اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده انجمن صنایع لبنی ایران:

سه چهارم ایرانیها شیر مصرف نمی‌کنند

خبرگزاری فارس: نماینده انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه تنها یک چهارم از جمعیت کشور ما شیر مصرف می‌کنند، گفت: عوارض ناشی از استفاده نکردن شیر بر اقتصاد کلان ما نیز سایه انداخته است.

سه چهارم ایرانیها شیر مصرف نمی‌کنند
 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد چمنی بعدازظهر امروز در نشست خبری همایش لبنیات ایران در سالن اجتماعات خانه صنعت و معدن مازندران اظهار داشت: صنعت شیر از بزرگ‌ترین صنایع کشور است که مانند خود شیر جایگزین ندارد.
وی با بیان اینکه بیش از سه میلیون فرصت شغلی به صورت مستقیم در صنعت شیر درگیر است، خاطرنشان کرد: ارزش ذاتی همین فرصت‌های شغلی 75 میلیارد دلار است.
نماینده انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: گردش مالی صنعت شیر در کشور حدود 15 درصد ارزش صادرات نفت در یک سال است.
وی با بیان اینکه تنها یک چهارم از جمعیت کشور ما شیر مصرف می‌کنند، گفت: عوارض ناشی از استفاده نکردن شیر بر اقتصاد کلان ما سایه انداخته است.
چمنی با اشاره به اینکه پوکی استخوان و بیماری‌های لثه و دندان از بیماری‌های شایع ناشی از مصرف نکردن شیر است، ادامه داد:  هر ایرانی به طور متوسط دو دندان پوسیده دارد.
نماینده انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه ظرف چهار دهه آینده جمعیت سالمند کشور از 5.5 میلیون نفر به 25 میلیون نفر افزایش خواهد یافت، بیان کرد: 80 درصد از بیماری‌های دوره سالمندی بیماری‌های حرکتی است که رابطه مستقیم با مصرف نکردن شیر دارد.
وی افزود: در یک بررسی مشخص شد که 26 صدم مطلب کتاب‌های دوران مدرسه به موضوع شیر اختصاص دارد.
چمنی با اشاره به اینکه کشور ما چهار برابر میانگین استاندارد نوشابه مصرف می‌کند، تصریح کرد: عوارض ناشی از کمبود مصرف شیر جامعه را تهدید می‌کند.
وی یادآور شد: دانش مسئولان و جامعه درباره جایگاه شیر کم است.
چمنی با اشاره به فعالیت 850 واحد تولیدی شناسنامه‌دار شیر و لبنیات در کشور خاطرنشان کرد: در حدود پنج سال اخیر قانون تثبیت قیمت‌ها به این صنعت لطمه زده است.
وی با بیان اینکه این موضوع باعث شده این صنعت از سودآوری خارج شود، گفت: بیش از 95 درصد سرمایه‌گذاری در این صنعت مربوط به بخش خصوصی است.
چمنی اظهار داشت: حاشیه سود صنعت شیر کشور طی 10 سال گذشته از 12 درصد به کمتر از چهار درصد کاهش یافته است.
وی افزود: دولت صرفا می‌تواند با سیاست‌گذاری‌ها به توسعه این صنعت کمک کند.
چمنی خاطرنشان کرد: حاکمیت حق دارد با فرد سودجو هرگونه برخوردی داشته باشد اما ما فقط خواهان حاشیه سود منطقی هستیم.
وی با بیان اینکه همکاران ما در سال فقط سه روز تعطیل هستند، گفت: چراکه شیر هر روز تولید می‌شود و باید فرآوری شود تا فاسد و غیرقابل مصرف نشود.
نماینده انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اینکه دامداران با زیان شیر تولید می کنند، اظهار داشت: اگر قرار است این صنعت را توسعه دهیم باید سود منطقی و معقول برای آن به رسمت شناخته و حفاظت کنیم.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی با امنیت سیاسی گره خورده است، یادآور شد: باید اجازه دهیم صنعت شیر نفس بکشد.
چمنی با اشاره به اینکه دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم خود را یک شبه اجرا کرد، بیان داشت: اما این قانون برای صنایع همزمان با قانون تثبیت قیمت‌ها اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه به شیر باید به عنوان موضوع ملی نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: دولت باید برای تولید، فرآوری و مصرف شیر برنامه‌ریزی کند.
چمنی گفت: با شیر هم مانند سوخت برخورد کرده و یارانه‌اش را حذف کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: دولت با تبعیت از قانون عرضه و تقاضا به فرهنگ‌سازی مصرف شیر کمک کند.
نماینده انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اینکه روح قانون هدفمندی یارانه‌ها شفاف کردن هزینه‌ها و آزادکردن قیمت‌ها است، یادآور شد: دولت در بخش مربوط به خودش قیمت‌ها را آزاد کرده اما در صنایع این اتفاق نیفتاده است.
به گزارش فارس، همایش لبنیات ایران ششم و هفتم مهر ماه در ساری برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ص10
 
 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول