اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اروندکنار:

عصر امام صادق عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه اروندکنار گفت: عصر امام صادق(ع) عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها بود.

عصر امام صادق عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها بود
حجت‌الاسلام سیدمجید شرفی امروز به مناسبت سالگرد شهادت رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: حضرت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب جعفری شیعه در روز 17 ربیع الاول سال 83هجری چشم به جهان گشود.
وی افزود: پدرش امام محمد باقر(ع) و مادرش "ام فروه " دختر قاسم بن محمدبن ابی‌بکر است.
امام جمعه اروندکنار تصریح کرد: حضرت صادق تا سن 12سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و مسلماً تربیت اولیه او زیر نظر آن بزرگوار صورت گرفت و امام از خرمن دانش جدش خوشه‌چینی کرد.
وی با اشاره به اینکه عصر امام صادق(ع) یکی از طوفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی گروه‌های مختلف، به‌ویژه از طرف خون‌خواهان امام حسین(ع) رخ می‌داد که انقلاب "ابوسلمه " در کوفه و "ابومسلم " در خراسان و ایران از مهمترین آنها بوده است.
شرفی اضافه کرد: همین انقلاب سرانجام حکومت شوم بنی‌امیه را برانداخت و مردم را از یوغ ستم و بیدادشان رها ساخت.
وی با بیان اینکه سرانجام بنی‌عباس با تردستی و توطئه، به ناحق از انقلاب بهره گرفته و حکومت و خلافت را تصاحب کردند، گفت: دوره انتقال حکومت هزار ماهه بنی‌امیه به بنی‌عباس طوفانی‌ترین و پرهرج و مرج‌ترین دورانی بود که زندگی امام صادق(ع) را فراگرفته بود.
امام جمعه اروندکنار خاطرنشان کرد: از دیگر سو عصر آن حضرت، عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از برخورد ملت‌های اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج، به وجود آمده و در مسلمانان نیز شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود.
وی اضافه کرد: عصری که کوچک‌ترین کم‌کاری یا عدم‌بیداری و تحرک پاسدار راستین اسلام، سبب نابودی دین و پوسیدگی تعلیمات حیات‌بخش اسلام، هم از درون و هم از بیرون می‌شد.
شرفی ادامه داد: پیشوای ششم درگیر و دار چنین بحرانی است از یک سو به فکر نجات افکار توده مسلمان از الحاد و بی‌دینی و کفر و نیز مانع انحراف اصول و معارف اسلامی از مسیر راستین باشد و از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین به وسیله خلفای وقت جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه با امام قصد داشت با ارائه نقشه‌ای دقیق و ماهرانه، شیعه را از اضمحلال و نابودی برهاند تصریح کرد: شیعه‌ای که در خفقان و شکنجه حکومت پیشین، آخرین رمق‌ها را می‌گذراند و آخرین نفرات خویش را قربانی می‌داد و رجال و مردان با ارزش شیعه یا مخفی بودند و یا در زرق و برق حکومت غاصب ستمگر ذوب شده بودند و جرأت ابراز شخصیت نداشتند را از ظلم و جور دشمنان رهانید.
امام جمعه اروندکنار عنوان کرد: حضرت صادق(ع) مانند پدران بزرگوار خود در کلیه صفات نیکو و سجایای اخلاقی سرآمد روزگار بود.
وی با اشاره به اینکه آن بزرگوار دارای قلبی روشن به نور الهی و در احسان و انفاق به نیازمندان مانند اجداد خود بود، بیان کرد: امام جعفر صادق(ع) دارای حکمت و علم وسیع و نفوذ کلام و قدرت بیان بود و با کمال تواضع و در عین حال با نهایت مناعت طبع، کارهای خود را شخصاً انجام می‌داد.
شرفی افزود: آن بزرگوار در برابر آفتاب سوزان حجاز بیل به دست گرفته در مزرعه خود کشاورزی می‌کرد و می‌فرمود: اگر در این حال پروردگار خود را ملاقات کنم خوشوقت خواهم بود زیرا به کد یمین و عرق جبین آذوقه و معیشت خود و خانواده‌ام را تأمین می‌کنم.
به گفته وی سرانجام آن حضرت بر اثر توطئه‌های منصور عباسی در سال 148هجری مسموم و در قبرستان بقیع در مدینه مدفون شد.
امام جمعه اروندکنار با اشاره به اینکه عمر شریف امام جعفر صادق(ع) در این هنگام 65سال بود، گفت: امیدواریم همه مسلمانان به‌ویژه جوانان این مرز و بوم دنباله‌رو راه ائمه و معصومین مکتب حق باشند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول