اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گزارش فارس از اختتامیه دومین جشنواره تئاتر جوان/

اشک‌ها و لبخند‌های تئاتری‌ها در کنار وعده‌های بی‌شمار

خبرگزاری فارس: دومین جشنواره تئاتر جوان مازندران در حالی به کار خود پایان داد که با اشک‌ها و لبخندها در کنار وعده و وعید‌های بی‌شمار مسئولان همراه بود.

اشک‌ها و لبخند‌های تئاتری‌ها در کنار وعده‌های بی‌شمار
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، ششم تا هشتم مهر ماه در دومین جشنواره تئاتر جوان مازندران به میزبانی بهشهر شش نمایشنامه« قطار جنوب»، « آن بالا کسی مرا دوست دارد»، « در انتظار صبح»، «سهراب دیگر»، «آخر بازی» و «انسان و آرزو» به روی صحنه رفت.
در اختتامیه این جشنواره که با حضور اهالی تئاتر استان انجام شد، با نظر هیئت داوران متشکل از قطب الدین صادقی، محمد رضا ضمیرپور و کوروش زارعی به بهترین طراح بروشور، بهترین آهنگ ساز، بهترین طراح صحنه، بهترین نویسنده، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی اهدا شد.
اشک‌ها و لبخندهای تئاتری‌ها، وعده و وعیدهای مسئولان، شور و احساسات تماشاگران، صحبت‌های آنها که تئاتر را درک نکرده و خاک صحنه را نخوردند، صحبت‌های منتقدان، حرف‌های کسی که زندگی‌اش را پای تئاتر گذراند، بیانیه‌ای که خوانده شد، کلیپ‌ها، آوازهای محلی و نو، پذیرایی با انار و آش ترش و حلوای محلی، نگاه پدرانه پیشکسوت‌ها به تازه به دوران رسیده‌ها و نصیحت‌هایی که از دل بر می‌آمد، خستگی‌ها و استرس‌ها همه و همه دِرام زیبایی را تشکیل می‌دادند که از تصاویر دیدنی دومین جشنواره تئاتر جوان مازندران بود.
 
* انتقاد نابهنگام یکی از تئاتری‌ها
در زمان برگزاری اختتامیه زمانی که مجری برنامه سرگرم خواندن مطلبی درباره تئاتر بود، یکی از بچه‌های تئاتر مازندران بدون اجازه بالای سِن رفت و گفت از مجری اجازه خواسته بودم تا فرصتی به من بدهد، اما ایشان اجازه نداد و مجبور شدم این طوری حرفم را بزنم.
او با طرح این سوال که برگزاری جشنواره تئاتر برای چیست از نامهربانی‌های مسئولان به تئاتر و تئاتری‌ها گفت و اینکه صحبت‌های آنها اصلاً دردی از تئاتر دوا نمی‌کند و در همین حد است که وقتی عمادی و عمادی‌ها بیمار شوند خبری از آنها بگیرند و شاید اگر کسی به آنها چیزی نگوید هیچ‌گاه ندانند هنرمندی هم هست و نفس می‌کشد.
 
* حال تئاتر مازندران خیلی هم خوب نیست
وقتی بیانیه دومین جشنواره تئاتر جوان استان مازندران توسط قطب الدین صادقی قرائت شد فهمیدیم که حال تئاتر مازندران خیلی هم خوب نیست، چرا که هیچکدام از آثار ارائه شده در جشنواره جنبه بومی و محلی نداشت و نمی‌دانیم اگر ما خودمان فرهنگ بومی و اصیل و منطقه‌ای خودمان را ترویج و گسترش ندهیم پس چه کسی یا چه کسانی باید به این کار اهتمام بورزند، آیا برای مازندرانی‌ها مایه شرمندگی نخواهد بود که یک غیر بومی و از آن بدتر کسی که از یک خاک دیگر می‌آید از آهنگ و لهجه و رسم و رسومات محلی ما بنویسد و در این باره زودتر، بهتر و زیباتر از ما تحقیق و پژوهش ارائه دهد.
صادقی در بیانیه جشنواره تاکید زیادی بر هنر بومی داشت و هنرمندان مازندرانی را مسئول بخشی از تاریخ ایران دانست که مربوط به اسطوره‌ها و افسانه‌ها و واقعیات این ناحیه از کشور است.
وی با عنوان کردن این موضوع که« لطفاً کپی و تقلید نکنید»، بیان داشت: تقلید کشنده خلاقیت‌ها است، باید از متون محلی و داشته‌های خود دفاع کنید و ارزش‌های خود را نشان دهید.
توجه توامان به تکنیک و محتوا، روشن نگه داشتن همیشگی چراغ فرهنگ و هنر شهرستان و استان، مطالعه و پژوهش جدی و افزایش سطح علمی از دیگر مطالب استخراج شده در بیانیه دومین جشنواره تئاتر جوان استان بود.
 
* گردهمایی اهالی تئاتر استان بزرگ‌ترین نقطه قوت دومین جشنواره
استاد تئاتر ایران در پایان مراسم طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بهشهر درباره نقاط ضعف و قوت دومین جشنواره تئاتر استان، گفت: این جشنواره برای سنین زیر 30 سال بود یعنی برای نسل جوانی که دل مشغولی‌های خاص خود را دارند.
وی ادامه داد: باید بیشتر به موضوع‌های جوان با بهره گیری از آداب و رسوم و سنت‌های موجود پرداخت و باید به رسوم‌های جایی که تعلق داریم احترام بگذاریم.
صادقی جشنواره تئاتر جوان را فرصتی مغتنم دانست تا قدم اساسی برای تربیت نسل جوانی که باید اختیار اماکن فرهنگی هنری را به دست بگیرند برداشته شود.
وی مهم‌ترین قوت جشنواره را در این دانست که توانسته است بین آحاد خانواده تئاتر استان گردهمایی تشکیل دهد، مسئولان را به این محیط بکشاند تا با مشکلات، قوت‌ها و ضعف‌ها آشنا شوند و این خانواده را تحکیم بخشند.
این کارگردان و بازیگر تئاتر از نقاط ضعف سالن گفت و آن را به پای تازه تاسیس شدنش گذاشت، ضعف‌هایی که در نور صحنه و عمق صحنه وجود داشت را مهم‌ترین ضعف‌ها دانست و از طرفی مجموعه فرهنگی هنری بهشهر را مجموعه‌ای تمیز و زیبا توصیف کرد.
 
* باز هم وعده مسئولان و این بار برای تئاتری‌ها
در ادامه مراسم اختتامیه، احمد علی مقیمی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه که به خوبی به انتقادات اهالی تئاتر گوش داده بود، وقتی به جایگاه رفت از انتقادات انتقاد کرد و گفت: تا یک ماه پیش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر سالن یا مجتمعی برای برگزاری همایش‌ها نداشت، اما امروز شما در این جا جمع شده‌اید و دومین جشنواره تئاتر استان را برگزار می‌کنید پس باید شاکر باشید و بدانید مسئولان به فکر شما هستند.
وی همچنین خطاب به منتقدان گفت: برای مراسم افتتاحیه از مدیران خود خواهش کردم تا حضور داشته باشند حتی از مدیران یکی دو مدرسه خواستیم تا شاگردانشان را به این جشنواره بیاورند تا آبروی تئاتر شهرستان را بخریم، البته فضا خالی نبود، اما ما خواستیم که بهتر از این باشد.
مقیمی در پایان با امیدوار کردن هنرمندان به حل مشکلات گروه‌های تئاتر شهرستان بهشهر از اهمیت این هنر گفت و اینکه تئاتر پایه هنر و تعزیه تئاتری بی‌بدیل است.
در پایان محمد رضا البرزی فرماندار بهشهر در سخنانی اذعان داشت: مجتمع جدید و چند منظوره‌ای ماه‌ها پیش در میدان قدس کلنگ‌زنی شده و به هنرمندان تئاتر قول می‌دهیم فضای فرهنگی مجتمع را برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم.
==============
گزارش از آزاده بابانژاد
==========
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول