اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رزمایش طریق‌القدس در اراک آغاز شد

خبرگزاری فارس: مجری رزمایش طریق‌القدس نمایشگاه رزمی فرهنگی هفته دفاع مقدس استان مرکزی از آغاز این رزمایش از ساعت 17 و 30 عصر امروز در منطقه مرزیجران اراک خبر داد.

رزمایش طریق‌القدس در اراک آغاز شد
داود میرزایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در این رزمایش یک گردان پیاده به نام گردان علی‌ابن ابیطالب(ع) نقش نیروهای خودی، یک آتش‌بار از توپخانه، یک آتش بار از پدافند به اضافه گردان تکاور در خط نقش دشمن فرضی عملیات را انجام خواهند داد.
وی تصریح کرد: در این رزمایش 200 نفر به عنوان نیروهای عمل کننده و 400 نفر به عنوان نیروهای پشتیبان فعالیت دارند.
فرمانده گردان 40 علی‌ابن ابیطالب استان مرکزی با بیان اینکه عملیات از عصر امروز آغاز خواهد شد، ادامه داد: این عملیات از ساعت 5:30 دقیقه به مدت 45 دقیقه انجام می‌شود.
میرزایی هدف از اجرای این رزمایش را زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و عملیات آن دوران عنوان کرد و گفت: استان مرکزی در عملیات طریق‌القدس نقش بسیار موثر و سازنده‌ای داشت که سعی شده است در این نمایشگاه بخشی از عملیات رزمندگان استان به نمایش گذاشته شود.
وی خاطر نشان ساخت: آنچه موجب شکست دشمنان و پیروزی رزمندگان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس شد این بود که دشمنان از روحیه و ایمان بسیار ضعیف برخوردار بودند و بدون هدف می‌جنگیدند اما رزمندگان اسلام با روحیه بسیار بالا و با ایمان راسخ به خدای متعال و برای دفاع از خاک کشور و ارزش‌ها می‌جنگیدند که این همان عامل پیروزی ما در جنگ بود.
مجری رزمایش طریق‌القدس نمایشگاه رزمی فرهنگی هفته دفاع مقدس استان مرکزی بیان داشت: مردم با حضور در این نمایشگاه و بازدید از بخش‌های مختلف آن با بخش بسیار کوچکی از جنگ آشنا خواهند شد.
میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات طریق‌القدس گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها دو ماه پس از پیروزی در عملیات ثامن الائمه(ع)، عملیات طریق القدس را در سال دوم جنگ (آذرماه سال 1360) با سرعت بسیار و بر پایه تحولات جدید به عنوان بزرگ‌ترین عملیات خود در مقیاس گسترده، طرح‌ریزی کرد.
وی با بیان اینکه سازماندهی نیروهای داوطلب با انگیزه شهادت طلبی در سپاه و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، برجسته‌ترین ویژگی این عملیات بود، افزود:
با اجرای موفق عملیات ثامن الائمه(ع)  فرماندهان سپاه و ارتش طی جلسات متعددی شرایط جدید را مورد بررسی قرار داده و مبتنی بر آن استراتژی جدیدی را تعریف کردند.
وی داد امه داد: این کار سه هدف اساسی را دنبال می‌کرد که انهدام هر چه بیشتر ماشین جنگی عراق، دست یافتن به مواضعی مناسب برای کم کردن خطوط پدافندی و نهایتا آزاد سازی نیروهای خودی از پدافند به منظور افزایش توان خودی در عملیات بعدی و آماده شدن برای انجام عملیات نهایی و آزاد سازی گام به گام مناطق اشغالی از  جمله این اهداف بود.
فرمانده گردان 40 علی‌ابن ابیطالب استان مرکزی آزاد‌سازی شهر بستان و بیش از 50 روستای منطقه، انهدام نیروهای دشمن در منطقه با استعداد بیش از یک لشکر، قطع ارتباط بین دو نیروی عمده در مناطق عمومی اهواز و دزفول و رسیدن به هور و امکان نفوذ در خاک عراق را از دیگر اهداف مهم این عملیات برشمرد.
 و افزود: پس از پاکسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه کارون در عملیات ثامن الائمه(ع)، هنوز در جبهه جنوب سه منطقه در اشغال دشمن قرار داشت که عبارت بودند از غرب رودخانه کارون و شهر خرمشهر، منطقه بستان و سوسنگرد و منطقه غرب رودخانه کرخه. این مناطق از نظر وسعت، هدف، استعداد و گسترش نیروهای دشمن دارای موقعیت‌های متفاوتی بودند، بنابراین با توجه به توانایی و امکانات نیروهای خودی برای انجام عملیات، منطقه سوسنگرد و بستان برای عملیات انتخاب شد.
میرزایی اظهار داشت: عملیات در ساعت 00:30 بامداد هشتم آذر ماه سال 60  با عبور نیروهای پیاده یگان‌های سپاه از میادین مین و مواضع دشمن، در چند محور به طور هم زمان آغاز شد.
وی گفت: نیروهای عمل کننده در محور شمال عملیات، در همان ساعات اولیه درگیری موفق شدند مواضع نیروهای عراقی را در خطوط اول تصرف کرده و نیروهای احتیاط دشمن را در پشت خطوط پدافندی منهدم کنند.
مجری رزمایش طریق‌القدس نمایشگاه رزمی فرهنگی هفته دفاع مقدس استان مرکزی  خاطر نشان ساخت: میزان موفقیت اولیه یگان‌های سپاه در محور شمال به حدی بود که فرمانده تیپ زرهی ارتش نیز به گردان‌های زرهی و مکانیزه خود فرمان داد تا از معابر باز شده با چراغ روشن عبور کرده و ضمن انهدام دشمن و حمایت از نیروهای پیاده خودی به سوی هدف‌های خود در عمق منطقه پیشروی کنند.
وی افزود: به این ترتیب، در ساعت 6 بامداد روز اول عملیات، تیپ امام حسین(ع) به همراه یک گردان از تیپ 3 زرهی از لشکر 92 موفق شدند تنگه چزابه را تصرف و تامین کنند، در این محور تا ساعت 9 صبح روز اول، تمامی اهداف تعیین شده، تامین شد.
میرزایی اضافه کرد: در محور جنوبی عملیات، اوضاع به گونه‌ای دیگر بود، دشمن که فلش اصلی عملیات نیروهای ایرانی را از این محور می‌دانست، با بهره گیری از موانع متعدد و هوشیاری نیروهایش به سختی مقاومت کرده و مانع پیشروی قاطع نیروهای ایرانی شده بود.
وی با اشاره به اینکه نیروهای خودی به رغم شکستن برخی از خطوط اولیه و تصرف پل سابله، با روشن شدن هوا مجبور به عقب نشینی شدند، ادامه داد: با بروز شرایط سخت در محور جنوبی عملیات، تصمیم گرفته شد که نیروهای خودی در شمال با ورود به منطقه ابوچلاچ (منطقه کوچک محصور بین شاخه‌های رودخانه کرخه درغرب بستان) به سوی شرق و جنوب شرقی پیشروی کرده، بستان و منطقه سابله را تصرف و تأمین کند.
مجری رزمایش طریق‌القدس نمایشگاه رزمی فرهنگی هفته دفاع مقدس استان مرکزی   گفت: این مرحله از عملیات در روز دوم با ورود یگان‌های سپاه به منطقه ابوچلاچ تحقق یافت و شهر بستان پس از 420 روز اشغال آزاد شد.
‌انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول