اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشکی کشور:

حذف یارانه حامل‌های انرژی برای حوزه سلامت خطر دارد

خبرگزاری فارس: نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشکی کشور گفت: لایحه تحول اقتصادی دولت و حذف یارانه حامل‌های انرژی بیشترین تأثیرات خود را در بخش سلامت بر جا می‌گذارد.

حذف یارانه حامل‌های انرژی برای حوزه سلامت خطر دارد
مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در زمینه تأثیرپذیری بخش سلامت از حذف یارانه حامل‌های انرژی اظهار داشت: تأثیراتی مستقیم نظیر افزایش هزینه‌ بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، اورژانس و تیم‌ها و گروه‌های ارائه‌کننده خدمات به روستاییان و تأثیراتی غیرمستقیم ناشی از اثر بر سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش تورم را در پی دارد.
وی بیان داشت: از آنجا که استرس ناشی از تورم و افزایش قیمت‌ها از عوامل مهم آسیب رساندن به سلامت روان در جامعه تلقی شده و نیز در شرایط تورمی، رشد جرم، جنایت، رشوه، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت و حاشیه‌نشینی و افزایش آسیب‌پذیری خانوارهای دارای درآمد ثابت، امری اجتناب ناپذیر است.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: انتظار می‌رود آثار سوء لایحه تحول اقتصادی بر وضعیت سلامت کشور به ویژه صدماتی که بر مفهوم عدالت در سلامت وارد می‌سازد، به موقع مورد شناسایی قرار گرفته و برای آن چاره‌ای اندیشید.

 * سیاست‌های عدالت باید به بهبود شرایط زندگی و کاری توجه کند
وی ادامه داد: از آنجا که شرایط زندگى و کارى، تعیین کننده اکثر بى‌‌عدالتى‌هاى موجود محسوب مى‌شوند، سیاست‌هاى عدالت باید بر روى بهبود این شرایط توجه نماید و تلاش کند که این بى عدالتى‌ها را کاهش دهند.
جوانبخت افزود: لازمه این  تلاش تمرکز بر روى علل ریشه‌ای است که خود نیاز به یک رویکرد موثر دارد و تنها بر عهده و توا‌ن‌بخشی سلامت نیست.
وی اضافه کرد: به خوبى پذیرفته شده که تعیین کننده‌هاى بی‌عدالتى در بخش‌هاى مختلفى پراکنده شده و لازم است که در  سیاست‌گذاری‌ها به همه بخش‌هاى مرتبط توجه شود.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این توجهات گفت: بهبود وضعیت محل سکونت، آب، بهداشت، وضعیت محیط و زیر ساختار، بهبود وضعیت جامعه از طریق ارتقاء دانش و تحصیلات مردم و اجرای برنامه‌های کاهش خشونت از این جمله‌ هستند.
وی اظهار داشت: دسترسی بیشتر و بهتر به خدمات سلامت، بهبود حاکمیت از طریق فرآیندهای مشارکتی، توانمند سازی مردم و جامعه با بهره‌گیری از دانش و اطلاعات اختصاص منابع سلامت در ارتباط با نیازهاى اجتماعى و سلامتی توزیع جغرافیایى خدمات بر اساس ارزیابى نیاز و دسترسى در هر ناحیه و بررسى تلاش گرو‌ه‌هاى اجتماعى مختلف در زمینه دسترسى به تسهیلات از دیگر عواملی است که باید به آنها توجه شود.
 
* طراحی نظام سلامت بر کاهش نابرابری‌ها باشد
جوانبخت گفت:  بهتر است نظام سلامت به گونه‌ای طراحی شود که سبب کاهش نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات سلامت در جامعه شود و همه گروه‌های جامعه بتوانند از خدمات سلامت به نحو مطلوب بهره گیرند. 
وی افزود: میزان تأثیر عوامل تعیین کننده سلامت و هدف نهایی این رویکرد بر سلامت مردم و بی‌عدالتی در بهره‌مندی از خدمات سلامت دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های جامعه مدنی  به منظور حل «عوامل ایجاد کننده» بیماری و نابرابری‌های بهداشتی توجه همه بخش‌های درگیر سیاست‌گذاری سلامت را به این نکته جلب می‌کند که سیاست‌های سلامت فراتر از مراقبت‌های بهداشتی بوده و باید به عوامل اجتماعی مسبب بیماری معطوف شود.
نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه سیاست‌های سلامت به صورت سنتی، متمرکز بر بیماری و راه‌حل‌های پزشکی استوار و به تأثیرات محیط اجتماعی بر سلامت بی‌اعتنا است، افزود: ایجاد شرایط اجتماعی که سلامت بیشتر را ترویج می‌کنند محتاج انواع جدید اقدامات است.
وی اضافه کرد: بخش‌های دولتی از قبیل مسئولان طراحی شهری، مسکن‌سازی، رفاه اجتماعی، آموزش و سرمایه‌گذاری باید به سلامت به عنوان بخش مهمی از سیاست‌های خود نگاه کنند. 
جوانبخت ادامه داد: این بسیار مهم است که کارکنان نظام سلامت تأثیر سیاست‌هاى پیشنهاد شده بر روى دسترسى، بهر‌ه‌مندى و کیفیت خدمات براى گروه‌هاى محروم را ارزیابى و پایش کنند.
وی بیان داشت: این امر نیاز به شناسایى سیستماتیک گروه‌هاى آسیب‌پذیر اجتماع از طریق جمع‌آورى آمارهاى مناسب  اجتماعى، سلامتى و نیز تجزیه و تحلیل فرآیند‌هاى اجتماعى که منجر به وضعیت نامناسب سلامت مى‌شود، دارد.
 
*کاهش بی‌عدالتی‌های سلامت نیاز به تحقیقات دارد
نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اقدام  در زمینه کاهش بی‌عدالتی‌ها نیاز به تحقیقاتى در راستاى گردآوری اطلاعاتى در زمینه وسعت  واقعى مشکل دارد. 
وی تاکید کرد: پایش و ارزشیابى مداخلات در زمینه کاهش بى‌عدالتى به منظور اصلاح و  بازبینى سیاست‌ها بسیار  ضرورى است.
جوانبخت گفت: باید بر اساس اصول اساسی علم اقتصاد نسبت به بهبود و ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و اختصاص منابع و پاداش‌ها به اجزای مختلف نظام سلامت کشور به ویژه استقرار بودجه عملیاتی به واحدهای درمانی اقدام اساسی صورت پذیرد.
وی که به شاخص‌های عدالت در نظام سلامت اشاره کرد، گفت: اهمیت سلامت و بهداشت منابع انسانی از یک سو و استقرار سلامت در اصول بنیادین توسعه از سوی دیگر، سبب شده بخش عمده‌ای از شاخص‌های توسعه‌ای که توسط برنامه ملل متحد برای پیشرفت کشورها و بانک جهانی برای دست‌یابی به اهداف توسعه هزاره ملل معرفی شده‌اند در برگیرنده شاخص‌های سلامتی و عدالت در سلامت و نابرابری‌های اجتماعی باشد.
این مسئول اظهار داشت: شرایط اجتماعی کار و زندگی افراد مؤلفه‌های اجتماعی سلامت اطلاق می‌شود.
 
*با گسترش بیمه‌های خدمات درمانی، مردم از این خدمات راضی نیستند
وی ادامه داد: این نا اطمینانی بودجه‌ای گستره وسیعی از اقدامات مدیریتی و توسعه‌ای در شبکه بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی را در تمام طول سال به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
جوانبخت گفت: برخلاف گسترش بیمه‌های خدمات درمانی، مردم از خدمات بیمه احساس رضایت نمی‌کنند و اثرات بهبود خدمات سلامت را در زندگی شخصی خود احساس نمی‌کنند.
وی افزود: نااطمینانی نسبت به خدمات درمانی احتمالی مورد نیاز، همه گروه‌های اجتماعی، حتی گروه‌های مرفه را نیز شامل می‌شود.
نماینده اصفهان در مجمع سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه هزینه ارائه خدمات پزشکی بسیار افزایش یافته است، گفت: این امر سبب شده، مراکز ارائه کننده خدمات درمانی، همه روزه با افراد متعددی مواجه شوند که برخلاف ضرورت دریافت خدمات، به دلیل ناتوانی در پرداخت، از خدمات مورد نیاز خود محروم می‌مانند.
وی گفت: ناهماهنگی‌های مدیریتی نه تنها به جلب همکاری بین بخشی منجر نشده است، بلکه حتی دو وزارتخانه کلیدی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تأمین اجتماعی از ابتدایی‌ترین همکاری‌ها در برنامه بیمه روستاییان عاجز مانده‌اند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول