اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک منتقد ادبی تاکید کرد:

استفاده از منظرهای ادبی و هنری با مقوله جنگ

خبرگزاری فارس: یک منتقد ادبی گفت: ادبیات پایداری تنها وظیفه‌اش ترسیم و تصویر خشونت‌های جنگ به صورتی مستند‌گونه نیست چراکه در این عرصه باید از منظری ادبی و هنری با مقوله جنگ برخورد شود.

استفاده از منظرهای ادبی و هنری با مقوله جنگ
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سپاه هنرمندان بسیج فارس، سمیه برازجانی در مراسم نقد کتاب سنگر زنان اظهار داشت: در عرصه ادبیات پایداری به  تصویر کشیدن شکل متفاوتی از جنگ ضروری است چراکه این تفاوت می‌تواند خود را در پیچیدگی و تحول شخصیت‌ها و موقعیت‌ها نشان دهد.
وی ادامه داد: زمانی نگاه انسان نسبت به جهان بیرونی‌اش دگرگون می‌شود، معناها رنگ می‌بازند و مفاهیم ثابت همیشگی از جایگاه خود فراتر می‌روند که در این کتاب داستان‌های راز، فصل حسن یوسف‌ها، سمندر، فقط باید دست‌هایش باشد و نباید این طور تمام شود از این ویژگی بهره‌مند هستند.
برازجانی ویژگی دیگر داستان‌های راز، فصل حسن یوسف‌ها، سمندر و چهارشنبه کبود را در تحول درونیشان دانست و بیان کرد: زمانی انسان مرزهای وجود خود را می‌شناسد، تحولی درونش رخ می‌دهد و نگرشش نسبت به خویش تغییر می‌کند که همین موجب رشد او می‌شود.
این منتقد ادبی تصریح کرد: در چند داستان این مجموعه مانند فصل حسن یوسف‌ها، شاید امشب وقت گفتنش باشد و اعتراف جدال بیرونی رفته رفته به درون انسان راه می‌جوید و تبدیل به کشمکشی درونی می‌شود که این مورد هنگامی نقطه قوت است که حقیقتی بر شخص آشکار شود.
برازجانی افزود: این ویژگی در داستان حسن یوسف‌ها قوی‌تر از بقیه خودش را نشان داده است اما به طور کلی تاکید این مجموعه بر جدال بیرونی آدم‌هاست.
وی داستان‌های کتاب سنگر زنان را از لحاظ ساختار روایی به دو قسمت تقسیم کرد و گفت: گروه نخست داستان‌هایی در بطن ماجرا روایت شده‌اند در حالی که گروه دوم داستان‌هایی هستند که با فاصله زمانی روایت می‌شوند.
برازجانی اینکه نویسنده کجا و از چه زاویه دیدی استفاده کند را همواره مسئله قابل اهمیتی دانست و خاطرنشان کرد: در مجموعه داستان سنگر زنان از پنج داستان با زاویه دید «دوم شخص»، 9 داستان «اول شخص» و شش داستان نیز با زاویه دید «سوم شخص یا دانای کل» روایت شده است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول