اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی مطرح کرد:

نزاع میراث فرهنگی با شهرداری مشهد برای 2 اثر تاریخی

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی از نزاع میراث فرهنگی با شهرداری مشهد برای حفظ و یا تخریب دو اثر تاریخی خبر داد.

نزاع میراث فرهنگی با شهرداری مشهد برای 2 اثر تاریخی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین عباس‌زاده ظهر امروز در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرداری مشهد در منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر که از ابنیه تارخی برخوردار است توجه به حفظ این ابنیه ندارد و در این راستا در چند سال اخیر چند بنای تاریخی در این منطقه تخریب شده است.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی نمادی از هویت شهری و نیز بازگوکننده فرهنگ یک شهر است، افزود: در حال حاضر در بافت پیرامون حرم با وجود تاکیداتی که از سوی مسئولان برای حفظ ابنیه تاریخی موجود در این منطقه شده اما همچنان شهرداری مشهد به ادامه ساخت بناهای تجاری در این محدوده بدون توجه به حفظ آثار تاریخی در این منطقه می‌کند.
عباس زاده ادامه داد: در آنچه که اکنون و در بافت اطراف حرم دیده می‌شود ساخت و سازهای تجاری در این منطقه است.

* واگذاری ملک اثر تاریخی و یا تخریب آن
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی به نامه‌نگاری‌های صورت گرفته در این ارتباط اشاره داشت و افزود: در حال حاضر شهرداری مشهد پروژه مکارم را در دستور کار خود قرار داده است که با اجرای این پروژه قرار است یک مجتمع از واحدهای اقامتی ارزان قیمت در محدود بافت حرم مطهر احداث کند.
عباس‌زاده گفت: این پروژه در حالی توسط استاندار خراسان رضوی در ماه گذشته کلنگ‌زنی شده در نزدیکی آن یک اثر تاریخی ثبتی وجود دارد.
وی افزود: در این راستا بارها به شهرداری مشهد نامه‌نگاری شد اما هیچ‌گونه  اقدام موثری از سوی شهرداری مشهد در این حوزه صورت نگرفت و در این راستا آنچه که در جانمایی و احداث این پروژه لحاظ نشده است مجاورت پروژه مکارم با اثر تاریخی خانه سیدان است.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار داشت: شهرداری مشهد به فعالیت خود در محدوده این اثر تاریخی بدون هرگونه تغییر در روش کار ادامه داد و حتی در این راستا با وجود اینکه خانه دارای مالک است از وی خواست یا خانه را به منظور ساخت و سازها واگذار کند و یا اینکه از سوی شهرداری تخریب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه زمین‌های اطراف این مجتمع وقفی و مربوط به اوقاف است، گفت: پس از این که پیگیری‌های میراث فرهنگی استان برای حفظ این اثر تاریخی در محدوده بافت شهرداری ثامن به نتیجه نرسید تصمیم گرفته شد که نتیجه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه پیگیری شود.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به نگاه مثبت سازمان اوقاف و امور خیریه برای حفظ خانه سیدان گفت: در این راستا و با جلساتی که با مشاور پروژه برگزار شد مشاور طرح موافقت کرد که به اثر تاریخی خانه سیدان در پی ساخت و سازهای پروژه مکارم آسیبی وارد نشود.
عباس‌زاده با اشاره به اینکه اغلب پروژه‌های در دست احداث محدوده منطقه شهرداری ثامن از نوع تجاری است، اظهار داشت: ساخت بناهای تجاری و اقامتی با توجه به زائرپذیری مشهد امری مهم است اما در این میان نباید این ساخت و سازها به گونه‌ای باشد که هویت و آثار تاریخی محدوده و هسته مرکزی مشهد تخریب شود.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در ساخت و سازهای محدوده حرم مطهر با توجه به وجود ابنیه‌های تاریخی وزیر مسکن طی ابلاغ خواستار حفظ بناهای تاریخی موجود در این شد.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنین به مشکل میراث فرهنگی استان در ارتباط با پروژه شارستان و ایجاد خیابان در این منطقه اشاره کرد و گفت: در این محدوده نیز اثر ثبتی خانه امیران وجود دارد که در84 این اثر به ثبت میراث فرهنگی رسید.
عباس‌زاده ادامه داد: در راستای پروژه خیابان شارستان نیز بخشی از حیات این اثر تاریخی در معرض تخریب وجود دارد که دراین ارتباط نیز از شهرداری مشهد خواسته شد پروژه را به شکلی که به این اثر ثبتی آسیب وارد نشود تغییر دهد.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شهرداری اعلام کرده است فقط حیات این محدوده برای اجرای پروژه تخریب می‌شود، ادامه داد: یک اثر تاریخی با تمام ویژگی‌های آن نظیر درب ورودی، ایوان، حیات و یا خود بنا دارای ارزش است در این راستا نمی‌توان هیچ کدام از این قسمت‌ها را حذف نمود.
وی در ارتباط با قدمت آثار تاریخی خانه سیدان و خانه امیری گفت: این دو اثر متعلق به دوران قاجار و پهلوی هستند که به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول