اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تاکید کرد:

بهره‌جویی از منتقدان بیشتر در نقد کتاب

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس گفت: رعایت تعادل و تکثّر در بهره‌جویی از منتقدان گوناگون دانشگاهی و تجربی در کنارِ یکدیگر از جمله اهداف برنامه نقد کتاب فارس است.

بهره‌جویی از منتقدان بیشتر در نقد کتاب
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی‌اکبر صفی‌پور پنج‌شنبه‌ شب در ویژه‌برنامه یکمین سالگرد نقد کتاب فارس که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بنیاد فارس‌شناسی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس رسالت یاری رساندن به  بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری استان فارس را بر عهده دارد اما تمرکز ما بر بحث کتاب و تولید محتوا بسیار شاخص‌تر به نظر می‌رسد.
وی ادامه داد: زمانی با اساتید و بزرگانی که عمر و جوانی خود را در راه نشر فرهنگ و تاریخ و هنر استان فارس سپری کرده‌اند، مواجه می‌شویم، این وظیفه که سهولت بیشتری برای انتشار مطالب این بزرگان ایجاد شود را حس می‌کنیم.
این مسئول که در دومین سال حضور خود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس سخن می‌گفت، ادامه داد: هم مراکز علمی و هم نهادهای فرهنگی نسبت به برنامه نقد کتاب رویکرد مثبتی داشتند که در رأس آنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرار داشت.
رئیس مرکز اسناد ملی فارس بیان کرد: همکاری و مشارکت قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس (دانشگاه شیراز) و اساتید رشته ادبیات در نشست‌های نقد کتاب ستودنی است و نهادهای فرهنگی مانند بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی بنیاد شهید و حوزه هنری نیز در اجرای این برنامه‌ها سهیم بودند که امیدواریم این همکاری‌ها به شکل ارزنده‌ای ادامه یابد.
صفی‌پور محوریت دادن به بررسیِ آثارِ فاخر و قابلِ نقدِ جوانان اهل قلم فارس (کسانی که کتاب اول یا دوم‌شان از چاپ درآمده و چهره‌ای کم‌تر رسانه‌ای و رسانه‌پسند دارند)، بیرون نهادن کتب تازه‌ای که بیش از دو بار در فارس به نقد کشیده ‌شده‌اند، رعایت تعادل و تکثر در بهره‌جویی از منتقدان گوناگون دانشگاهی و تجربی در کنارِ یکدیگر را از جمله مهمترین اهداف برنامه نقد کتاب فارس دانست و گفت: اصل قرار گرفتنِ توان علمی و مهارت سخنوری منتقدان به جای سن و مدرک تحصیلیِ مهم‌ترین فاکتور تمایز این نقد در فارس بوده است.
وی اضافه کرد: در پیِ استقبال شایان اصحاب فضل و فرزانگی، سلسله جلسات «فصلِ کتاب فارس» نیز به مجموعه افزوده شد تا محملِ بررسیِ آثار تازه‌ پیشکسوتان ادب و پژوهش فارس باشد و از این رهگذر 13 برنامه نقد کتاب به مرحله اجرا رسید.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، با بیان این نکته که اطلاع رسانی این نشست‌ها جز با همکاری اصحاب رسانه میسر نبود، تصریح کرد: جا دارد از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هایی که در این یکسال همراه ما بودند، تشکر کنم.
در ادامه این مراسم از کتاب بوستان فارسی به عنوانِ جلدِ نخست نقدهای برآمده از این جلسات و گزیده‌ای از نقدهای طرح شده در هشت نشستِ نخست (تا پایان سال 89) که توسط شریف سادات و لیلا زارع  گردآوری شده است، رونمایی شد.
در پایان این مراسم از منتقدان و پدید‌آوردگانی مانند طیبه گوهری، میلاد عرفان‌پور، بابک طیبی، غلام‌حسین دهقان، سندی مومنی، غلام‌رضا کافی، محمد محمودی نورآبادی، فرشید سادات‌شریفی، ابوتراب خسروی، امین فقیری، محمد مرادی، ندا کاووسی‌فر، محمد کشاورز، حسن محمودی، حبیب‌الله حسینی میرآبادی، احمد سپاس‌دار، کیوان اصلاح‌پذیر، شهین حقیقی، تیمور مالمیر و طاهره‌ جوشکی، ثمین کمالی، منیژه‌ عبدالهی، محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مهدی فاموری، محمّد مرادی، اکبر صحرایی، علی شکارسری، محمد مرادی، عظیمِ جباره، زیبا قلاوندی، سعید حسام‌پور، ساناز مجرد، حمید اکبرپور، راحله یعقوبی، محمدرضا خالصی و محسن رضوی تقدیر شد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول