اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر و نویسنده اصفهانی:

شاعران دفاع مقدس از فردوسی الگو بگیرند

خبرگزاری فارس: یکی از شاعران و نویسندگان اصفهانی گفت: شاعران دفاع مقدس باید حکیمی را سرلوحه خود قرار دهند که با استفاده از افسانه‌ها شاهکاری خلق کرد که ناجی زبان، فرهنگ و غرور ملتی از زمان گذشته تا حال شد.

شاعران دفاع مقدس از فردوسی الگو بگیرند
احمد فیاض امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد اهمیت شعر دفاع مقدس، اظهار کرد: یکی از راه‎هایی که سبب اهمیت پیداکردن شعر دفاع مقدس می‎شود، بیان آن در همه کنگره‎های ادبی بوده، زیرا شعر دفاع مقدس نباید محدود به کنگره‎های تخصصی دفاع مقدس شود.
وی، افزود: کنگره‎های شعر دفاع مقدس نباید خارج از دسترس مردم برگزار شود که عموم مردم  توانایی شرکت در آن را نداشته باشند و نشست‎های ادبی باید به صورتی برگزار شود تا قابل دسترسی برای همه باشد نه فقط جمعی از شاعران گردهم جمع شوند و به شعرخوانی بپردازند.
فیاض با اشاره به شاعرانی که خود را متعهد به دفاع مقدس می‌دانستند در انتقاد به اشعار شاعران نو پا در زمینه دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: نسلی که نه تجربه عینی از دفاع مقدس دارد و نه به آن مایه‌شناخت از واقعیت موضوع که ناشی از تجربه‎های ذهنی است، دست یافته می‌باید اندیشه‌اش متأثر شود، در غیر این‌صورت نمی‎توانند حقیقت دفاع مقدس را در اشعارش بگنجاند و  آثار او شعاری و بی‌اثر می‌شود.
وی با بیان اینکه شاعران و نویسندگان دفاع مقدس باید این حقیقت را به جهانیان بشناسانند، گفت: باید میزانی از شناخت و آگاهی نسبت به حقیقت مفهوم و ابعاد مختلف انسانی، اجتماعی، دینی و عاطفی دفاع مقدس در ذهن مخاطبان آتی پدیدآور شود.
این شاعر اصفهانی با اشاره به کم کاری‎های شاعران دفاع مقدس در شناخت این ارزش بزرگ به جهانیان، تصریح کرد: چگونه است که دیگران می‎توانند تهمتی به نام هولوکاست را تا حدود یک باور قلبی در اذهان نسلی که نزدیک به یک قرن از اصل ماجرا فاصله دارند بگنجانند و از این دسیسه، نتیجه بگیرند، اما شاعران ما نتوانند تعهد خود به دفاع مقدس را به درستی جلوه کنند.
وی ادامه داد: شاعران باید فردوسی را سرلوحه خود قرار دهند، حکیمی که با استفاده از افسانه‎ها و واقعیت‎های کم اهمیت اجتماعی شاهکاری خلق می‎کند که ناجی زبان، فرهنگ و غرور ملتی می‌شود که در آن دوره رو به زوال بوده است.
فیاض با بیان اینکه امروز ما به آن جایی کشیده شده‌ایم که به تولید مشتی شعار سالانه در وصف حماسه‎ای که حقیقتش را از خون جوانان وطن، وام گرفته است، راضی شده‎ایم، افزود: نهادهای متولی به جای خرج‎های میلیونی برای تولید شعار، فکری برای باز کردن پنجره شناخت، رو به دیده‎گان تماشای شاعران جوان کنند که این شناخت و تأثیر آن بر اندیشه شاعر خود به خود به تولد شعر می‌انجامد.
انتهای پیام/ ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول