اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اول شورای اصناف کشور خبر داد:

ایجاد بانک اصناف در کشور

خبرگزاری فارس: نایب رئیس اول شورای اصناف کشور از ایجاد نخستین بانک اصناف پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: به‌زودی بانک اصناف در کشور شکل می‌گیرد.

ایجاد بانک اصناف در کشور
جلال‌الدین محمدشکریه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره وضعیت زیرپوشش قرار گرفتن صنوف در تامین اجتماعی، اظهار داشت: قرار بود در این زمینه بسته حمایتی اعلام شود و ما منتظر هستیم.
وی ادامه داد: نخستین مسئله بحث رانندگان کرایه خودرو است که قرار بود این رانندگان زیرپوشش بیمه 10 درصدی قرار بگیرند و حدود یک میلیون واحد صنفی کم درآمد که هنوز بخشنامه آن نیامده و باید مشخص شود اینکه منظور از واحد صنفی کم درآمد چیست و چه شاخص‌هایی دارد هنوز این شاخص‌ها به دست ما نرسیده و نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، اما در مصوبه هیئت وزیران با هماهنگی کارگروه رسیدگی به مشکلات اصناف، این امر دیده شده است و منتظر آن هستیم.
 
* ایجاد بانک اصناف در کشور
وی بحث آموزش را یکی از مسائل بسیار بزرگ اصناف کشور دانست و تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری اصناف به عنوان یک شرکت ملی که بتواند تنظیم بازار که در آینده نزدیک به اصناف واگذار می‌شود، را مدیریت، مهندسی و اداره  کند، شرکت بیمه اصناف و بانک اصناف است که ضرورت ایجاد آن احساس می‌شود.
رئیس اصناف رشت افزود: وقتی بانک اصناف تاسیس شود باید در کنار آن شرکت بیمه نیز وجود داشته باشد و امیدواریم به‌زودی مصوبه نهایی هیئت عالی نظارت را برای پذیره‌نویسی بگیریم.
این مسئول با بیان اینکه ثبت نام بانک اصناف انجام شده، بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد و شکل‌گیری بانک اصناف کشور به عنوان یک منبع اقتصادی بزرگ که سرمایه آن از اصناف است و می‌تواند اصناف را پشتیبانی کند باشیم و این امر در دستور کار قرار دارد.
نایب رئیس اول شورای اصناف کشور ایجاد بانک اصناف را ضرورت خواند و عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به روند رو به رشدی که در واگذاری امور به اصناف وجود دارد ایجاد یک بنگاه مالی مقتدر که بتواند اصناف را در بخش‌های تولید، توزیع خدمات و خدمات فنی پشتیبانی کند احساس می‌شود.
وی اضافه کرد: در این راستا نیازمند بانکی هستیم که بیش از پیش وجود آن احساس می‌شود و دستور لازم را رئیس جمهور در اول تیر ماه امسال در روز اصناف داد و هماهنگی‌های لازم با رئیس کل بانک مرکزی به عمل آمد و حتی شرایط بسیار سهل و آسان را برای اصناف و ایجاد بانک نسبت به دیگر بانک‌های خصوصی در دستور کار رئیس جمهور قرار دادند و در آینده شاهد ایجاد این بانک هستیم.

* فعالیت 3 میلیون واحد صنفی در کشور 
محمدشکریه با بیان اینکه در سطح کشور 3 میلیون واحد صنفی با 3.2 درصد اشتغال وجود دارد، ابراز داشت: در گیلان حدود 100 هزار واحد صنفی با پروانه و بدون پروانه وجود دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه 300 هزار نفر در واحدهای صنفی گیلان فعال هستند، خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌های این افراد را سه نفر در نظر بگیریم حدود 850 هزار نفر خانوار زیر چتر اصناف و کارگران شاغل هستند.
وی نقش اصناف در اشتغالزایی را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: ما در بزرگ‌ترین کانون کارفرمایی کشور و در بخش خصوصی و ایجاد اشتغال هستیم و جایگاهی داریم که در ایجاد شغل به هیچ عنوان هزینه سربار برای دولت ایجاد نمی‌کنیم. 
این مسئول ادامه داد: به طور مثال در برنامه پنج ساله چهارم دولت باید 412 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کرد تا 4 میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شود که به عبارتی 92 میلیون تومان به هر شغل برای دولت هزینه برمی‌داشت در صورتی که اصناف از زمان ایجاد و شکل‌گیری و پایان کار هیچ‌گونه هزینه سربار برای دولت ندارد و اشتغال آن جاری است و اعتقاد دارم اصناف در مجموعه سیستم اقتصادی و کارفرمایی می‌تواند به دولت کمک کند.

* اجرای طرح استاد شاگردی در رشت
محمدشکریه با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان فنی وحرفه‌ای با شورای اصناف کشور به تفاهم رسیده‌اند، اضافه کرد: برای این امر طرح رابطه استاد و شاگردی که در شهر رشت آن را تمرین کردیم، اجرا شد و 500 نفر در قالب این طرح جذب آن شدند.
وی متذکر شد: از 15 سال گذشته به دنبال این امر بودیم که سرانجام نهایی شده و افراد واجد شرایط اگر علاقه‌مند باشند می‌توانند با هماهنگی شورای اصناف و سازمان فنی وحرفه‌ای کشور و وزارت بازرگانی در قالب تفاهمنامه‌ای که پیش‌نویس آن گرفته شده و در رشت آن را تمرین و اجرا می‌کنیم شرکت کنند.
رئیس اصناف رشت اجرای طرح استاد و شاگردی را نشان دهنده قدرت اشتغال اصناف دانست که هزینه سربار را از دولت کم می‌کند و دولت می‌تواند آن هزینه‌ها را در بخش‌های عمرانی خرج کند.
 
* حضور بازرسان غیر محسوس اصناف در نمایشگاه‌های پاییزه
وی درباره حضور اصناف بر نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا  ادامه داد: اصناف برگزار کننده نمایشگاه عرضه مستقیم کالا هستند و آن را در اختیار مجری قرار می‌دهیم تا اجرایی کند.
محمدشکریه استقبال مردم در روز افتتاح نمایشگاه را خوب نامید و تصریح کرد: قیمت کالا در نمایشگاه بسیار مناسب است و در رابطه با قیمت‌گذاری بسیار سخت‌گیری کردیم که در واقع قیمت‌ها نمایشگاهی باشد و اعتقاد داریم کالا باید با 10 تا 12 درصد زیر قیمت بازار به فروش برسد.
این مسئول افزود: از آنجا که در ادوار گذشته بحث بازرسی و قیمت‌گذاری‌ها در نمایشگاه را بسیار سخت اجرا می‌کردند، در حال حاضر واحدهای شرکت کننده با آگاهی از این امر باید خود را با قیمت‌هایی که ما اعلام می‌کنیم هماهنگ کنند.
رئیس اصناف رشت متذکر شد: هر غرفه‌ای که در نمایشگاه برای او صرف نمی‌کند می‌تواند نمایشگاه را ترک کند و بلافاصله غرفه‌های جایگزین به اندازه کافی در نمایشگاه حضور می‌یابند تا نمایشگاه خالی نباشد.
وی فروش فوق‌العاده در بازار همزمان با برپایی نمایشگاه پاییزه را از دیگر برنامه‌های اصناف عنوان کرد و گفت: دیدگاه ما این است به طرفی برویم که فروش‌های فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه شود.
محمدشکریه درباره نظارت اصناف بر قیمت کالا در نمایشگاه اذعان داشت: در این دوره 26 نفر از بازرسان در نمایشگاه رشت به صورت محسوس و غیرمحسوس حضور دارند. 
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول