اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

سالمندان با کوله‌باری انسان‌ساز بر دوش

خبرگزاری فارس: سالمند در غروب زندگی این جهان خویش، طلوع کرامت، انسانیت و عزت جاودانی را به تماشا نشسته است، او گوهری گرانبها در صدف زندگی و صندوقچه اسرار تاریخ است، بر همین اساس بر ماست که دیدگان اشکبار و دل امیدوارش را پاس داریم و دعای خیرش را که مایه برکت است، بدرقه راهمان سازیم.

سالمندان با کوله‌باری انسان‌ساز بر دوش
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سالمندی موهبتی الهی است و سالمند اگرچه خسته راه است، ولی تجربه پربهایش از بزرگ‌ترین گنجینه‌هاست، وی اگرچه نحیف و شکننده است ولی کوله‌باری انسان‌ساز بر دوش دارد، از نگاه نافذش، بصیرت می‌درخشد، دیده بیدارش به آنچه خداوند خواسته است، می‌نگرد و قلبش جز محبت و یاد خدا چیزی در خود ندارد.
سالمندى دوره کمال، پربارى و بلنداى زندگى هر انسانى است، جایى از زندگى که با انبوهى از تجربه مى‌توان به گذشته، امروز و به فردا نگاه کرد.
در اینجا می‌توان انسانى را دید که آرام و صبور و با گام‌هایى ملایم به دنیا و به موضوعات نگاه مى‌کند و در همین صبر و ملایمت است که نقش او و تفاوت‌هاى عمده‌اش با دیگر سنین آشکار مى‌شود، خردمندى و موشکافى که تجربه و علم به او آموخته است تا چگونه و چه هنگام رفتار کند و با مسایل برخورد کند.
سالمندان تنها قشرى از مردم هستند که شاید تا حالا کمتر حرفى از آنها به میان آمده و کمتر کسى بوده که به خاطر اطلاع از نیازهاى سالمندان به دنبال کتابى به این نام شود بر همین اساس شایسته است فرزندان و افراد خانواده، بنا بر سفارش قرآن کریم و پیشوایان دینی، سالمند را در جایگاه واقعی‌اش، یعنی «خانواده» نگهداری کنند. قدرشناسی از سالمندان، همان رفتار درست و محترمانه، و شناخت نیازهای روحی آنان است.
از ضروری‌ترین نیازهای سالمندان، محبت و توجه است، هر قدر آنها از نظر مادی بی‌نیاز باشند ولی نباید نیاز به محبت و توجه به ایشان را نادیده گرفت، قدرشناسی به‎صورت احترام یا سخن گفتن از روی مهر، مشاوره با آنان در امور مختلف زندگی، برطرف ساختن مشکلات ایشان و نیز در مواردی با مقدم داشتن آنان برخود بروز می‌کند.

* 1266 سالمند در چهارمحال و بختیاری زیر پوشش بهزیستی است
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: از این تعداد 360 سالمند در مراکز شبانه روزی، 496 سالمند در مراکز روزانه و 410 سالمند در خانه از خدمات سیار این سازمان برخوردار هستند. 
تهمینه اسماعیلیان تعداد مراکز توانبخشی غیر دولتی نگهداری از سالمندان این استان را 12 مرکز عنوان کرد و افزود: از این تعداد هفت مراکز سالمندان در شهرستان شهرکرد، سه مرکز در مراکز بروجن و یک مرکز سالمندان در شهرستان فارسان و یک مرکز سالمندان نیز در شهرستان کیار فعال است.
وی با بیان اینکه میزان یارانه پرداختی به مراکز نگهداری از سالمندان بر اساس درجه مرکز از یک ‌میلیون و 250 هزار تا یک میلیون و 500 هزار ریال متغییر است، گفت: یارانه پرداختی در مراکز خدمات سیار نیز 830 هزار ریال تعیین شده است که این میزان یارانه پرداختی در سال جاری در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
اسماعیلیان با اشاره به اقدامات و عملکرد بهزیستی در راستای بهبود وضعیت سالمندان گفت: ایجاد مراکز روزانه و شبانه در استان، گسترش مراکز روزانه آموزشی، برگزاری اردوهای تفریحی، آموزشی در داخل و خارج استان، شرکت سالمندان در همایش سراسری قرآن و کسب مقام‌های برتر کشور از مهم‌ترین این اقدامات است.
وی ادامه داد: بهرمندی سالمندان از خدمات توانبخشی سیار در مراکز توانبخشی جامع فعال در سطح استان، بهره‌مندی سالمندان از خدمات کلینیکی و مشاوره در مراکز، آموزش‌های تخصصی در راستای پیشگیری از بیماری‌ها و چگونگی بهره‌مندی از داروها و مصرف به هنگام آن از دیگر این اقدامات به شمار می‌رود.

* پرداخت 3 میلیون ریال سرانه سفر به بازنشستگان چهارمحال و بختیاری
سرپرست سازمان بازنشستگان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانى دوران‌هاى مختلف عمر را به پنج مرحله از تولد تا ۱۸ سالگى (دوران کودکى)، ۱۸ تا ۳۵ سالگى (دوران جوانى)، ۳۵ تا ۵۵ (دوران میانسالى)، ۵۵ تا ۶۵ سالگى (دوران مسنى) و ۶۵ سالگی به بالا (دوران پیرى) تقسیم کرده است. 
منوچهر صفرپور با اشاره به ارائه تسهیلات این سازمان به سالمندان تحت پوشش، گفت: سال گذشته بیش از 2 میلیون و 600 هزار ریال سرانه سفر به بازنشستگان این استان پرداخت شد که این میزان در سال جاری به بیش از 3 میلیون ریال افزایش یافته است.
وی از اعزام بیش از یک‌هزار و 917 بازنشسته این استان به سفرهای زیارتی و سیاحتی در سال گذشته خبر داد و گفت: سوریه، مشهد و کیش از اماکن زیارتی و سیاحتی به شمار می‌رود که هرساله بازنشستگان این استان با ثبت‌نام در کانون بازنشستگی این استان بدون هیچ‌گونه محدودیتی به این اماکن زیارتی و سیاحتی اعزام می‌شوند.
صفرپور رعایت حقوق و تکریم‌ سالمندان را یک اصل اساسی در اسلام دانست و بیان کرد: در این باره توجه ویژه به سنت‌ها و فرهنگ متعالی اسلام که مبتنی بر خطرات انسانی است ضروری بوده چراکه سالمندان در فرهنگ اسلام از جایگاه ویژه و والایی برخوردار هستند.

* سالمندان موهبت‌های الهی در خانواده هستند
سرپرست سازمان بازنشستگان چهارمحال و بختیاری  از سالمندان به عنوان موهبت‌های الهی و گنجینه تجربه در خانواده نام برد و افزود: نیازهای سالمندان شامل نیازهای عاطفی، معیشتی، تفریحی و زندگی اجتماعی است که باید افراد خانواده در تامین این نیازها برای سالمندان خویش کوشیده و در کنار آن از تجارب بسیار ارزشمند و مفید آنان برای زندگی خود استفاده بهینه کنند.
وی افزود: احتیاجات معیشتی سالمندان شامل خوراک، پوشاک، مسکن و بهداشت است که مطالعه کتاب، روزنامه، گشت و گذار در فضای سبز، معاشرت و گفت‌وگو با دوستان و تماشای فیلم و شرکت در برنامه‌های عبادی از مهم‌ترین تفریحات برای سالمندان به شمار می‌رود.
صفرپور شرکت در زندگی اجتماعی را از دیگر نیازهای سالمندان برشمرد و گفت: افسردگی، بیشتر در حیات سالمندانی وجود دارد که تنها زندگی می‌کنند و علاوه بر آن دچار ناراحتی جسمانی نیز هستند.
وی افزود: سالمندانی که با وجود سن بالا در فعالیت‌های اجتماعی حضور دارند و از روابط اجتماعی نسبتا خوبی برخوردار هستند به بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های روانی کمتری دچار می‌شوند.

* پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری سالمندان است
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به بیماری‌های شایع در سالمندان گفت: پوکی استخوان، تصلب شرائین، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری تنفسی، بیماری‌های مفاصل، اختلالات روانی، مشکلات دهان و دندان از بیماری‌های شایع دوران سالمندی است.
ناصر خسروی با بیان اینکه پوکی استخوان در دوران سالمندی خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: در دوران سالمندی و کهولت، درمان شکستگی و جوش‌ خوردن بین استخوان‌های شکسته به کندی صورت می‌گیرد، بنابراین پوکی استخوان در این سنین خطر شکستگی مفاصل را افزایش می‌دهد.
وی از تصلب شرائین به عنوان یکی از دیگر بیماری‌های شایع دوران سالمندی نام برد و افزود: با گذشت عمر، رسوب‌های ناشی از مصرف چربی، نمک و قند در عروق منجر به تصلب شرائین می‌شود که این بیماری در دوران سالمندی شیوع بیشتری دارد.
خسروی با اشاره به علل سکته مغزی در سالمندان، گفت: سکته مغزی بر اثر ایجاد موانع در مسیر عروق تغذیه کننده مغز ایجاد و فرد دچار سکته مغزی می‌شود.
وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر حافظه افراد مسن را به آهستگی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گفت: بیماران مبتلا به آلزایمر توانایی مراقبت از خود را از دست داده و برای زندگی کردن به خانواده به مراقبان بهداشتی حرفه‌ای وابسته می‌شوند.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ابراز داشت: بیماری آلزایمر نتیجه یک اختلال آرام و پیش رونده مغزی است که نشانه‌های آن در آغاز به اندازه‌ای نامحسوس است که خود بیمار و اطرافیان مدت‌ها متوجه هیچ امر غیرطبیعی‌ای نمی‌شوند و این بیماری در مرحله‌ای از پیشرفت حافظه جلوگیری کرده و در این زمان است که درک زمان و مکان، تکلم و قضاوت را نیز مختل کرده و به همراه این علائم فرد مبتلا دچار اختلالات حرکتی و پرخاشگری می‌شود.

* تغذیه سالم از آلزایمر پیشگیری می‌‎کند
خسروی تغذیه سالم را از راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر برشمرد و افزود: ورزش، کنترل وزن، خودداری از ایجاد و بروز هرگونه اختلال، خودداری از مصرف خودسرانه دارو و استفاده به موقع از داروهای مورد نیاز با تجویز پزشک معالج از راهکارهای پیشگیری از بیماری آلزایمر است.  
وی بر ضرورت مراجعه به‌هنگام سالمندان مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به پزشک معالج تاکید کرد و گفت: پرهیز از خستگی، رعایت الگوی تغذیه مناسب، خودداری از پرخوری و عدم مصرف سیگار از سوی پزشک معالج ازجمله توصیه‌هایی است که باید مورد توجه سالمندان مبتلا به بیماری قلبی قرار بگیرد.
خسروی با اشاره به توصیه‌های پزشکی به سالمندان مبتلا به بیماری دیابت بیان کرد: خودداری از مصرف قند و شیرینی به منظور پیشگیری از اضافه‌وزن، پیاده‌روی، مراقبت مستمر از پاها و مراجعه به‌موقع به پزشک معالج از جمله این توصیه‌های پزشکی است.
 
* سالمندان ورزشکار در چهارمحال و بختیاری بیمه می‌شوند
معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: تمام سالمندان این استان که در کلاس‌های آموزشی ورزشی شرکت می‌کنند از کارت بیمه ورزشی برخوردار هستند.
عبدالرحمان قاسمی از ورزش به عنوان یکی از روش‌های مهم کند کردن آهنگ سالمندی نام برد و اظهار داشت: ورزش در دوران سالمندی یکی از مولفه‌های مهم ایجاد سازگاری در افراد مسن، افزایش دوران تحرک و کارایی است.
وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های بدنی برای سالمندان باید با برنامه‌ریزی صورت‌ گیرد، گفت: هرگونه ورزش برای سالمندان مناسب نیست، به همین دلیل ورزش‌های خاصی برای این قشر از جامعه پیش‌بینی شده است.
قاسمی اضافه کرد: فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی و انجام ورزش‌های آبی از جمله شنا را می‌توان در سنین بالا و بدون نگرانی از آسیب دیدگی انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: انجام حرکات ورزشی برای مبتلایان به بیماری قلبی عروقی باید با نظر پزشک معالج انجام شود تا مشکلی برای این قشر به ‌وجود نیاید.
قاسمی با اشاره به اقدامات این اداره‌کل در راستای رسیدگی به سالمندان گفت: برگزاری کلاس‌های ورزش صبحگاهی در اکثر مناطق این استان، برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی و اجرای ورزش‌های توپی برای سالمندان و پیشکسوتان ورزشی، اعزام سالمند به مسابقات کشوری از جمله این اقدامات است.

* سالمندان بیشتر آب بنوشند
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیش از 700 میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که تا سال 2020 به بیش از یک میلیارد نفر خواهد رسید.
بهمن فروزنده افزود: در ایران جمعیت سالمندان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 75 بیش از 6.6 درصد بوده که این تعداد در سال 85 به بیش از 7.3 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 1429 تعداد سالمندان ایران به 24.9 درصد افزایش یابد، گفت: بر همین اساس در سال‌های آینده افزایش جمعیت سالمندی یکی از چالش‌های مهم سیستم بهداشت و درمان خواهد بود.
فروزنده از آب به عنوان یکی از کلیدی‌ترین نیازهای تغذیه‌ای سالمندان نام برد و خاطرنشان کرد: در دوران سالمندی به دلیل کاهش حجم کل آب، کاهش توانایی، تغلیظ ادرار توسط کلیه‌ها و کاهش احساس تشنگی حتی در مواجهه با کم‌آبی بدن، افزایش احتمال کم‌آبی در بدن سالمندان شایع‌تر است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از دست دادن آب بدن در سنین سالمندی به ‌ویژه سالمندانی که به تشنگی خود اهمیت ندهند یا نوشیدن آب به عللی برایشان مشکل باشد، خطرناک است.
وی بر ضرورت نوشیدن روزانه چند لیوان آب در راستای حفظ سلامتی سالمندان تاکید کرد و افزود: نوشیدن روزانه چند لیوان آب به منظور حفظ سلامتی سالمندان ضروری و لازم است.

* سالمندانی که چربی خون بالا دارند سبزیجات مصرف کنند  
فروزنده بیان داشت: مصرف سبزیجات از جمله اسفناج ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و اثر کاهنده بر روی چربی‌های بدن دارد بنابراین مصرف سبزیجات به‌ویژه در سالمندانی که چربی خون بالا دارند ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ویتامین ای و سی، مصرف میوه‌جات و نان‌های سبوس‌دار، مصرف لبنیاتی نظیر شیر و ماست، محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها، مصرف پروتئین به اندازه کافی، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت نیم ساعت در زمستان و 15 دقیقه در تابستان به منظور جذب ویتامین دی برای سالمندان ضروری است.
فروزنده با بیان اینکه با آغاز دوره سالمندی حس بینانی، چشایی، بویایی و لامسه کاهش می‌یابد، بیان کرد: بدون تردید کاهش حس چشایی و بویایی در دوره سالمندی شایع‌تر از دیگر حواس است.
وی کاهش شنوایی، بینایی و توانایی در سالمندان را از دیگر مشکلات این قشر از جامعه دانست و افزود: کاهش حس شنوایی، بینایی و توانایی در سالمندان منجر به کاهش اشتها و توانایی تشخیص و دریافت غذا می‌شود.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: رعایت اصول تغذیه صحیح در سنین میان‌سالی و سالمندی سبب می‌شود فرد سال‌های عمر خود را با نشاط بیشتری طی کند و کمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون فشار خون بالا، چربی‌خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه عادت غذایی مطلوب و تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری‌های دوره سالمندی موثر است، گفت: بدون تردید سالمندانی که اصول تغذیه صحیح را رعایت می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این مهم منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان می‌شوند.
==============
گزارش از محبوبه رفیعی
==============
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول