اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از عزاداری گسترده مردم در سالروز شهادت امام صادق(ع)؛

قم در سوگ صادق آل محمد(ص)

خبرگزاری فارس: شهر مقدس قم در سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری یکپارچه غرق در ماتم و عزاداری شده است.

قم در سوگ صادق آل محمد(ص)
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرارسیدن 25 شوال سالروز شهادت امام صادق(ع)، مردم شهر مقدس قم از صبح امروز رخت سیاه بر تن کرده و با شرکت در قالب دسته‌های عزاداری به سوگواری در غم جانکاه امام صادق(ع) می‌پردازند.
دسته‌های عزاداری نیز از آغازین ساعات صبح امروز از مساجد تکایا، حسینیه‌های شهر مقدس قم رهسپار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت شده‌اند تا شهادت این امام همام را به بانوی کرامت تسلیت بگویند.
 
* نصب پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه
شهر قم از روزهای گذشته به مناسبت فرارسیدن 25 شوال سیاهپوش شده‌ است و امروز نیز بازار قم و تمام کسبه این شهر نیز با نصب پارچه‌های سیاه بر سر درب مغازه‌های خود کسب و کار را تعطیل کرده‌اند.
با تلاش شهرداری و دیگر نهادهای فرهنگی شهر قم پرچم‌های سیاه در نقاط مختلف شهر به اهتزاز درآمده ‌و ورودی‌های شهر قم نیز سیاه‌پوش شده است.
 
* برگزاری برنامه ویژه عزاداری در حرم حضرت معصومه
با توجه به حضور خیل عظیم زائران و همچنین دسته‌های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) دیشب و امروز مراسم‌های ویژه سوگواری در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت برگزار شده و این مراسم‌ها تا امشب ادامه خواهد یافت.
همچنین هماهنگی لازم نیز برای حضور دسته‌های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) به عمل آمده است و دسته‌های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در حرم مطهر حضور یافته و به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.
از برخی شهرهای اطراف نیز دسته‌های عزاداری رهسپار قم شده‌اند تا در مراسم‌های ویژه سالروز شهادت امام صادق(ع) در قم بهره‌مند شوند.
 
* حضور خیل عظیم زائران در جمکران
با توجه به اینکه خیل عظیمی از زائران به قم سفر کرده و پس از زیارت بارگاه کریمه اهل بیت رهسپار مسجد مقدس جمکران می‌شوند، مسئولان مسجد مقدس جمکران تدارک ویژه‌ای برای این ایام دیده و مراسم‌های عزاداری و مرثیه سرایی در صحن این مسجد در حال برگزاری است.
بسیاری از کاروان‌های زیارتی نیز دراین ایام با حضور در مسجد مقدس جمکران ضمن تجدید بیعت با امام عصر(ع)، در مراسم‌های سوگواری و عزاداری شرکت می‌کنند.
 
* مراسمی با شکوه با حضور مراجع تقلید
امروز طبق سنتی دیرین دو تن از مراجع تقلید با پای پیاده رهسپار حرم حضرت معصومه(س) شدند تا شهادت ششمین امام شیعیان را به فاطمه معصومه(س) تسلیت بگویند.
آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله صافی‌گلپایگانی پیش از ظهر امروز در حرکتی هماهنگ از دفاتر خود در قالب دسته‌های عزاداری باشکوه و بزرگی رهسپار حرم مطهر شدند.
این سنت دیرین در مناسبت‌های مذهبی دیگر از جمله سالروز شهادت حضرت زهرا(س) نیز اجرا می‌شود و این برنامه مورد استقبال باشکوه مردم قم و برخی شهرهای دیگر قرار می‌گیرد.
 
* برگزاری مراسم سوگواری در بیوت مراجع تقلید
بیوت مراجع تقلید نیز امروز میزبان خیل عظیمی از زائران و عزاداران امام صادق(ع) بود و مراسم‌های عزاداری و سوگواری با حضور خیل عظیم زائران در بیوت حضرات آیات صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، وحید‌خراسانی و علوی‌گرگانی برگزار شد.
 
*پذیرایی از مردم و زائران
برخی از مردم خیر نیز در سالروز شهادت صادق آل محمد(ص) با برپایی ایستگاه‌های صلواتی اقدام به پذیرایی از زائران و دسته‌های عزاداری می‌کنند و در مساجد و حسینه‌ها نیز محافل مذهبی برپا شده است.
 
* قم آشیانه آل محمد(ص)
آشیانه آل محمد امروز غرق در ماتم و عزاست و همه مردم این شهر به نوعی در تلاش هستند تا به امام ششم ارادت خود را ابراز کنند و مراسم‌های مذهبی تا پاسی از امشب در نقاط مختلف این شهر ادامه خواهد یافت.
برخی از دسته‌های عزاداری نیز شب هنگام حرکت عزاداری خود را آغاز می‌کنند تا در شام شهادت امام صادق(ع) به عزاداری و سوگواری بپردازند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول