اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان؛

دستگاه خاک‌ورز نواری غلات ساخته شد

خبرگزاری فارس: سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی خوزستان گفت: برای نخستین در کشور دستگاه خاکورز نواری قابل اتصال به خطیکار غلات توسط محققان این مرکز طراحی و ساخته شد.

دستگاه خاک‌ورز نواری غلات ساخته شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، یدالله خواجه‌زاده اظهار داشت: برای اجرای همزمان عملیات تهیه زمین و کاشت غلات، دستگاه خاک‌ورز نواری 12 ردیف قابل اتصال به خطی کار غلات توسط یکی از اعضای هیات علمی و محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی این مرکز طراحی و ساخته شد.
وی افزود: در پژوهشی که به مدت دو سال و در مراحل ساخت کارگاهی و آزمایشات لازم در مزرعه صورت گرفت دستگاه خاک‌ورزنواری 12 ردیف قابل اتصال به خطی کار غلات برای اجرای همزمان عملیات تهیه زمین و کاشت غلات طراحی و ساخته شد.
جعفر حبیبی‌‌اصل، طراح و سازنده این دستگاه نیز توضیح داد: با استفاده از ترکیب دستگاه خاک‌ورز نواری همراه با خطی کار غلات بخشی از زمین که فاصله بین نوارهای کاشت می‌باشد شخم نخورده باقی‌خواهد ماند که باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف انرژی می‌شود و در مقایسه با استفاده از گاوآهن برگردان‌دار و دیسک و خطی کار میزان مصرف سوخت از 57 به 9 لیتر در هر هکتار و زمان اجرای عملیات تهیه زمین و کشت از 280 به 100 دقیقه در هکتار کاهش می‌یابد.
وی افزود: در مقایسه با سایر روش‌های کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی حفاظتی توصیه شده مصرف سوخت حداقل 12 لیتر در هکتار کاهش می‌یابد؛ این در حالی است که بین روش‌های مختلف از لحاظ عملکرد محصول گندم اختلافی وجود نداشت.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول