اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر نمونه صنایع خراسان:

مدیریت انرژی درصد بهره‌وری را بالا می‌برد

خبرگزاری فارس: مدیر نمونه صنایع خراسان گفت: مدیریت انرژی و اقدامات موثر از آن درصد بهره‌وری صنایع را بالا می‌برد.

مدیریت انرژی درصد بهره‌وری را بالا می‌برد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد استادی ظهر امروز در همایش راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی برق در صنایع در مشهد واقع در محل ساختمان همایش‌های سابکو که به میزبانی شرکت افق مهر توس برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ استفاده از انرژی در کشور چه در صنایع، تجارت، کشاورزی و مصارف خانگی به خاطر اینکه همیشه به قیمت مناسب و ارزان در اختیار قرار گرفته بود، به شکل غلط رواج پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت خمیرمایه رضوی افزود: تبعات این شکل مصرف به حدی سنگین شد که سبب ناتوانی در تأمین انرژی در سال گذشته شد.
مدیر نمونه صنایع استان خراسان رضوی ضمن ارائه راهکارها و توصیه‌هایی برای اصلاح مصرف انرژی گفت: قبل از هر گونه اقدامی برای مدیریت و هدفمندی مصرف سوخت در صنایع، باید شرکت‌ها را از حیث اثرپذیری دسته‌بندی کرد و میزان مصرف انرژی آنها را مشخص نمود.
استادی افزود: مطالعه فرایند تهیه یک محصول از ابتدا تا تولید باید به طور کامل قابل اندازه‌گیری و میزان مصرف در هر بخش محاسبه شود تا امکان مدیریت انرژی در آن بخش فراهم شود.
وی اقدامات توصیه شده به هر سازمان و بخش در این راستا را به سه دسته تقسیم کرده و آنها را چنین برشمرد: دسته اول اقداماتی هستند که هیچ هزینه‌ای ندارد، دسته دوم اقدامات کم هزینه و دسته سوم اقدامات از جنس سرمایه‌گذاری هستند.
مدیرعامل شرکت خمیر مایه خراسان رضوی اقدامات بدون هزینه در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت صنایع را از جنس برنامه‌ریزی تعریف کرده و اظهار داشت: به کمک این دسته از اقدامات بدون هزینه، تا 10 درصد از هزینه‌های هر واحد تولیدی قابل کنترل است.
وی افزود: نمونه‌هایی این اقدامات شامل تولید در ساعات غیر اوج مصرف، تنظیم شغل‌ها، کنترل دودکش‌ها، برنامه‌ریزی تعمیرات در ساعات اوج مصرف، عایق‌کاری‌ها در سردخانه‌‌ها و... هستند.
استادی دسته دوم اقدامات را اقدامات کم هزینه عنوان نمود و افزود: استفاده از درایورها در موتورهای الکترونیکی، رسوب‌زدایی و تعویض و تعمیر به موقع دستگاه‌ها با صرف هزینه نه چندان بالایی می‌توانند تا حد بسیار زیادی در صرفه‌جویی در مصرف انرژی اثرگذار باشند.
مدیر نمونه صنایع استان خراسان رضوی افزود: دسته سوم اقدامات که شامل اقدامات سرمایه‌گذاری می‌شوند باوجود صرف هزینه، به دلیل صرفه‌جویی چشم گیر در هدر رفت انرژی، بازگشت سرمایه را به شکل مفید برای تولیدکنندگان صنایع دارند.
وی ادامه داد: مباحث فرایندی و تجهیزاتی و همچنین فرایند تولید با نگاه صرفه‌جویی انرژی از ابتدا جزو این دسته از اقدامات است.
مدیر نمونه صنایع استان خراسان رضوی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش، گفت: این جلسات می‌توانند تأثیرات مثبتی در فرایند بهینه‌سازی و بهبود فرهنگ مصرف انرژی داشته باشند و ما حاضریم تجربیات خود سازمان اقتصادی را در اختیار افراد قرار دهیم تا هر چه سریع‌تر به شرایط ایده‌آل مصرف انرژی برسیم.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول