اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان:

آفت پروانه مینوز محصول گوجه فرنگی را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه آفت خطرناک پروانه مینوز گوجه فرنگی در استان‌های همجوار مشاهده شده، به کشاورزان در خصوص انتشار این آفت در مزارع استان هشدار داد.

آفت پروانه مینوز محصول گوجه فرنگی را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پرویز ترابی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از تمام کشاورزان و اشخاصی که در این بخش فعالیت دارند، خواست در صورت برخورد به موارد مشکوک به این آفت مراتب را اطلاع دهند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تجهیزات و مواد مورد نیاز ردیابی این آفت در بین شهرستان‌های استان توزیع شده که بر اساس دستورالعمل‌های فنی ردیابی اقدام به پایش مناطق تحت پوشش خود کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: این آفت در مراحل مختلف رشد گیاه به گل، برگ، ساقه و در مرحله میوه دهی به میوه میزبان خسارت می‌زند که علایم خسارت به صورت مینوز روی برگ‌ها و لهیدگی میوه‌ها دیده می‌شود وخروج فضولات لاروی در محل فعالیت لاروها که به رنگ متمایل به قهوه ای است از دیگر علایم آلودگی است.
ترابی اضافه کرد: این آفت به دو صورت ردیابی می‌شود یکی ردیابی در مناطق غیر آلوده برای تشخیص آفت از طریق مشاهده‌ای و فرمونی و دوم ردیابی در مناطق آلوده برای تشخیص جمعیت و تعیین زمان مبارزه از طریق فرمون‌های سنتز شده و با کمک تله‌های دلتا، جکسون و تشت‌های آبی انجام می‌شود.
وی افزود: حشرات کامل این آفت حدود 10 میلی‌متر طول دارند و به رنگ نقره‌ای همراه با لکه‌های خاکستری، سفید، شاخکها filiform و به طور متناوب به رنگ تیره و روشن دیده می‌شوند.
به گفته این مسئول، اقدامات زراعی و پیشگیرانه بر علیه آفت، مبارزه با آفت از طرق مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک، استفاده از روش شکار انبوه، استفاده از نوارهای نایلونی چسبناک و مبارزه شیمیایی بر علیه آفت در کنترل آن می‌تواند موثر باشد.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول