اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سکوت ناشنوایان شکسته شد‌

گزارش خبرنگار فارس از پیشرفت‌های ناشنوایان کرمانی

خبرگزاری فارس: دنیای آن‌ها، دنیای سکوت است، سکوتی که هیچ‌گاه پایانی ندارد، اما این سکوت باید روزی با کمک من و تو شکسته شود.

گزارش خبرنگار فارس از پیشرفت‌های ناشنوایان کرمانی
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امروز هشتم مهر ماه برابر 30 سپتامبر "روز جهانی ناشنوایان" نامگذاری شده است، هدف از این نامگذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست‌مداران و همچنین مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو‌به‌رو هستند.
 
*3800 ناشنوا در کرمان زندگی می‌کنند
 آن‌ها نه می‌شنوند و نه می‌توانند، سخن بگویند، اما از نظر جسمی هیچ فرقی با آدم‌های عادی ندارند، ناشنوایان هم احساس دارند، عاشق می‌شوند و حتی شعر می‌نویسند و در این سال‌ها که به آن‌ها بیشتر توجه شده است، توانسته‌اند خود را در عرصه‌های مختلف نشان دهند.
اما این قشر مشکلات بسیاری در زمینه‌های گوناگون از جمله تحصیل، اشتغال و حتی رفت و آمدهای روزانه دارند، هر چند که در سال‌های اخیر سعی شده است که گام‌هایی در زمینه توانمندسازی ناشنوایان در کشور برداشته شود، اما هنوز هم در بعضی از استان‌های کشور این افراد از موقعیت مناسبی برخوردار نیستند به طوری که دو ماه قبل کارشناس آموزش انجمن حمایت از ناشنوایان کرمانشاه به خبرنگار فارس گفت: عدم درک صحیح از موقعیت خاص ناشنوایان در جامعه و خانواده برخی از ناشنوایان را تا مرز فرار از خانه،‌ خودکشی و یا زندان سوق داده است.
مهرانگیز بخشی همچنین نسبت به برخورد غیر کارشناسانه و غیر مسئولانه با ناشنوایان هشدار داد، آمارها نشان می‌دهد، هم‌اکنون بیش از 3 هزار و 800 ناشنوا و کم‌شنوا در استان کرمان زندگی می‌کنند که 40 درصد آن‌ها آقایان و 60 درصد آن‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
گرچه در استان کرمان هم ناشنوایان دارای مشکلات خاص خود هستند، اما با همکاری بعضی از نهادها زمینه‌هایی برای رشد آن‌ها فراهم شده است، می‌توان از اجرای کارت تردد ناشنوایان کرمانی برای نخستین بار در کشور، قهرمانی‌های پی‌درپی تیم‌های ورزشی و حضور بازیکنان ناشنوا در تیم‌های ملی و حضور موفق در دانشگاه‌ها به عنوان موفقیت این سال‌های ناشنوایان کرمان نام برد.

*والیبالیست‌های ناشنوای کرمان قهرمان کشور هستند
رئیس هیئت ورزش‌های ناشنوایان استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از فعالیت 450 ورزشکار ناشنوا در این خطه خبر داد و گفت: از این تعداد 220 نفر دختر و 230 نفر پسر هستند.
محمدحسین مولا با بیان اینکه هیئت ورزش‌های ناشنوایان استان کرمان از سال 80 فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: بیشتر ورزشکاران ناشنوا با همکاری آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان شناسایی می‌شوند.
وی، خاطرنشان کرد: تیم‌های ورزشی ناشنوایان از رده سنی نونهالان تا بزرگسالان در استان کرمان فعالیت می‌کنند.
مولا، تصریح کرد: پسران ناشنوا در رشته‌های فوتبال، فوتسال، کشتی، تنیس روی میز، شطرنج و والیبال و دختران ناشنوا در رشته‌های ورزشی تنیس روی میز، شطرنج و والیبال فعالیت می‌کنند.
وی، عنوان کرد: تیم والیبال بزرگ‌سال دختران ناشنوای استان کرمان در 9 دوره مسابقات کشور قهرمان شده است و تیم والیبال جوانان دختران کرمان نیز تاکنون دو رتبه قهرمانی و یک رتبه نائب قهرمانی را به دست آورده است.
 
*12 ورزشکار ناشنوا مربی ورزش شدند
مولا گفت: 12 نفر از ورزشکاران استان کرمان موفق به دریافت کارت مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی شده‌اند.
وی بیان داشت: سه فوتبالیست، دو فوتسالیست ناشنوای کرمانی و سه والیبالیست دختر از استان کرمان به تیم‌های ملی دعوت شده‌اند.
مولا خاطرنشان کرد: 37 نفر از ورزشکاران ناشنوای کرمان دانشجو هستند.
 
*مردان و زنان همیشه پیاده
رئیس هیئت ورزش‌های ناشنوایان استان کرمان با بیان اینکه ناشنوایان زنان و مردان همیشه پیاده هستند، به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه این افراد نمی‌توانند سخن بگویند در زمانی قصد دارند از تاکسی اسفاده کنند، قادر به ارائه آدرس نیستند، بنابراین مجبور می‌شوند، همیشه مسیرها را با پای پیاده طی کنند.
مولا بیان داشت: با همکاری فرماندهی انتظامی استان کرمان و هیئت ورزش‌های ناشنوایان  طرح کارت ویژه تردد ناشنوایان از دو سال قبل در این خطه اجرایی شد.
وی با بیان اینکه فرماندهی انتظامی استان کرمان نیروهای خود را در این زمینه توجیه کرده است، تصریح کرد: ناشنوایان از اجرای این طرح رضایت دارند، زیرا می‌توانند با ارائه آن به ماموران راهنمایی و رانندگی به مقصد خود بروند.
مولا با اشاره به نتیجه مطلوب این طرح در استان کرمان بیان داشت: طرح کارت تردد ناشنوایان باید در کشور اجرا شود، زیرا این امر منجر به ارائه خدمات مناسبی به ناشنوایان می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ناشنوایان نمی‌توانند، صحبت کنند با اجرای این طرح در کشور ناشنوایان از همیشه پیاده بودن نجات پیدا می‌کنند.
مولا خاطرنشان کرد: فرماندهی نیروی انتظامی می‌تواند برای اجرای این طرح از تجربه مناسب فرماندهی انتظامی استان کرمان استفاده کند.
 
*24 زوج ناشنوا به خانه بخت رفتند
وی با بیان اینکه تاکنون 24 زوج ناشنوای ورزشکار کرمان ازدواج کرده‌اند، ابراز داشت: این زوج‌ها زندگی خوبی در کنار یکدیگر دارند و تاکنون مورد طلاقی بین این زوج‌ها اتفاق نیفتاده است.
مولا با اشاره به اینکه خیران استان کرمان در زمینه ازدواج ناشنوایان ورزشکار همکاری مطلوبی با هیئت ورزش‌های ناشنوایان دارند، گفت: آن‌ها در زمینه تهیه میوه، شیرینی، طلا، سالن پذیرایی، لباس عروس و داماد و آینه و شمعدان تسهیلاتی را به این افراد ارائه می‌کنند.
وی افزود: همچنین شهرداری کرمان برای زوج‌های ناشنوایی که دارای زمین هستند، 100 متر پروانه ساختمانی را به صورت رایگان صادر می‌کند.
مولا تصریح کرد: همچنین مراحل  خاک‌برداری و شفته خانه زوج‌های ناشنوا با کمک خیران انجام می‌شود.
  
* استعدادیابی و کاریابی ناشنوایان کرمان در حال انجام است
مسئول مرکز استعدادیابی و کاریابی ناشنوایان استان کرمان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر مطالعه در زمینه استعدادیابی و کاریابی ناشنوایان استان کرمان درحال انجام است.
 محمود برزگر افزود: این موسسه در شش ماه گذشته با مدیران تعدادی از کارخانه‌ها برای به کارگیری ورزشکاران ناشنوا به عنوان کارگر و یا کارمند ساده رایزنی کرده است.
وی ابراز داشت: همچنین با مدیران تعدادی از شرکت‌های کرمان که در زمینه بسته‌بندی کالا فعالیت دارند، برای اشتغال ناشنوایان صحبت‌هایی انجام شده است.
وی هدف از ایجاد اشتغال برای ناشنوایان را برطرف کردن انزوا و گوشه‌گیری آن‌ها ذکر کرد.
برزگر با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته 10 نفر از ورزشکاران ناشنوا مشغول به کار شده‌اند، تصریح کرد: 15 نفر از این افراد نیز با دریافت مواد اولیه تولید صنایع دستی در زمینه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند.
وی اذعان داشت: مرکز استعدادیابی و کاریابی ناشنوایان استان کرمان با بهره‌گیری از استادان برجسته صنایع دستی آموزش‌های اولیه را به ناشنوایان آموزش می‌دهد.
برزگر از فعالیت ناشنوایان کرمانی در زمینه پته‌دوزی، معرق‌کاری و گلیم‌بافی خبر داد.
 
*نمایشگاه دایمی صنایع‌دستی ناشنوایان دایر شود
وی با بیان اینکه تعدادی از ورزشکاران ناشنوای استان کرمان جزو قهرمانان ملی هستند و همچنین کارت مربیگری دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: ناشنوایان از مسئولان می‌خواهند که زمینه لازم برای اشتغال آن‌ها در مدرسه‌های دانش‌آموزان استثنایی را فراهم کنند.
برزگر راه‌اندازی نمایشگاه دائمی نمایش و فروش صنایع دستی ناشنوایان را ضروری دانست و گفت: همچنین باید کارگاهی برای آموزش ناشنوایان در نظر گرفته شود.
------------------------------
گزارش از مهسا حقانیت
------------------------------
انتهای پیام؛/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول