اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار بستان‌آباد تاکید کرد:

افزایش فعالیت بنیاد شهید در نگهداری تالاب ‌بین‌المللی قوری‌گل

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان بستان‌آباد گفت: انتظار داریم بنیاد شهید در زمینه حفظ و بهینه‌سازی تفرجگاه صدرا در حاشیه تالاب بین‌المللی قوری‌گل فعالیت بیشتری انجام دهد.

افزایش فعالیت بنیاد شهید در نگهداری تالاب ‌بین‌المللی قوری‌گل
به گزارش خبرگزاری فارس از بستان‌آباد، الیاس گل‌محمدزاده پیش از ظهر امروز در جلسه رسیدگی به مشکلات تالاب بین‌المللی قوری‌گل با حضور مسئولان استانی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بستان‌آباد برگزار شد، با اشاره به اهمیت بین‌المللی تالاب قوریگل اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که برای حوزه آبریز دریاچه ارومیه پیش آمده است، نگرانی‌هایی از کاهش آب تالاب قوریگل احساس می‌شود که اگر همت وجود داشته و و تدابیر لازم اندیشیده شود مشکلات برطرف خواهد شد.
وی اضافه کرد: مشکل تالاب قوریگل تنها مربوط به شهرستان بستان‌آباد و استان آذربایجان‌شرقی نیست، بلکه یک موضوع ملی و فراملی است و اعتبارات شهرستانی به هیچ عنوان پاسخگوی حل مسائل فعلی نیست و ما انتظار داریم دولت و مجلس برای جلوگیری از معضلات بعدی اعتبارات ملی را برای قوریگل اختصاص دهند.
فرماندار بستان‌آباد از آغاز فعالیت دبیرخانه دائمی تالاب بین‌المللی قوریگل در این فرمانداری در راستای جلوگیری از خشک شدن آن خبر داد و گفت: متاسفانه برخی عوامل انسانی از جمله حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه در کاهش آب تالاب نقش داشته است و ما انتظار داریم ادارات مربوطه ضمن شناسایی این افراد، با متخلفان برخورد قانونی را انجام دهند.
گل محمدزاده همچنین با اشاره به اهمیت توریستی قوریگل گفت:انتظار داریم  بنیاد شهید در زمینه حفظ و بهینه‌سازی تفرجگاه صدرا فعالیت بیشتری انجام دهد، متاسفانه در اطراف این تالاب نیز زباله‌هایی انباشته شده است که چشم هر مسافری را آزار می‌دهد و با وجود برگزاری جلسات و دستورات لازم نتیجه‌ای حاصل نشده است.
وی از اختصاص فوری اختصاص 200 میلیون تومان اعتبار برای احیای تالاب قوری‌گل از محل اعتبارات شهرستانی خبرداد.
قوری‌گل (تالاب خشک) در چهل کیلومتری جنوب شرق تبریز و در حوزه استحفاظی شهرستان بستان‌آباد قرار گرفته‌است. منابع تأمین‌کننده آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به این که دریاچه قوری‌گل جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است و نیز برای شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است حفاظت از آن به عنوان یک هدف اولیه و اصلی لازم و ضروری است.
دریاچه قوری‌گل با توجه به دارا بودن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در بر گیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره است.
 توجه به ثبت دریاچه قوریگل در جمع تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر، حفاظت از آن به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وری‌های مقدم در منطقه ضروری است.
در دهه‌های قبل این منطقه محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که به قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند ولی به علت توسعه شهری و ایجاد صنایع در مسیر این ارتباط قطع شده‌ است.
از حیات وحش این منطقه می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی اشاره کرد.
طی سال‌های اخیر با روند خشک شدن دریاچه ها و تالاب‌های مختلف کشور، قوریگل با تلاش مسئولان استانی همواره سرپا ایستاده است، اما به نظر می‌رسد در صورت عدم دخالت به موقع مسئولان ارشد استانی و تامین اعتبار لازم، باید با این مجموعه زیبا و منحصر به فرد خداحافظی کرد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول