اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد:

تأثیر سهل‌انگاری مسئولان بهداشتی در بی کفایتی سیر سلولی

خبرگزاری فارس: مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر با بی کفایتی سیری سلولی در بین مردم کشور و از جمله اصفهان روبه‌رو هستیم که سهل‌انگاری مسئولان بهداشتی در این امر بی‌تأثیر نبوده که عمدی نیست.

تأثیر سهل‌انگاری مسئولان بهداشتی در بی کفایتی سیر سلولی
محمد حسن انتظاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه بی کفایتی سیر سلولی در مردم ایران نشان از نبود امنیت غذایی در کشور است، اظهار داشت: نمی‌توان منکر اضافه شدن مواد نگهدارنده به مواد غذایی صنعتی و آبیاری برخی از محصولات کشاورزی با آب فاضلاب در کشور شد که نتیجه آن پایین آمدن کیفیت مواد غذایی در کشور و به دنبال آن بی کفایتی سیر سلولی است.  
وی با اشاره به  تغییر شکل دادن مواد غذایی جامعه ایرانی بیان داشت: مردم به دلیل کیفیت پایین مواد غذایی در حالی به مصرف بالا غذا روی ‌می‌آورند که به دلیل نرسیدن  کالری و ویتامین‌های A و D کافی به بدن، به سیری سلولی دست نمی‌یابیم.
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در صورتی که محصولات غذایی به طور طبیعی مصرف شود به راحتی می‌توان به سیری سلولی دست یافت اما به دنبال جدا کردن پوسته گندم و برنج در حدود 90درصد از آهن، کلسیم، روی، ویتامین B1 و پتاسیم از این محصولات خارج می‌شود.
وی با اشاره به اینکه  قبل از یارانه شدن نان‌ها، بیشتر خانواده‌ها در حالی بیش از حد نیاز اقدام به خرید نان‌های خمیری می‌کردند که به دنبال نگهداری این نان‌ها در کیسه‌های نایلونی، نان‌ها کپک زده و آلفا توکسین تولید می‌کردند، افزود: با فروختن این نان‌ها به گاوداری و مصرف آن توسط این دسته از حیوانات، آلفا توکسین وارد شیر و با خوردن شیر داخل  بدن فرد می‌شد که سرطان کبد را در افراد ایجاد می‌کند.
 
* سبوس‌گیری غلات در ایران، فشار خون را بالا برده است
انتظاری با بیان اینکه سبوس‌گیری ‌غلات تنها به منظور سفید شدن و زیبایی ظاهر نان و برنج انجام می‌شود، افزود: سبوس‌گیری غلات سبب شده که سدیم پنج تا شش برابر افزایش و پتاسیم 100درصد کاهش یابد که این کاهش، آمار فشارخون بالا را افزایش داده است.
وی گفت: افرادی که به دنبال کاهش 100درصدی پتاسیم به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند به دنبال این افزایش، نارسایی قلبی، کلیوی و چشم در آنها دیده می‌شود.
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: کمبود روی در غلات یکی دیگر از عوارض سبوس‌گیری غلات در ایران محسوب می‌شود که این مسئله نقش مستقیمی در کوتاهی قد نسل جوان گذاشته که امروزه به معضل کشور تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: به طور قطع 50درصد از بروز بیماری‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم به نوع غذای مصرف بیماران برمی‌گردد.
انتهای پیام/م20  
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول