

* بی‌مهری در معرفی انجیر استهبان در کشور
نماینده عالی دولت در شهرستان استهبان اظهار داشت: محصول انجیر در کشور مورد بی‌مهری واقع شده و آنگونه که باید معرفی نشده است و انتظار داریم پژوهشگران برای معرفی تمام ظرفیت‌های این محصول ارزشمند تلاش کنند.
وی اضافه کرد: ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان، تنها ایستگاه موجود کشور است و با توجه به حجم فعالیت‌ها و دامنه وسیع تحقیقاتی که در این ایستگاه انجام می‌شود، نیازمند توجه مسئولان مربوط، نسبت به تامین تجهیزات و افزایش شمار کارشناسان آن است.
فرماندار استهبان خاطرنشان کرد: جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های دانشجویی برای معرفی انجیر، بهره‌گیری از مطبوعات در این زمینه، کاربردی شدن مبنای تحقیقات و نیز پیوند اندوخته‌های پیشینیان با دستاوردهای علمی و تحقیقاتی برای معرفی انجیر به عنوان یک محصول ارگانیک، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند برای معرفی بیشتر این محصول موثر واقع شود.

* انجیرستان‌های استهبان میراث ملی کشور
نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باغ‌های انجیر استهبان بخشی از ارزش‌های فرهنگی، معنوی و اقتصادی کشور است.
محمد سقایی با اشاره به جایگاه باغداری و تولید انجیر در اقتصاد منطقه استهبان گفت: باغ‌های انجیر استهبان بخشی از ارزش‌های فرهنگی، معنوی و اقتصادی کشور است.
وی از باغ‌های انجیر به عنوان میراث ملی کشور یاد کرد و ثبت ملی باغ‌های انجیر استهبان را خواستار شد.
سقایی از باغ‌های انجیر به عنوان میراث ملی کشور یاد کرد و افزود: در جمهوری اسلامی رسالت نگهداری از باغ‌های انجیر استهبان و جلوگیری از نابودی آنها بر عهده مردم و مسئولان است.
نماینده مردم استهبان و نی ریز از مسئولان خواست با تأمین اعتبار و اختصاص بودجه مناسب در زمان تصویب لایحه بودجه به حل بحران باغ‌های انجیر کمک کنند.
سقایی معتقد است که با ثبت باغ‌های انجیر استهبان به عنوان یک میراث ملی، توجه بیشتری به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمایتی و حفاظتی از آن گسترده می‌شود.
این نماینده مجلس با اشاره به تأثیر تولید انجیر در اقتصاد منطقه، بر ضرورت اقدامات جبرانی به منظور کاهش آسیب‌ها ادامه داد: آبیاری به صورت دستی و انجام عملیات خاک‌ورزی در زمان کاهش بارندگی می‌تواند به حفظ باغ‌های انجیر کمک کند.
وی با بیان اینکه اعتبارات مناسب باید برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی به باغداران استهبانی اختصاص داده شود، گفت: ایجاد صنایع بسته‌بندی و صنایع تبدیلی انجیر در منطقه استهبان ضرورتی است که می‌تواند انجیر استهبان را با ارزش افزوده بیشتر در سطح بین‌المللی و ملی عرضه کند.
نماینده مردم استهبان در مجلس از تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی انجیر در استهبان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: هم‌اکنون صنایع تبدیلی و تکمیلی در برخی نقاط کشور توسعه پیدا کرده اما در استان فارس و استهبان بیش از پیش به این صنایع نیاز است.
وی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی در مراکز عمده تولید محصولات کشاورزی مانند استان فارس می‌تواند هزینه‌های فرآوری و حمل و نقل را کاهش داده و مانع از رشد ضایعات محصول شود.

* سود انجیر و بسته‌بندی آن در جیب واسطه‌ها
با توجه به آغاز فصل برداشت انجیر طی یک ماه گذشته یک سوم جمعیت استهبان برای چیدن و جمع کردن انجیر از شهر خارج شده‌اند.
به گفته یکی از انجیرداران اواخر مرداد ماه در استهبان مصادف است با آغاز برداشت انجیر و این فرایند تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
به گفته یکی دیگر از انجیرداران محلی در حال حاضر بیش از یک سوم از جمعیت استهبان برای برداشت انجیر و مراقبت از انجیرستان‌ها به صورت تمام وقت و به مدت دو ماه شهر را ترک می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: انجیر استهبان بدون بسته‌بندی و انجام فرآوری و به صورت فله‌ای توسط کامیون‌ها، از شهر خارج شده و سود عمده انجیر به جیب واسطه‌ها و شرکت‌های بسته‌بندی می‌رسد و این در حالیست که استهبان با دارا بودن چنین سرمایه خدادادی باید یکی از شهرهای متمکن استان باشد اما در حال حاضر جزو محروم‌ترین شهرهاست.
حسین صادق عابدین استاندار فارس در نخستین سفر استانی خود به استهبان قول پیگیری و جذب سرمایه‌گذار در زمینه فراوری انجیر به مردم استهبان را داد و می‌توان گفت که نخستین قول او به مردم فارس همین نکته بوده که تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول