اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی دو سال محقق شد؛

رشد 55 درصدی زیربنای کتابخانه‌های یزد

خبرگزاری فارس: مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی یزد از افزایش 55 درصدی زیربنای کتابخانه‌های عمومی یزد طی دو سال گذشته خبر داد.

رشد 55 درصدی زیربنای کتابخانه‌های یزد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سیدمحمدحسن علایی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد اظهار داشت: کتابخانه‌ها به لحاظ گستردگی در همه بخش‌های جغرافیایی استان اعم از شهری و روستایی، نقش بسزایی در توسعه و تحقق عدالت فرهنگی دارند.
وی افزود: در این راستا واحد فناوری اطلاعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، طرح ایجاد شبکه جامع اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی استان را پایه‌گذاری کرده و هم‌اکنون در دست اجرا دارد.
علایی با اشاره به ایجاد شبکه اینترانت بین کتابخانه‌های استان به عنوان بستر ارتباطی و اطلاعاتی کتابخانه‌ها بیان کرد: توجیه این طرح در جلسات انجمن کتابخانه‌های ا ستان با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان‌ها مبنی بر ضرورت اجرای طرح و تامین اعتبار آن مطرح شد و به دنبال آن 55 کتابخانه استان در مرحله نخست و تقریبا همه کتابخانه‌های استان یزد در مرحله بعدی به شبکه اینترانت متصل شدند.
وی خاطرنشان کرد: نخستین شبکه اینترانت کشور برای نخستین بار در کشور در یزد راه‌اندازی شد و هم‌اکنون کتابخانه‌های این استان از طریق این شبکه با یکدیگر ارتباط دارند.
علایی یادآور شد: در این مدت تعداد کتابخانه‌ها نیز از 74 کتابخانه به 122 کتابخانه رسید که در این زمینه از رشد 64 درصدی برخوردار شدیم.
وی افزود: با افزایش تعداد کتابخانه‌‌های استان یزد، زیربنای کتابخانه‌های این استان با رشد 55 درصدی روبرو شد.
علایی یادآور شد: در حال حاضر 92 هزار نفر در استان یزد عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این رقم در مقایسه با دو سال گذشته از رشد 124 درصدی برخوردار بوده است.
وی عنوان کرد: از شهریور 88 تاکنون بیش از 3میلیون و 526 هزار نفر به کتابخانه‌های عمومی استان یزد مراجعه کرده‌اند و 3میلیون و 111 هزار نفر از آنها نیز از کتابخانه‌ها، کتاب امانت گرفته‌اند.
علایی با اشاره به سرانه فضای کتابخانه‌های یزد عنوان کرد: به ازای هر 9 هزار و 16 یزدی یک کتابخانه و به ازای هر یزدی پنج متر فضای کتابخانه‌ای داریم.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف در طول دو سال گذشته، از طرح «کتاب من» به عنوان یکی از طرح‌های موفق یاد کرد و افزود: در این طرح کتاب‌های مورد علاقه شهروندان که در کتابخانه‌ها موجود نیست، از طریق سامانه به صورت آن‌لاین درخواست شده و پس از طی مراحلی خریداری می‌شود و در اختیار عضو قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر کتابخانه‌های استان یزد با اجرای این طرح پاسخگوی نیاز مراجعان خود هستند.
علایی از صدور کارت پژوهش برای اعضای خاص کتابخانه‌ها، اجرای سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری، طرح هاتف کتاب و ... را نیز از دیگر طرح‌های موفق اجرا شده در طول زمان یاد شده اعلام کرد.
در این مراسم از تلاش‌های سید محمدحسن علایی تقدیر و محمدحسین پارسائیان به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد معرفی شد.
علایی از این پس به عنوان مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های کشور فعالیت خواهد کرد.
پارساییان نیز پیش از این به عنوان رئیس سازمان جوانان استان یزد مشغول فعالیت بوده است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول