اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال زراعی جاری؛

برداشت گوجه فرنگی و هندوانه دیم آغاز شد

خبرگزاری فارس: در سال زراعی جاری برداشت دو محصول گوجه فرنگی و هندوانه دیم در استان قزوین آغاز شد.

برداشت گوجه فرنگی و هندوانه دیم آغاز شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان گفت: برداشت محصول گوجه فرنگی از سطح هفت هزار و 440 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آغاز شده است.
مجید اسماعیلی ادامه داد: پیش‌بینی ما متوسط عملکرد 57 تن در هکتار و برداشت 424 هزار و 80 تن گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان است.
وی اعلام کرد: با پیگیری و تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی و همت کشاورزان روش آبیاری محصولات کشاورزی به ویژه صیفی‌جات از سیستم سنتی به روش آبیاری قطره‌ای و بارانی تبدیل شده است که کاشت گوجه فرنگی  با روش آبیاری قطره‌ای از نوع تیپ موجب افزایش چشمگیر سطح زیر کشت و کمیت و کیفیت این گونه محصولات شده است.
وی افزود: اراضی کوهپایه‌ای این شهرستان که فقط به صورت دیم قابل کشت بود اکنون با روش آبیاری قطره‌ای تیپ زیر کشت محصولات جالیزی از جمله گوجه فرنگی قرار گرفته است.
اسماعیلی با اشاره به برخی از مزایای این روش آبیاری بیان کرد‌: افزایش سطح زیر کشت، افزایش کمی و کیفی محصول، افزایش راندمان تولید، کاهش آفات و بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز، کاهش هزینه کارگری و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزایای این روش آبیاری است.
وی خاطرنشان کرد: عدم وجود صنایع تبدیلی از جمله کارخانه تبدیل گوجه فرنگی به ُب از مشکلات کشاورزان این منطقه است که امیدواریم با سرمایه گذاری در این زمینه مشکلات کشاورزان، صیفی‌ کاران و گوجه‌ کاران حل شود.
 
* برداشت هندوانه دیم
مسوول خدمات جهاد کشاورزی شریف آباد نیز گفت: برداشت هندوانه دیم از سطح 260 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه آغازشده است.
شهروز موذن ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم از این میزان سطح زیرکشت بیش از  دو هزار و 600 تن محصول برداشت شود.
وی خاطرنشان کرد: محصول هندوانه دیم شریف آباد بدون استفاده کود و مواد شیمیایی تولید و جز محصول سالم محسوب می‌شود.
مسوول خدمات جهاد کشاورزی شریف آباد یادآور شد: کشت ارقام جدید هندوانه دیم در این منطقه تز طرح‌های در دست اجرای این مرکز است که تاکنون دو رقم از هندوانه دیم از  بانک ژن موسسه تحقیقات بذر کشور تهیه و در حال اجرای آن در منطقه هستیم.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول