اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رستاک:

استفاده کامل از منابع مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رستاک گفت: چینش دقیق زنجیره تولید در کنار هم و استفاده کامل از منابع و امکانات صرفه‌جویی مصرف انرژی را ممکن می‌سازد.

استفاده کامل از منابع مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین صفرزاده ظهر امروز در همایش راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی برق در صنایع در مشهد واقع در ساختمان همایش‌های ساپکو به میزبانی شرکت افق مهر توس برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت مصرف انرژی یک مقوله مدیریتی است بنابراین در وهله اول با اندازه‌گیری و شناخت واحد مصرف و خمیری انرژی از بعد کاربری می‌توان در بهبود مصرف انرژی گام برداشت.
مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رستاک شناخت و اندازه‌گیری را مرحله اول و یا فاز صفر خمیری انرژی خواند و گفت: شناخت وضع موجود و ترسیم نسبی وضع مطلوب و ارائه پیشنهاد‌های در راستای رسیدن به آن وضع مطلوب و همچنین تهیه لیست فرصت‌های صرفه‌جویی الکتریکی یکی در کوتاه مدت و بلند مدت از اقدامات مرحله ممیزی انرژی است.
صفرزاده اظهار داشت: برداشت تیم ممیزی انرژی‌ها و مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است به سه نکته حائز اهمیت در راستای بهبود و مصرف انرژی اشاره می‌کند.
وی افزود: نخستین نکته نبود فردی با عنوان متولی و مدیر مصرف انرژی در واحدهای صنعتی است.
وی ادامه داد: متولی و مدیر مصرف انرژی باید مشخصاتی مانند متخصص میان رشته‌ای، داشتن آگاهی و اطلاعات کامل در زمینه مسائل انرژی، شناخت اجزای تولید و حرکت و برنامه‌ریزی در راستای اهداف مدیر سازمان را داشته باشد البته این فرد به تنهایی نمی‌تواند ایفای نقش کند بلکه وی در جایگاه مشخص و اختیارات تعریف شده می‌تواند موثر واقع شود.
صفرزاده نکته دوم را نبود سیستم برنامه‌ریزی عملیاتی تولید در صنایع عنوان کرد و گفت: در هر قطعی از بحث اجرا و تولید امکان رخ دادن مسائلی از قبیل گران‌شدن انرژی وجود دارد در صورت وجود چنین تیمی، این موارد به صورت فنی و اقتصادی بطور دقیق برنامه‌ریزی می‌شود.
وی ضمن پیشنهاد داشتن تیم برنامه‌ریزی عملیاتی تولید به صنایع، مشخصات این تیم را چنین برشمرد: این تیم باید متشکل از مدیر تولید، مدیر فنی، مدیر بازرگانی، مدیر بازاریابی، مدیر مالی و مدیر مصرف باشد.
مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رستاک درباره نکته سوم حائز اهمیت در راستای بهبود مصرف انرژی در صنایع اظهار داشت: ایجاد بستر اطلاعاتی و نظام اطلاعاتی که جای آن چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی شدیداً خالی ست سبب مشخص شدن میزان اثر بخشی دو بخش قبل شده و از این طریق امکان برنامه‌ریزی دقیق فراهم می‌شود.
وی بیان داشت: ثبت کامل دانش و تجربیات به دست آمده از دو بخش قبلی و نگهداری از آن، میزان اثر بخشی هر قسمت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده را نشان می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان احتمال خطا در برنامه‌ریزی‌های آینده را به حداقل رساند.
صفر زاده افزود: اگر این ارکان سه‌گانه به صورت جدی و واقعی در یک واحد تولیدی انجام شود می‌تواند صنعت را نجات داده، مصرف انرژی را کنترل کرده و بهینه‌سازی مصرف را به طور واقعی انجام دهد و در نتیجه بازار را تصاحب کند.
وی با ارائه پیشنهادی درباره تأسیس مراکزی نظیر مرکز آموزش ملی مدیریت انرژی تبریز، در شهر مقدس مشهد گفت: شهر مشهد با توجه به داشتن شهرک‌های صنعتی و بار تولیدی بالا نیاز به آموزش مدیریت مصرف در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد.
صفر زاده افزود: سازمان بهره‌وری انرژی ایران با همکاری آژانس همکاری‌های ژاپن مرکزی را در تبریزی به نام مرکز آموزش ملی مدیریت انرژی تأسیس کرده که کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کاربردی در راستای مصرف صحیح انرژی برگزار می‌شود و در شهر مشهد نیز به شعبه‌ای از این مرکز و یا مراکزی از این دست احساس نیاز می‌شود.
وی همچنین از بخش خصوصی خواست با توجه به استقبال دولت از بحث خصوصی‌سازی و اصل 44 سرمایه‌گذاری در صنایع روی آورند و گفت: درخواست من از بخش خصوصی جلو رفتن بخش صنعت و کمک به دولت در حوزه صنایع اساسی و پایه است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول