اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد:

تجهیز 40 درصد از اراضی هرمزگان به سیستم‌های آبیاری نوین

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از تجهیز 40 درصد از اراضی این استان به سیستم‌های آبیاری تحت فشار خبر داد.

تجهیز 40 درصد از اراضی هرمزگان به سیستم‌های آبیاری نوین
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی باقر‌زاده ‌در نشستی در رابطه با اجرای آبیاری تحت فشار در استان هرمزگان با بیان اینکه اجرای این طرح‌ از سال 72 در استان آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون 56 هزار و 600 هکتار از زمین‌های باغی و زراعی هرمزگان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده بودند که با بهره‌برداری از چند طرح پایان یافته در هفته دولت امسال، این سطح به بیش از 58 هزار هکتار یعنی حدود 40 درصد از کل اراضی افزایش یافته است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز 21 هزار و 238 هکتار از زمین‌های باغی و زراعی هرمزگان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، هزینه اجرای این طرح را 56 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال این زمین‌ها به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند.
به گفته باقرزاده در سال 88، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سیستم مجهز شد که استان از نظر سطح اجرایی در بین استان‌های دیگر مقام دوم را کسب کرد.
وی ابراز کرد: اجرای 12 هزار و 511 هکتار آبیاری تحت فشار سبب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 96.4 میلیون مترمکعب و افزایش راندمان آبیاری به میزان 3.83 درصد شده است که با احتساب هزینه استحصال هر متر‌مکعب آب به میزان 250 ریال، مبلغ صرفه‌جویی شده رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد.
باقرزاده اظهار کرد: در سال 89، 13 هزار و 21 هکتار از اراضی استان با اعتباری معادل 183 میلیارد ریال به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شدند که اجرای این میزان هکتار آبیاری تحت فشار سبب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 74.5 میلیون متر‌مکعب و افزایش راندمان به میزان 2.98 درصد شده است.
وی اضافه کرد: در پایان سال 89 راندمان آبیاری در اراضی استان به 54.6 درصد رسید که این امر سبب شد استان از نظر سطح اجرایی آبیاری تحت فشار رتبه دوم را در کشور کسب کند.
این مسئول ادامه داد: از آنجا که در سال‌های اخیر توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار به عنوان اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته، اجرای 21 هزار هکتار در مزارع و باغات استان به عنوان یکی از اهداف سال 90 است که در صورت اجرایی شدن این سطح، 89 میلیون متر‌مکعب آب صرفه‌جویی و راندمان آب به 58.5 درصد خواهد رسید که نسبت به سال قبل 44.4 درصد افزایش خواهد داشت و هزینه صرفه‌جویی شده به دنبال اجرای این سیستم نیز قبال توجه خواهد بود.
این مسئول با اشاره به خشکسالی یک دهه اخیر در این استان اظهار کرد: برای جلوگیری از خسارت، کشاورزان راهی جز استفاده از روش‌های نوین آبیاری ندارند و دولت نیز در این زمینه با پرداخت تسهیلات بلاعوض و ارزان از بهره‌برداران حمایت می‌کند.
وی در ادامه، از جمله مزیت‌های آبیاری نوین در باغ‌ها و مزارع، به افزایش راندمان آبیاری، تولید محصول در واحد سطح، استفاد بهینه آب، کاهش نیروی کارگری و همچنین کاهش مصرف کود اشاره کرد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول