اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مرکز اصفهان‌شناسی و خانه فرهنگ ملل:

آثار تخریب شده تاریخی اصفهان جایگزین ندارد

خبرگزاری فارس: معاون مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل اصفهان گفت: در شهر قدیمی و با اصالت اصفهان آثار تاریخی بسیاری از دوران اسلامی وجود داشته که با ناآگاهی تخریب شده‌اند و برای آنها جایگزینی وجود ندارد.

آثار تخریب شده تاریخی اصفهان جایگزین ندارد
علیرضا مساح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به چند نمونه از این آثار اشاره کرد و اظهار داشت: مدرسه تاریخی نظامیه از جمله این بناهای تاریخی است که  جزو مراکز بزرگ دنیای اسلام بوده و اکنون دیگر هیچ اثری حتی از مکان این بنای مهم وجود ندارد.
وی افزود: این اثر و آثاری مانند قصر حسن آباد مربوط به  دوره آق قویونلوها هر کدام به عللی و در دورانی تخریب شده‌اند که لازم است آگاهی‌های لازم در این رابطه انجام شود.
معاون مرکز اصفهان شناسی با بیان اینکه از طرف خانه فرهنگ ملل همایشی با نام «آثار تخریب شده اصفهان» پنج شنبه این هفته برگزار می‌شود، افزود: در این برنامه قصد داریم تخریب این بناها و علل آن را مورد بررسی قرار دهیم.
وی علل مردمی مانند شعار نویسی یا تخریب برای یافتن گنج را از جمله علل نابودی این بناها برشمرد و تاکید کرد: آثار تاریخی ما خود گنجینه ارزشمندی است که  نماد شهر اصفهان بوده  و باید از آنها محافظت ویژه شود.
مساح افزود: این امر تنها مختص به مسئولان نیست، بلکه مردم در آن نقش اساسی‌ و مهم‌تری بر عهده دارند.
وی در مورد دیگر بخش‌های این همایش بیان داشت: بخشی از برنامه به موضوع  احیای میدان امام علی (ع) اختصاص دارد، احیای این میدان به نوعی بازیابی میدان قدیمی عتیق است که با ساخت میدان نقش جهان از رونق آن کاسته شد و اکنون با احیای دوباره اعتبار اولیه خود را در جهان اسلام باز می‌یابد.
معاون مرکز اصفهان شناسی در بخش دیگری از سخنان خود به جدیدترین آثار منتشر شده از سوی خانه ملل با هدف شناخت بهتر اصفهان اشاره کرد و افزود: آخرین کتاب چاپ شده درباره اصفهان در دوره سلجوقی تألیف دکتر علی اکبر کجباف است و کتاب «مجموعه مقالات پیشینه تشیع اصفهان» به همراه نرم‌افزار آن  و «مجموعه مقالات صدمین سالگرد بلدیه» نیز زیر چاپ است که در صورت امکان در همایش و در غیر این صورت در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌‌شود.
وی ادامه داد: همچنین با پایان یافتن دوره هفدهم برنامه‌های آموزش اصفهان شناسی ثبت‌نام دوره جدید در نیمه دوم مهرماه در محل خانه فرهنگ ملل برگزار می‌شود.
مساح درباره این دوره‌ها نیز گفت: دوره‌های اصفهان شناسی 60 ساعت بوده که 20 ساعت آن به صورت عملی و در بناهای تاریخی برگزار می‌شود.
به گزارش فارس، همایش «آثار تخریب شده اصفهان» پنج شنبه این هفته ساعت 17 در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی با حضور استاد اکبر زمانی پژوهشگر و محقق آثار تاریخی برگزار و ورود برای همه علاقه‌مندان آزاد است.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول