اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور آیت‌الله ری‌شهری؛

دانشنامه قرآن و حدیث رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث از رونمایی دانشنامه قرآن و حدیث با حضور آیت‌الله ری‌شهری خبر داد.

دانشنامه قرآن و حدیث رونمایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان تدوین دانشنامه قرآن و حدیث اظهار کرد: تاکنون 10 جلد عربی در 5 هزار و 600 صفحه و 16 جلد عربی فارسی در 9 هزار و 450 صفحه از این دانشنامه تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد: این مجموعه بر‌اساس شیوه الفبایی موضوعی به گزارش احادیث مرتبط با موضوعات مختلف می‌پردازد.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه این دانشنامه با استناد به آیات و روایات معصومان به توضیح و تبیین موضوعات، مفاهیم و مدخل‌های دینی می‌پردازد، گفت: این دانشنامه از نظر موضوعی از دامنه گسترده‌ای برخوردار است و مفاهیم دینی، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را پوشش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: ذیل هر موضوع شناسه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی قرار گرفته که به صورت منطقی طبقه‌بندی شده‌اند و آیات و روایات مربوط به آن نیز گزارش شده‌اند.
طباطبایی ادامه داد: شیوه این مجموعه در نقل استنادها این گونه است که ابتدا آیات مرتبط با موضوع بیان می‌شود و سپس احادیث معصومان به صورت شماره‌گذاری شده براساس ترتیب تاریخی حیات معصومان از پیامبر اکرم تا امام مهدی(عج) می‌آیند.
وی با اشاره به ویژگی دیگر این مجموعه گفت: بلاغت و شمولیت در نقل نصوص و روایات ملاک ترجیح و تقدم است و در پاورقی نیز ماخذ براساس میزان اعتبار و سندیت رده‌بندی شده‌اند.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: در ابتدای هر مدخل به توضیح معانی لغوی و اصطلاحی آن مدخل با استناد به واژه‌نامه‌ها و متون معتبر لغت‌شناسی پرداخته شده و سپس به اختصار سرفصل‌های اصلی مدخل تشریح و جوانب موضوع تبیین شده‌اند.
وی عنوان کرد: از این دانشنامه تاکنون مدخل‌های دو حرف همزه و با منتشر شده و پیش‌بینی می‌شود که حجم موسوعه معارف الکتاب و السنه به 60 جلد و دانشنامه قرآن و حدیث به 100 جلد عربی فارسی برسد.
طباطبایی عرضه حدیث در کنار آیات قرآن، فراگیری، طبقه‌بندی خاص، اختصار به وسیله حذف روایات مشابه، نقد و رفع تعارضات احتمالی و ارائه تحلیل‌های مورد نیاز را از دیگر ویژگی‌های این دانشنامه ذکر کرد.
وی از رونمایی دانشنامه قرآن و حدیث و موسوعه معارف الکتاب و السنه در 14 مهر ماه سال جاری خبر داد و افزود: این اثرها در آستانه سالروز ولادت امام رضا(ع) با حضور آیت‌الله ری‌شهری رونمایی می‌شود.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول