اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طرح ساماندهی هورالعظیم بهره‌برداری شد

خبرگزاری فارس: طرح ساماندهی هورالعظیم به عنوان مرز آبی ایران و عراق با حضور معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

طرح ساماندهی هورالعظیم بهره‌برداری شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مراسم بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: پس از چند سال تلاش موفق شدیم با یک طرح کامل و جامع مهندسی، هم هور حوزه کشور را ساماندهی کرده و هم با سرریزهایی که پیش بینی شده، در برخی مناطق، آب منطقه هور عراق را آبیاری کنیم.
محمد رضا عطار زاده اجرای طرح ساماندهی تالاب هورالعظیم را در توسعه روابط دو کشور ایران و عراق موثر دانست و افزود: محل اجرای طرح، یکی از نقاط خیزش گرد و غبار بر اثر وزش بادهای موسمی به سمت خوزستان است که اکنون پس از ساماندهی، در منطقه ایران سرسبزی نسبتاً خوبی حاصل شده و امیدواریم با هماهنگی در حال انجام با مقامات عراقی و به دنبال آن رهاسازی آب از بالادست، هورالعظیم در محدوده عراق نیز سرسبزی خود را بازیابد.
وی درباره موانع و مشکلات پیش رو تصریح کرد: کشور عراق پس از محدودسازی دجله و فرات در بالادست باعث شد آب روان به سمت هورالعظیم قطع شود. 
این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ساماندهی، اکنون محدوده مربوط به حوزه ایران سرسبز و پر آب است، اما در محدوده عراق علیرغم مباحث صورت گرفته، پیاده سازی طرح جامع و به ویژه رهاسازی سهم آب هورالهویزه از سوی عراق عملی نشده که می‌بایست به سرعت حل شود.
عطارزاده همچنین سرسبزی منطقه و اشتغال زایی موثر برای مردم دو کشور ایران و عراق را از پیامدهای بارز اجرای این طرح برشمرد.
مدیر طرح‌های حوزه جنوب کرخه سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: طرح ساماندهی تالاب هورالعظیم با هـدف کلی کنترل سطح و عمق تالاب بـا احـداث خاکریز حفاظتی به منظور استقرار نیروهای نظامی و احداث سازه‌های سرریز برای استفاده بهینه از منابع آبی با توجه به شیب عمومی کف هورالعظیم برای حفظ محیط زیست، حیات وحش و فراهم نمودن زمینه‌های اشتغال در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، گاومیش داری، پرورش آبزیان و صنایع جانبی اجرا شده است.
بهنام صادقی اضافه کرد: دایک مرزی از چذابه تا طلائیه به طول ۱۰۴ کیلومتر در دو بخش از جنوب در سال ۱۳۷۹ و در شمال از سال ۱۳۸۵ آغاز شد.
مدیر طرح‌های حوزه جنوب کرخه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: این دایک با عرض بالای هفت متر و ارتفاع متوسط پنج متر و یک لایه رویه شنی حفاظتی به ضخامت ۱۵ سانتی متر اجرا شده است.
فرشاد اسماعیل‌زاده، مدیر امور اجرایی طرح‌های جنوب دشت آزادگان و مجری این طرح در ادامه گفت: در بخشی از این طرح، تعداد هفت سازه سرریز با دهانه‌های مختلف از جمله سازه ۲۲۰ دهانه و یک پل چهار دهانه و شش سازه کالورت لوله‌ای احداث شده، که با توجه به شرایط کف تالاب، به منظور بالا بردن مقاومت خاک و جلوگیری از نشست‌های غیریکنواخت از مصالح ژئوسنتسیک در آن استفاده شده است.
اجرای این طرح بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی هزینه در بر داشته است.
تالاب هورالعظیم در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اهواز، در منطقه دشت آزادگان در استان خوزستان واقع شده است. تالاب هورالعظیم حدود ۳ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، که یک هزار کیلومتر مربع آن در کشور ایران و ۲ هزار کیلومتر مربع از آن در کشور عراق است.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول